AutoRai


8-8-2003

Mercedes biedt combinatie EU4-emissienorm en diesel-partikelfilter

Als eerste autofabrikant ter wereld levert Mercedes-Benz vanaf oktober 2003 een combinatie van de EU4-emissienorm voor uitlaatgassen en een diesel-partikelfilter voor de populairste personenautos met CDI-dieselmotoren.

Allereerst wordt deze combinatie geleverd voor de modellen uit de C- en de E-Klasse met viercilinder CDI-motoren. Begin 2004 worden ook de zescilinder CDI-motoren in de E- en S-Klasse voorzien van de combinatie van EU4-norm en diesel-partikelfilter.

Het door Mercedes-Benz ontwikkelde partikelfilter werkt zonder additieven en kenmerkt zich door een zeer lange levensduur. Hiermee wordt de emissie van deeltjes in de uitlaatgassen bij dieselmotoren vrijwel volledig voorkomen, terwijl de motoren tevens voldoen aan de gestelde grenzen in de EU4-emissienorm. Duurzaamheid, werking in de praktijk en brandstofverbruik waren de elementen die centraal stonden tijdens de ontwikkeling van het partikelfiltersysteem. Daarom kozen de ingenieurs van Mercedes-Benz voor een systeem dat zonder additieven werkt.

Weliswaar zorgen dergelijke additieven ervoor dat de deeltjes in het filter beter verbranden, maar ze blijven dan als niet-recyclebare as in het filter achter met het risico dat dit filter verstopt raakt. Dat zou op termijn voor meer tegendruk, meer verbruik en afnemende prestaties zorgen.

Het nieuwe partikelfiltersysteem van Mercedes-Benz zorgt ervoor dat de deeltjes in het filter worden verbrand door aanpassingen aan onder andere de brandstofinspuiting, de in- en uitlaat en de laaddruk. Tests hebben uitgewezen dat er zo tot 75 procent minder as achterblijft dan bij filtersystemen die met additieven werken. In de toekomst neemt de levensduur van partikelfilters nog verder toe dankzij toepassing van zwavelvrije brandstoffen en speciaal ontwikkelde motorolie.

Mercedes-Benz is al sinds de jaren tachtig actief bezig met het verminderen van de uitstoot van deeltjes door dieselmotoren. Sinds 1995 heeft Mercedes-Benz deze uitstoot met zon 87 procent verminderd door de moderne CDI-motoren en het nieuwe partikelfilter. De EU4-norm, die in 2005 van kracht wordt, schrijft ook een vermindering van de uitstoot van gassen met 84 procent voor. Daarnaast werkt Mercedes-Benz intensief aan de ontwikkeling van schone en recyclebare brandstoffen.