AutoRai

5-8-2003

Meer luxe en lagere prijs voor Peugeot 807

Per abuis is afgelopen vrijdag niet het volledige persbericht van de Peugeot 807 verstuurd in de nieuwsdienst. Daardoor is de informatie over de 807 HDi met automatische transmissie en het extra voordeel voor de klant komen te vervallen. Hierbij treft u alsnog het volledige persbericht aan.

Vlak voor de zomer van 1994 introduceerde Peugeot z'n eerste MPV, de 806. De auto was het resultaat van de samenwerking tussen Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën en werd gebouwd in de destijds geheel nieuwe fabriek van Sevel Nord, vlakbij Valenciennes in het noorden van Frankrijk.

Eind december 2001 waren er in totaal circa 168.000 exemplaren van het type 806 geproduceerd. In 2002 volgt de Peugeot 807 deze auto op.

In Nederland zijn dit jaar bijna 500 exemplaren van de Peugeot 807 verkocht. Ten opzichte van de andere MPVs uit de samenwerking van Sevel Nord scoort de 807 met grote afstand de hoogste positie in de verkoopstatistieken.

De 807 is ten opzichte van zijn voorganger meer een MPV-haute-de-gamme en blinkt uit in luxe, comfort en - uiteraard - flexibele binnenruimte. De luxe MPV is een grote auto met typische kenmerken als multifunctionaliteit, licht in het interieur en vooral ook een hoog niveau van veiligheid. Daarnaast zijn er echter nog meer eigenschappen op te noemen die de auto begerenswaardig maken.

De aantrekkelijkheid van de 807 wordt namelijk extra vergroot door een recente en bijzonder goede score in de EuroNCAP-chrashtest, de introductie van een 807 2.0 HDi automaat, een aanzienlijke aanpassing van het uitrustingsniveau en een prijsverlaging voor de consument.

De aanpassingen aan prijs en uitrusting zijn per heden doorgevoerd.

807 is MPV met 5 sterren in crashtest Peugeot 807 behaalde onlangs in de gezaghebbende EuroNcap-crashtest vijf sterren. Dit fraaie resultaat maakt duidelijk dat een van de oorspronkelijke doelstellingen bij het ontwerp van de Peugeot 807, de optimale bescherming van de inzittenden, volledig gerealiseerd is. Automobiles Peugeot schaart zich op dit terrein dan ook bij de beste fabrikanten.

Allereerst is er de passieve veiligheid met een sterke kooiconstructie met voorgeprogrammeerde kreukelzones en stoelen met elk een eigen 3-punts veiligheidsgordel. Daarnaast zijn er in totaal zes airbags waaronder de twee window-airbags over de gehele lengte van het interieur.

De actieve veiligheid wordt gevormd door het alom geprezen onderstel dat borg staat voor een uitmuntende wegligging en dat voorzien is van de nieuwste elektronische hulpmiddelen; ABS, ASR, ESP, en noodremassistent.

Peugeot 807 HDi automaat
De Peugeot 807 2.0 HDi automaat met roetfilter creëert respect voor het milieu en het comfort van een automaat; verantwoord rijden in alle rust. Dankzij het roetfilter beschikken dieselmotoren naast de bestaande voordelen op het gebied van brandstofverbruik, CO2-uitstoot en comfort over een nieuw groot pluspunt: een vrijwel tot niets gereduceerde uitstoot van schadelijke roetdeeltjes.

Bij de 807 HDi automaat wordt een zuinige en schone motor gecombineerd met een automatische versnellingsbak. De automatische versnellingsbak kan op twee verschillende manieren bediend worden. Deze zelflerende automaat zorgt dat er precies op de juiste momenten snel en soepel overgeschakeld wordt, maar de bestuurder kan er ook voor kiezen om handmatig te schakelen.

De 2.0 DW10 ATED4 dieselmotor met vier kleppen per cilinder en een roetfilter gaat bijzonder zuinig om met de brandstof. Met een cilinderinhoud van 1.997 cm3 levert de motor een maximaal vermogen van 79 kW bij 4.000 tr/min en een maximaal koppel van 250 Nm vanaf 1.750 tr/min. Het grote koppel, dat al bij een laag toerental beschikbaar is, laat zich bijzonder goed combineren met de AL4 automatische versnellingsbak. De aandrijfunit staat garant voor een plezierig rijgedrag en een ontspannen rijstijl onder alle omstandigheden.

Dankzij de lock-up in alle versnellingen en de vermindering van inwendige wrijving blijft het brandstofverbruik van deze auto dicht in de buurt van de uitvoering met een handgeschakelde versnellingbak. Het gemiddelde verbruik is 8,0 l/100 km en dat is slechts 0,8 l meer. Verder heeft de AL4-versnellingsbak een aparte "Sneeuw"-stand. In deze stand wordt de voorkeur gegeven aan hogere versnellingen. Het wegrijden gebeurt vanuit de tweede of zelfs de derde versnelling en het motorkoppel wordt heel geleidelijk op de wielen overgebracht om doorslippen te voorkomen.

Een vlotte acceleratie is mogelijk door een elektronische "Kick down" waarbij de versnellingsbak snel terugschakelt als het gaspedaal geheel wordt ingetrapt. En als het gas even wordt losgelaten, wordt er niet meteen geschakeld maar wacht de elektronica nieuwe instructies af. De "Shift Lock" blokkeert de selectiehendel in de parkeerstand.

807-uitrusting aangepast in het voordeel van de klant Met directe ingang wordt de standaard uitrusting van de 807 ingrijpend gewijzigd. Zo krijgen vrijwel alle modellen extra voorzieningen aan boord, terwijl de prijs van de verschillende versies in alle gevallen daalt.

De 807 SR krijgt voortaan standaard cruise-control, standaard draaibare voorstoelen met luxe en in hoogte verstelbare armsteunen en een geïntegreerde kinderspiegel die eventueel wegklapbaar is. Daarnaast heeft de bestuurder van de SR-versie voortaan de beschikking over een lendensteun. De SR-versies worden tevens 850,- goedkoper, met een correctie op de extra uitrusting loopt het voordeel voor de klant zelfs op tot 1.300,-.

De 807 ST en de 807 ST Pullman krijgen eveneens standaard cruise-control. Daarnaast heeft dit model voortaan elektrisch bedienbare achterportieren met rolgordijnen. Het stuur van de ST-uivoering is nu met fraai leder bekleed, hetgeen bij de handgeschakelde versies ook het geval is bij de versnellingspookknop en hoes. De ST-versies ondergaan een prijsverlaging van 250,-, maar als de extra uitrusting meegerekend wordt, loopt dit op tot 1.435,-.

De bijzonder luxe 807 SV en 807 SV Pullman krijgen een nieuwe bekleding Andorre Diamant. Deze smaakvolle bekleding is een combinatie van grijze stof, grijze Alcantara en geperforeerd Alcantara. Daarnaast heeft de SV voortaan standaard elektrisch bedienbare voorstoelen met stoelverwarming. De bestuurdersstoel beschikt tevens over een geheugenfunctie. De dwarsstangen op het dak zijn voortaan optioneel bij de SV-versie. De consumentenprijs voor de 807 SV daalt echter met 650,-, hetgeen betekent dat de auto met de extra uitrusting zelfs 1700,- goedkoper wordt.

Met de wijzigingen in het gamma kan de Peugeot 807 de confrontatie met de concurrentie binnen het segment van de luxe MPVs nog beter aan en wordt er opnieuw een goede impuls gegeven aan de verkoopaantallen van deze MPV-haute-de-gamme.

De vernieuwde Peugeot 807 is vanaf 31.050,- per heden leverbaar. De 807 HDi automaat is er vanaf 38.750,-.