8-8-2003
Mercedes biedt combinatie EU4-emissienorm en diesel-partikelfilter
Als eerste autofabrikant ter wereld levert Mercedes-Benz vanaf oktober
2003 een combinatie van de EU4-emissienorm voor uitlaatgassen en een
diesel-partikelfilter voor de populairste personenautos met
CDI-dieselmotoren.
Allereerst wordt deze combinatie geleverd voor de modellen uit de C-
en de E-Klasse met viercilinder CDI-motoren. Begin 2004 worden ook de
zescilinder CDI-motoren in de E- en S-Klasse voorzien van de
combinatie van EU4-norm en diesel-partikelfilter.
Het door Mercedes-Benz ontwikkelde partikelfilter werkt zonder
additieven en kenmerkt zich door een zeer lange levensduur. Hiermee
wordt de emissie van deeltjes in de uitlaatgassen bij dieselmotoren
vrijwel volledig voorkomen, terwijl de motoren tevens voldoen aan de
gestelde grenzen in de EU4-emissienorm. Duurzaamheid, werking in de
praktijk en brandstofverbruik waren de elementen die centraal stonden
tijdens de ontwikkeling van het partikelfiltersysteem. Daarom kozen de
ingenieurs van Mercedes-Benz voor een systeem dat zonder additieven
werkt.
Weliswaar zorgen dergelijke additieven ervoor dat de deeltjes in het
filter beter verbranden, maar ze blijven dan als niet-recyclebare as
in het filter achter met het risico dat dit filter verstopt raakt. Dat
zou op termijn voor meer tegendruk, meer verbruik en afnemende
prestaties zorgen.
Het nieuwe partikelfiltersysteem van Mercedes-Benz zorgt ervoor dat de
deeltjes in het filter worden verbrand door aanpassingen aan onder
andere de brandstofinspuiting, de in- en uitlaat en de laaddruk. Tests
hebben uitgewezen dat er zo tot 75 procent minder as achterblijft dan
bij filtersystemen die met additieven werken. In de toekomst neemt de
levensduur van partikelfilters nog verder toe dankzij toepassing van
zwavelvrije brandstoffen en speciaal ontwikkelde motorolie.
Mercedes-Benz is al sinds de jaren tachtig actief bezig met het
verminderen van de uitstoot van deeltjes door dieselmotoren. Sinds
1995 heeft Mercedes-Benz deze uitstoot met zon 87 procent verminderd
door de moderne CDI-motoren en het nieuwe partikelfilter. De EU4-norm,
die in 2005 van kracht wordt, schrijft ook een vermindering van de
uitstoot van gassen met 84 procent voor. Daarnaast werkt Mercedes-Benz
intensief aan de ontwikkeling van schone en recyclebare brandstoffen.
AutoRai