Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ontheffing voor lozen warmer koelwater ligt klaar

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat kan een aantal elektriciteitsbedrijven tijdelijk ontheffing verlenen om warmer koelwater op het oppervlaktewater te lozen. Voorwaarde is dat de betreffende bedrijven door hun reservevermogen heen zijn. Volgens de vergunning mogen elektriciteitsbedrijven koelwater lozen met een maximumtemperatuur van 30 graden Celsius. Volgens de ontheffing mag dat water 1 à 2 graden warmer zijn. Tot nu toe heeft stroomnetbeheerder Tennet nog geen aanvraag voor ontheffing ingediend.

In eerste instantie komen de elektriciteitscentrales aan de kust voor deze tijdelijke voorziening in aanmerking. Het gaat hierbij om de centrales in Borssele, op de Maasvlakte bij Rotterdam, bij Velzen en in de Eemshaven. Daarna volgen de centrales langs de grote rivieren, zoals die langs de Waal bij Nijmegen, de IJssel bij Zwolle en het Hollandsch Diep. Voor centrales langs kleine, kwetsbare wateren geldt de ontheffing vooralsnog niet. Zodra de situatie zich normaliseert, wordt de ontheffing weer ingetrokken.
Voor de komende dagen zijn lagere buitentemperaturen voorspeld. Het is echter moeilijk te zeggen hoe snel de temperatuur van het oppervlaktewater zal afnemen.
Sinds vrijdag heeft VenW de waterverdeling over Nederland aangepast. Door onder meer de spuisluizen in de Afsluitdijk en de stuw bij Driel te sluiten, wordt gepoogd het zoetwater langer vast te houden. Het peil van het IJsselmeer is daardoor licht gestegen. De waterstanden in de grote rivieren nemen daarentegen nog steeds enkele centimeters per dag af. Dit komt vooral doordat vanuit Duitsland en België te weinig rivierwater wordt aangevoerd.
Rijkswaterstaat volgt de waterstanden nauwlettend en past voortdurend de betonning van de vaargeulen aan. Daarnaast houden de verkeersposten langs de grote rivieren de schippers op de hoogte van de situatie op de hoofdvaarwegen.
Doordat er te weinig zoetwater wordt aangevoerd, dreigt in West-Nederland het zoute water landinwaarts op te rukken. Om dit te voorkomen wordt via het Amsterdam-Rijnkanaal zoetwater aangevoerd.