HSL Brug Hollandsch Diep verbindt provincies
Maandagavond is de laatste zogeheten veldligger ingehesen voor de HSL
Brug over het Hollandsch Diep. Hiermee is de brug dicht en is een
nieuwe oeververbinding tot stand gekomen tussen Zuid-Holland en
Brabant. Vorige maand werden het laatste hamerstuk en twee veldliggers
al succesvol (terug)geplaatst.
De HSL Brug ligt net ten westen van de bestaande spoorbrug op het
traject Dordrecht - Lage Zwaluwe en in het zicht van het verkeer op de
Moerdijkbrug (A16). Met een lengte van ruim twee kilometer, waarvan
ongeveer 1200 meter boven water, is deze brug over het Hollandsch Diep
de langste op het HSL-traject Amsterdam-Parijs.
Het middelste deel van de brug is ongeveer 24 meter hoog en komt boven
de bestaande spoorbrug uit. De HSL Brug telt elf betonnen pijlers die
in het verlengde staan van de pijlers van de bestaande spoorbrug. De
afstand tussen de pijlers is 105 meter. Op de pijlers rust een
zogeheten hamerstuk, een V-vormige stalen constructie met een lengte
van 45 meter. Tussen de hamerstukken zitten stalen tussenliggers,
zogeheten veldliggers, met een lengte van 60 meter. Een veldligger
weegt zon 1200 ton, inclusief betondek. Op het betondek worden in een
later stadium de rails aangelegd.
De HSL Brug over het Hollandsch Diep is gebouwd naar een ontwerp van
Benthem Crouwel Architekten en Ove Arup & Partners International.
In opdracht van Rijkswaterstaat, Directie HSL-Zuid voert
Bouwcombinatie HSL Drechtse Steden de bouw van het tracédeel vanaf
Heerjansdam tot aan Moerdijk uit.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat