PERSBERICHT - 2003-08-05

Licht herstel toerisme in de maand juni

Hongkong nodigt 3000 gasten uit voor gratis bezoek

De Hong Kong Tourism Board (HKTB) nodigt bijna 3000 mensen uit voor een gratis bezoek aan de Aziatische metropool in de derde week van augustus. De genodigden onder wie reisagenten, mediarelaties en toeristen - komen uit 23 landen, waaronder de voor Hongkong belangrijke markten als het Chinese vasteland, Japan, Taiwan, Amerika, Engeland en Duitsland.

In juni bezochten ruim 725.000 toeristen uit de gehele wereld Hongkong. Dit is weliswaar een daling van 38,2% ten opzichte van dezelfde maand in 2002 maar wel een verbetering ten opzichte van de maand mei. Toen bedroeg de achteruitgang 67,9% procent in vergelijking met mei een jaar eerer.

Uit Nederland kwamen er in juni 1822 bezoekers, een daling van ruim 58 procent ten opzichte van dezelfde maand verleden jaar toen er 4406 arriveerden. Het enige land dat een plus laat zien is China zelf, dat met meer dan 470.000 bezoekers 11% hoger scoort dan juni 2002.

Wereldwijde campagne
De Welcome Day is een onderdeel van de Hong Kong Welcomes You! campagne van het verkeersburo, waarin 47 miljoen euro wordt geinvesteerd om toeristen na de SARS epidemie weer naar de wereldstad te laten afreizen.

Zondagmiddag 17 augustus worden verschillende gratis tours aangeboden en s avonds wordt men getrakteerd op een gezamenlijk diner in het Hong Kong Convention & Exhibition Centre. Voorafgaand aan het mega-diner zien de gasten een primeur: een spectaculaire lichtshow in de haven die onder de naam Strato-Fantasia tot 15 september iedere avond tweemaal wordt opgevoerd.

Verlies
Uiteraard zitten we nog lang niet op het oude niveau van voor Sars, maar het begin van een opleving is in zicht. We zullen nu alles op alles moeten zetten om de daling van het aantal toeristen en het economisch verlies dit jaar zo klein mogelijk te houden, aldus woordvoerder Marcel Baltus van de Hong Kong Tourism Board.

De promotiecampagne van het verkeersburo, aantrekkelijk geprijsde arrangementen van touroperators, herstel van de normale vluchtschemas van luchtvaartmaatschappijen en grootschalige evenementen moeten de bezoekcijfers van de Aziatische metropool weer omhoog stuwen.