NMBS

08/08/03

Veiligheid steeds prioritair voor NMBS

Woensdagavond, rond 18h00, kreeg de IC-trein Oostende (15h44) - Eupen (18h47) af te rekenen met een elektrische panne op de hogesnelheidslijn, ter hoogte van Crisnée (bij Ans, tussen Brussel en Luik).

Nadat de bestuurder probeerde de onderbreker te 'herbewapenen', deed hij beroep op de Centrale Verkeersleiding om hem te depanneren. De Verkeersleiding heeft onmiddellijk alle treinen op de hogesnelheidslijn een snelheidsbeperking van 40 km/u opgelegd ter hoogte van de trein met panne. Nadat deze veiligheidsmaatregelen genomen waren, zo'n 20 minuten later, werd aan de treinbegeleider toegestaan om de deuren van de trein te openen.

De treinbegeleider heeft enkel de deuren van de trein geopend aan de kant waar geen treinen rijden (en dus niet aan de binnenkant van de sporen) en aan de reizigers gevraagd niet van de trein te stappen.

Uiteindelijk was de snelste oplossing voor de reizigers dat de volgende trein Oostende - Eupen een speciale stop zou maken. Zo konden de reizigers op deze trein overstappen, en werd een einde gemaakt aan hun ongemak.

Ook de interne veiligheidsdienst van de NMBS, B-Security, was aanwezig om erover te waken dat het overstappen in goede en veilige omstandigheden gebeurde.

De NMBS aanvaardt in geen enkel geval de commentaren in de geschreven pers van vandaag, die laten uitschijnen dat de NMBS "dit incident op een gevaarlijke manier heeft behandeld" en eerder vrijblijvend met de veiligheid is omgesprongen.

De hogesnelheidslijnen hebben geen laterale seininrichting, de treinen die hier rijden moeten uitgerust zijn met een seininstallatie in de stuurpost. Daarom moest een speciale diesellocomotief ter plaatse komen om de gestrande trein weg te slepen.


© 2003 NMBS