Ministerie van Verkeer en Waterstaat

HSL Brug Hollandsch Diep verbindt provincies

Maandagavond is de laatste zogeheten veldligger ingehesen voor de HSL Brug over het Hollandsch Diep. Hiermee is de brug dicht en is een nieuwe oeververbinding tot stand gekomen tussen Zuid-Holland en Brabant. Vorige maand werden het laatste hamerstuk en twee veldliggers al succesvol (terug)geplaatst.

De HSL Brug ligt net ten westen van de bestaande spoorbrug op het traject Dordrecht - Lage Zwaluwe en in het zicht van het verkeer op de Moerdijkbrug (A16). Met een lengte van ruim twee kilometer, waarvan ongeveer 1200 meter boven water, is deze brug over het Hollandsch Diep de langste op het HSL-traject Amsterdam-Parijs.

Het middelste deel van de brug is ongeveer 24 meter hoog en komt boven de bestaande spoorbrug uit. De HSL Brug telt elf betonnen pijlers die in het verlengde staan van de pijlers van de bestaande spoorbrug. De afstand tussen de pijlers is 105 meter. Op de pijlers rust een zogeheten hamerstuk, een V-vormige stalen constructie met een lengte van 45 meter. Tussen de hamerstukken zitten stalen tussenliggers, zogeheten veldliggers, met een lengte van 60 meter. Een veldligger weegt zon 1200 ton, inclusief betondek. Op het betondek worden in een later stadium de rails aangelegd.

De HSL Brug over het Hollandsch Diep is gebouwd naar een ontwerp van Benthem Crouwel Architekten en Ove Arup & Partners International.

In opdracht van Rijkswaterstaat, Directie HSL-Zuid voert Bouwcombinatie HSL Drechtse Steden de bouw van het tracédeel vanaf Heerjansdam tot aan Moerdijk uit.