Gemeente Hoogeveen

Woensdag 6 augustus 2003

* Wonen in een vakantiehuisje niet toegestaan *
* Commissie Bestuur en Samenleving *

* Trouwen op Internet *

* Oud papier *

* Wegwerkzaamheden *

* Tekeningen fase 2 Erflanden *

* Maandelijkse test luid alarm *

* Spetterende watermarkt in Krakeel *

* Medewerkers gemeente tellen parkeerplaatsen *
* Toezichthouders beëdigd als opsporingsambtenaar *
* Militaire oefening *

+ Bouwaanvragen *

+ Bouw- en sloopvergunningen *

+ Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
+ Ontwerpwijzigingsplan voor het perceel Schuinedijk 1-3 te Fluitenberg *

De regels op een rij

Wonen in een vakantiehuisje niet toegestaan

De gemeente krijgt regelmatig vragen over de mogelijkheden van wonen in een vakantiehuisje of recreatiewoning. Wettelijk gezien is permanent wonen, oftewel blijvend wonen, in een vakantieverblijf niet toegestaan. Hieronder kunt u in het kort lezen wat de regels zijn rond het permanente bewonen van een vakantiehuisje.

Permanente bewoning

Er is sprake van permanente bewoning als een vakantieverblijf uw vaste woon- en verblijfplaats is en u niet ergens anders nog een woonverblijf heeft. Enkele redenen waarom u niet permanent in een vakantieverblijf mag wonen zijn:
1. de bestemming zoals vastgelegd in het bestemmingsplan wordt niet op de juiste manier ingevuld
2. er ontstaat een schaarste aan vakantieverblijven, waardoor er voor anderen minder ruimte overblijft om hun vakantie in Drenthe (Hoogeveen) door te brengen
3. als op een recreatieterrein recreëren wordt vervangen door wonen, verdwijnt de recreatieve sfeer. De kwaliteit van het toeristisch product wordt minder
4. de voorzieningen in een gemeente (aantal artsen, seniorencentra, culturele instellingen, enzovoort) zijn afgestemd op de behoeften van de plaatselijke bevolking. Permanente bewoning leidt tot een te zware belasting van deze voorzieningen

Maatregelen

Gemeenten hebben de taak actief op te treden tegen overtredingen van de geldende bestemmingsplannen. Gemeenten doen dit door consequente handhaving en eventueel het opleggen van dwangsommen. Zij krijgen hierbij steun van de landelijke overheid die strikte handhaving stimuleert.

Hoogeveen

Permanente bewoning van een vakantieverblijf is ook in de gemeente Hoogeveen verboden. Dat betekent dat de gemeente permanente bewoning van een vakantieverblijf niet gedoogt. Het is goed mogelijk dat de gemeente het verbod op permanente bewoning van vakantieverblijven nog strikter gaat handhaven.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer L. Ottenhof, medewerker Recreatie en Toerisme (telefoon: 0528-291767 of e-mail: l.b.h.ottenhof@hoogeveen.nl). Ook zijn er folders over het wonen in een vakantieverblijf verkrijgbaar bij het Voorlichtingscentrum in het Raadhuis.

Commissie Bestuur en Samenleving

De commissies Bestuur en Samenleving vergaderen samen op donderdag 14 augustus. De vergadering, die openbaar is, begint om 16.00 uur in de raadszaal van het gemeentehuis. Op de agenda staan onder andere de volgende punten:

* Spreekrecht

* Bethesda, informeren en een nadere toelichting door de voorzitter van het Actiecomité Help Bethesda de heer P. Kok over de ontwikkelingen rond ziekenhuis Bethesda

Spreekrecht

Voor het begin van de raadscommissievergadering kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.

Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit voor het begin van de vergadering meedelen aan de voorzitter. Nadat de commissie één keer over het agendapunt heeft gesproken, kunt u nog een korte nadere informatieve toelichting geven.

Inzage in stukken

De stukken voor deze vergadering liggen gedurende twee werkdagen, voorafgaande aan de vergadering, ter inzage in het voorlichtingscentrum

Trouwen op Internet

Via de website van de gemeente kunt u deze week weer een huwelijksplechtigheid volgen. Vrijdag 8 augustus om 13.45 uur trouwen Thijs Adriaan Afman en Alrina Kruizinga in het raadhuis van Hoogeveen. Om de huwelijksvoltrekkingen rechtstreeks te volgen gaat u naar www.hoogeveen.nl en klikt u op het cameraatje in de oranje balk.

Oud papier

Maandag 11 augustus

Juliana van Stolbergschool. Het papier wordt opgehaald van 18.30 uur tot en met 21.30 uur.

Wegwerkzaamheden

Dinsdag 12 augustus worden er nieuwe slijtlagen aangebracht op de Pesserraai (Siberië), Kanaal W-Z (geheel), Krakeel (geheel) en Geesserraai (Verlengde Hoogeveense Vaart-gemeentegrens). Daarnaast zijn er volgende week ook enkele dagen asfaltbergingswerkzaamheden in de volgende straten:

* Dinsdag 12 augustus Zuidwoldigerweg, ter hoogte van Erflanden en Gijsselterweg/Kalenberg

* Woensdag 13 augustus: Gijsselterweg/Kalenberg
* Donderdag 14 augustus: Jan Knegtweg, tussen Coevorderstraatweg en Trambrug

Het verkeer wordt omgeleid. Voor de bewoners zijn de percelen zoveel mogelijk bereikbaar.

Tekeningen fase 2 Erflanden

De tekeningen voor het woonrijp maken van fase 2, Kolblei, Winde en Karper in Erflanden zijn klaar. U kunt de tekeningen vanaf maandag 11 augustus inzien bij het Voorlichtingscentrum in het Raadhuis en bij de keet van de gemeente in Erflanden. Op deze tekeningen is te zien waar de straten en parkeervakken komen en waar de gemeente struiken en bomen gaat planten.

Maandelijkse test luid alarm

Vanaf maandag 1 september is overal in Nederland als test maandelijks het luide alarm te horen. De test wordt elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur uitgevoerd door de regionale brandweer. De sirene is één keer 1 minuut en 26 seconden te horen.

Herkennen alarm

Reden van het testen is dat veel mensen het geluid van het alarm niet of te weinig herkennen. Dit blijkt uit een landelijke enquête over het oude proefalarm dat één keer per jaar te horen was.

Landelijke campagne

Met het invoeren van de maandelijkse test hoopt binnenlandse zaken de herkenbaarheid te vergroten. Op 25 augustus start een landelijke voorlichtingscampagne rampenbestrijding. Er zijn dan onder ander spotjes te zien in de zendtijd van Postbus 51.
Enkele weken geleden verscheen het eerste Burgerjaarverslag. Hierin doet de burgemeester verslag van de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente. Deze zomer verschijnen regelmatig delen uit het verslag in het Torentje. Vandaag het eerste deel van hoofdstuk vijf, Communicatie.

De rode draad in het Burgerjaarverslag is het contact tussen burger en gemeente. Een van de doelen van het verslag is de burger een blik te gunnen in de keuken van het gemeentebestuur. Want de deur van die keuken hoort wijd open te staan.

Het complete verslag is - zolang de voorraad strekt - gratis verkrijgbaar bij het Voorlichtingscentrum in het raadhuis. Ook is het verslag te downloaden via www.hoogeveen.nl/burgerjaarverslag. Op de website en in het Burgerjaarverslag vindt u een reactiebon. U kunt daarmee suggesties doen voor verbeteringen van het verslag voor de komende jaren.

Communicatie

Wat zijn de ontwikkelingen in het communicatiebeleid? En welke communicatiemiddelen zijn ingezet in 2002?

Imago-onderzoek

Tijdens de vorming van de Structuurvisie heeft de gemeente onderzoek laten doen naar diverse thema's. Een van de uitkomsten is dat in het algemeen het imago negatiever is dan de identiteit. Daarnaast zijn niet alle Hoogeveners trots op hun woonplaats. Het blijkt dat Hoogeveen meer zijn sterke punten kan laten zien, zoals:

* de sterke economische structuur

* de goede bereikbaarheid

* de ruime, groene woonomgeving

* de hoge arbeidsmoraal

* de vitaliteit van het landelijk gebied

Het kennelijke verschil tussen imago en identiteit vraagt om nader onderzoek. Daarin zal niet alleen de gemeente als plaats onderwerp zijn, maar ook de gemeentelijke organisatie. De voorbereidingen hierop zullen in 2003 starten.

"We willen met de uitkomsten van het imago-onderzoek in ieder geval werken aan ons 'smoel' naar buiten. We hebben heel veel reden zelfbewust en met trots naar onze gemeente te kijken en dat ook uit te dragen."

Communicatiebeleid en huisstijl

Het imago-onderzoek zal aanleiding zijn het algemeen communicatiebeleid op papier te zetten. Dit beleid zal de 'kapstok' worden voor de diverse manieren waarop bestuurders en ambtenaren communiceren met de omgeving. En het zal uitgangspunten bieden voor de promotie van Hoogeveen, toeristisch/recreatief en economisch.

Ook de huisstijl van de gemeente zou in de komende jaren een verandering kunnen ondergaan. De huisstijl zou moeten aansluiten bij het beeld dat de gemeente uit wil gaan dragen.

Het Torentje

Het Torentje (de gemeentelijke pagina in de Hoogeveensche Courant) is een beproefd communicatiemiddel. De pagina bestaat elke week uit een aantal artikelen en een aantal officiële mededelingen, zoals verleende bouwvergunningen. Twee veranderingen staan op stapel voor 2003. De bedoeling is de mededelingen kernachtiger en inzichtelijker te presenteren. Daarnaast komen besluiten van raad en college in het Torentje te staan, net als op de gemeentelijke website.

"We merken dat de pagina goed wordt gelezen. We zijn dan ook content met deze samenwerking tussen de uitgever en de gemeente."

www.hoogeveen.nl

De gemeentelijke website www.hoogeveen.nl. blijft scoren in overheidsland. In 2002 staat de site een tijd lang op nummer 1 in de prestigieuze ranglijst van Webdam. In de andere gezaghebbende ranglijst, van advies.overheid.nl, staat Hoogeveen bij de eerste 25. Hoogeveen biedt veel en actuele informatie. En Hoogeveen doet het goed in de communicatie met de sitebezoeker. Zo kent de site een discussieforum, een digitaal spreekuur van bestuurders en reactieformulieren bij inspraakmomenten.

Dagelijks wordt de site geactualiseerd, met name het onderdeel Nieuws. Hierin staan de persberichten, het Torentje, de projecten, de wegwerkzaamheden en de vacatures. Daarnaast is in 2002 nog een aantal onderdelen tijdelijk of vast toegevoegd:

* Reactieformulier Stationsgebied

* Nieuw beleid evenementenborden

* Aanvraagformulier vaste evenementenborden
* Condoleanceregister prins Claus

* Discussie toekomst Mauritshof

* Weekagenda en wisselexposities (toerisme)
* Vergaderschema en besluiten presidium raad
* Condoleanceregister Pim Fortuyn

* Statistieken Hoogeveen 2001

* Aanvraagformulier subdomein

* Digitaal loket voor producten en diensten

Doorontwikkeling website

In 2002 bereidt de gemeente de overgang voor naar een databasegestuurde website. Deze techniek heeft een aantal voordelen, waaronder makkelijker ontsluiting van informatiebronnen en eenvoudiger beheer. Ook wordt complete online dienstverlening technisch mogelijk, bijvoorbeeld een complete vergunningafhandeling.

Bezoekcijfers

Eind 2002 telt de website iets meer dan 1000 bezoekers per dag. De groei zit er in, want medio 2002 krijgt de site nog ruim 850 bezoekers per dag. In 1996 is dit laatste getal het bezoekaantal per maand... Internetgebruik en de populariteit van de gemeentelijke site zijn dus nog steeds groeiende. Traditioneel scoort de pagina met de vacatures hoog. Daarnaast doet de link naar de gemeentegids het goed, met de adressen van maatschappelijke instellingen en verenigingen. Verder worden onder andere de persberichten veel geraadpleegd, evenals de 'trouwcamera', die op verzoek de huwelijksplechtigheden in het raadhuis registreert.

Wijk op 6 september in teken van water

Spetterende watermarkt in Krakeel

Waterschap Reest en Wieden houdt op zaterdag 6 september een spetterende watermarkt in Krakeel. Er zijn diverse activiteiten en verschillende organisaties presenteren zich tijdens de watermarkt. Heeft u altijd al willen weten welke beestjes er in de sloot leven en wat dat nu eigenlijk zegt over de waterkwaliteit? Of wilt u graag iets weten over afkoppelen? Komt u dan naar de watermarkt en laat u voorlichten over alles wat met water te maken heeft.

In de Hoogeveensche Vaart ligt tijdens de watermarkt een boot van Stichting Reinwater. Op deze boot is een tentoonstelling waar u informatie krijgt over de kringloop van het water. De tentoonstelling en de markt zijn toegankelijk voor jong en oud. Voor de kleintjes is er een springkussen en clown Ikke.

Waterbesparingsproject

Water in de wijk is een belangrijk aandachtspunt in WOP Krakeel. Om water en gebruik van water onder de aandacht te brengen is een projectgroep opgericht. Deze werkgroep bestaat uit mensen van het waterschap en bewoners van de nieuwbouw- en de renovatiewoningen in de Kroon. De waterwerkgroep heeft vijf leuke waterplannen bedacht die te maken hebben met het water in de Kroon. Deze waterprojecten worden op de watermarkt gepresenteerd door de werkgroep op de watermarkt aan alle bewoners van de Kroon. Met behulp van een formulier kunt u tijdens de watermarkt stemmen op uw favoriete project.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u bellen met Annemieke Salverda (0522-276726) of Bea Stoker (0522-276725) van Waterschap Reest en Wieden.

Eerste fase parkeeronderzoek afgerond

Medewerkers gemeente tellen parkeerplaatsen

De afgelopen weken zijn medewerkers van de gemeente in het kader van een parkeeronderzoek alle openbare parkeerplaatsen alle parkeergelegenheid op eigen terrein en het aantal woningen gaan tellen. Dit hebben zij gedaan in de wijken Centrum-West, Venesluis, het stationsgebied en delen van de wijk Krakeel.

De aanleiding voor het onderzoek is de vragen die gemeente en Buurtbeheer regelmatig krijgen over uitbreiding of aanpassing van de parkeergelegenheid. Met de onderzoekscijfers kan de gemeente beter beoordelen of uitbreiding of aanpassing wenselijk of nodig is.

Fase twee

Met de telling is fase 1 van het parkeeronderzoek afgerond en kan fase 2 beginnen. Hierin gaan de wijkbeheerders in de avonduren op pad. Na 23.00 uur meten zij de parkeerdruk in de wijken. Dat wil zeggen in welke mate de aanwezige parkeerplaatsen gebruikt worden. De metingen starten in het najaar.

Toezichthouders beëdigd als opsporingsambtenaar

Gisteren zijn drie toezichthouders van Bureau Toezicht beëdigd tot buitengewoon opsporings ambtenaar. Dit betekent een uitbreiding van de bevoegdheid van de toezichthouders. Zij mogen nu proces verbaal opmaken voor bepaalde overtredingen.

Voorbeelden zijn illegaal plakken, baldadigheid, alcoholgebruik op straat, illegale reclame, illegale gokkasten en overlast door honden. Ook mogen ze mensen bekeuren voor verkeersovertredingen, zoals fietsen, bromfietsen en autorijden in voetgangersgebieden, het niet dragen van een helm en het parkeren in gemeentelijke groenstroken.

De opsporingsambtenaren werken binnen Bureau Toezicht. Ze pakken zaken aan waar de politie niet aan toe komt. Dat zijn vooral zaken waar burgers zich erg aan storen. Een voorbeeld daarvan is bromfietsers in de Hoofdstraat.

Militaire oefening

Dinsdag 12 augustus start de koninklijke luchtmacht met een oefening in de gemeente Hoogeveen.De oefening begint om 12.00 uur en duurt tot en met donderdag 14 augustus 19.00 uur. Doel van deze oefening is het trainen van militaire vaardigheden. Tijdens de oefening maken de militairen geen gebruik van losse munitie en /of andere vuurstellingsmiddelen. De militairen stellen zich op langs de voor openbaar verkeer openstaande wegen. Er wordt zoveel mogelijk gedaan om het verkeer minimaal te hinderen. In principe wordt de bebouwde kom gemeden. Als er ondanks de voorzorgsmaatregelen schade ontstaat door de oefening dan kunt u dit melden aan:

Ministerie van Defensie, afdeling claims
Schadecommissie Krijgsmacht
Postbus 20701
2500 Es Den Haag
Telefoon: 070-3186985

Klachten

Heeft u klachten over de oefening dan kunt u contact opnemen met de beheerder van het Schiet- en Oefenterrein in Havelte. Telefoon: 0521-348175 of 06-52571331
Lichte bouwaanvragen

* Florijn H., uitbreiden van een woning, Vreughdenstraat 12
* Sieders H., uitbreiden van een woning, Vreughdenstraat 14
* Kikkers H.H., vernieuwen en uitbreiden van een carport, De Marke 47, Pesse

* Mulderij H.R., bouwen van een garage, berging en carport, Kerkweg 8a, Tiendeveen

Reguliere bouwaanvragen

* Hanze Vastgoed Fonds B.V., verbouwen van een supermarkt en luifel, De Wielewaal 24

* Schelhaas J.C., plaatsen van een hekwerk, Brinkstraat 26
* Gils Bouwservice en Onderhoud B.V., verbouwen van bedrijfsruimte en vernieuwen van gevels, Industrieweg 5

Reguliere bouwaanvraag fase I

* Eck-Wagenaar van J.H., bouwen van een serre en plaatsen van een dakkapel op de woning, De Welhaak 13
Bouw- en sloopvergunningen
Lichte bouwvergunningen

* Steenbergen R.V., bouwen van een berging en carport, De Kogge 37
* Molenberg R.M., plaatsen van twee dakkapellen op een woning, Groenland 27

* Loopers A., plaatsen van een erker en schuifpui, Coevorderstraatweg 45, Noordscheschut

* Kok H.G.J., uitbreiden van een woning, Holtienstraat 3
* Schonewille H.W., plaatsen van een schutting, Piet Heinstraat 47
* Barelds J., uitbreiden van een woning, Holtienstraat 1
* Jonge de R., plaatsen van een antennemast, Roerdomplaan 55
* Schalen G., vernieuwen van een schuur en plaatsen van een carport, Noorderweg 15 en Prinses Irenestraat 21

* Broer R., vernieuwen van een carport, Da Costastraat 13
* Weerd de G., wijzigen van de achtergevel, Reviusweg 5
* Kats J.H., bouwen van een tuinhuisje, Veldkamp 25, Fluitenberg

Reguliere bouwvergunningen

* Ballast R.M., uitbreiden van een woning, Parelgras 5
* Aldi Ommen, wijzigen van de voorgevel supermarkt, Markt 9
* Ebeltjes R., bouwen van een berging met paardenstallen, Brugstraat 34, Nieuwlande

* Gemeente Hoogeveen (MOW), plaatsen van vier voetgangersbruggen, Sirius 37 en 58 / Spica 33 / Pollux 21

* Hopster D.J., plaatsen van een dakopbouw op de garage, De Komenij 4, Noordscheschut

Reguliere bouwvergunning van rechtswege

* Robesta Vastgoed B.V., plaatsen van hekwerken rond het terrein en plaatsen van een lichtmast, Fokkerstraat 16

Reguliere bouwvergunning fase I

* Bols H., bouwen van dertig recreatiewoningen (excl. beheederswoning, receptie en gebouwen t.b.v. opslag), Marten Kuilerweg / t.o. parkeerterrein ten behoeve van recreatieplas Schoonhoven, Hollandscheveld

Reguliere bouwvergunning fase I van rechtswege

* Vereniging voor Protestants-Christelijk Onderwijs, uitbreiden van een onderwijsgebouw, Schweitzerstraat 21

Sloopvergunning

* Total Fina Elf Nederland, slopen van een tankstation, Bilderdijklaan 117
Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van een vrijstellingsbepaling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen Noord A2 en Oost vrijstelling te verlenen aan:
* J.C. Schelhaas, voor het plaatsen van een hekwerk op het perceel Brinkstraat 26 te Hoogeveen;

* R. van de Beld voor het uitbreiden van de woning Linthorst Homanstraat 46 te Hoogeveen;

* Woonconcept Projectontwikkeling B.V., voor het bouwen van 16 zorgappartementen op het perceel Bentinckslaan 80 te Hoogeveen.

De bouwplannen liggen met ingang van 7 augustus 2003 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen omtrent het verlenen van vrijstelling van de van toepassing zijnde bestemmingsplannen, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.

Ontwerpwijzigingsplan voor het perceel Schuinedijk 1-3 te Fluitenberg

Dit wijzigingsplan is een herziening overeenkomstig artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een deelgebied van het bestemmingsplan 'Buitengebied, partiële herziening'van de voormalige gemeente Ruinen. Het betreft het perceel Schuinedijk 1-3 te Fluitenberg. Het plan voorziet in de wijziging van de bestemming van dit perceel. De huidige agrarische bestemming wordt omgezet in een woonbestemming.

Het ontwerpwijzigingsplan ligt met ingang van 7 augustus 2003 gedurende 4 weken ter inzage bij de centrale publieksbalie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerp naar keuze schriftelijk of mondeling naar voren brengen. Schriftelijk reacties kunnen worden ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders, postbus 20.000 7900 PA Hoogeveen.

Wanneer er behoefte bestaat aan het mondeling indienen van een zienswijze kan daarover contact worden opgenomen met de heer L. Benning van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, via telefoonnummer 0528-291709. E-mailen kan ook. Het adres is L.Benning@hoogeveen.nl.