08/08/03
Veiligheid steeds prioritair voor NMBS
Woensdagavond, rond 18h00, kreeg de IC-trein Oostende (15h44) - Eupen
(18h47) af te rekenen met een elektrische panne op de
hogesnelheidslijn, ter hoogte van Crisnée (bij Ans, tussen Brussel en
Luik).
Nadat de bestuurder probeerde de onderbreker te 'herbewapenen', deed
hij beroep op de Centrale Verkeersleiding om hem te depanneren. De
Verkeersleiding heeft onmiddellijk alle treinen op de
hogesnelheidslijn een snelheidsbeperking van 40 km/u opgelegd ter
hoogte van de trein met panne. Nadat deze veiligheidsmaatregelen
genomen waren, zo'n 20 minuten later, werd aan de treinbegeleider
toegestaan om de deuren van de trein te openen.
De treinbegeleider heeft enkel de deuren van de trein geopend aan de
kant waar geen treinen rijden (en dus niet aan de binnenkant van de
sporen) en aan de reizigers gevraagd niet van de trein te stappen.
Uiteindelijk was de snelste oplossing voor de reizigers dat de
volgende trein Oostende - Eupen een speciale stop zou maken. Zo konden
de reizigers op deze trein overstappen, en werd een einde gemaakt aan
hun ongemak.
Ook de interne veiligheidsdienst van de NMBS, B-Security, was aanwezig
om erover te waken dat het overstappen in goede en veilige
omstandigheden gebeurde.
De NMBS aanvaardt in geen enkel geval de commentaren in de geschreven
pers van vandaag, die laten uitschijnen dat de NMBS "dit incident op
een gevaarlijke manier heeft behandeld" en eerder vrijblijvend met de
veiligheid is omgesprongen.
De hogesnelheidslijnen hebben geen laterale seininrichting, de treinen
die hier rijden moeten uitgerust zijn met een seininstallatie in de
stuurpost. Daarom moest een speciale diesellocomotief ter plaatse
komen om de gestrande trein weg te slepen.
© 2003 NMBS