Ingezonden persbericht

Zomerconcerten Stichting Nijmeegse Orgelkring

Nijmegen, 1 augustus 2003

PERSBERICHT

Trollen die volksdansen
Orgelmuziek uit Scandinavië

NIJMEGEN - Op dinsdag 12 augustus geeft Cor de Jong (Volda, Noorwegen) een orgelconcert in de Sint Stevenskerk. De Jong, die sinds een aantal jaren werkzaam is in Noorwegen, brengt orgelmuziek van Scandinavische componisten. Muziek die in Nederland zelden te beluisteren is. Het concert begint om 20.30 uur. De entree bedraagt 5 euro en 4 euro met korting.

Wie aan Noorwegen denkt, zegt Grieg. Edvard Grieg representeert als musicus de Gouden Eeuw van Noorwegen: de periode dat een eigen staat voor de Noren steeds vastere vormen aannam. Wie kent niet de Peer Gynt Suite of de vele pianowerken van deze Noorse meester? Voor orgel heeft Grieg overigens geen solowerken gecomponeerd. Toch wil Cor de Jong met Grieg de luisteraar in Noorse sferen brengen. Hij speelt arrangementen van drie pianowerken uit de Lyrische stykker met verwijzingen naar volksdans en trollen (sprookjes) In de twintigste eeuw was Arild Sandvold in Noorwegen de voornaamste componist van orgelmuziek. Hij stond vooral bekend om zijn vertolking van Bachwerken. Zelf schreef hij ook verschillende orgelwerken. Sandvold liet daarbij zicht tegelijkertijd inspireren door de stroming van de Romantiek als door de hernieuwde belangstelling voor de barok. Cor de Jong speelt van deze componist een Introduktie en Passacaglia. Magnar Åm (Bergen) is dé hedendaagse componist in Noorwegen. Hij hanteert, aldus De Jong, een 'polyfone, vrij-dissonerende of vrij-tonale stijl en een geconcentreerde expressieve en tegelijkertijd ascetische, naar binnengekeerde muzikale taal.' In Åm's recente werk spelen ook visuele aspecten en ruimtebeleving een rol. Cor de Jong speelt '5 paradoksen', een opdrachtwerk voor de domkantor in Bergen. De Paradoksen gaan uit van de melodie van gezang 109 uit het liedboek van de kerken (Hark the holy sound of voices). Åm speelt met de melodie, verbuigt die en verandert de intervallen zodanig dat associaties ontstaan met de Noorse volksmuziek en ook met niet-westerse muziek. Het is een soort kritiek op de exclusief op christenen gerichte noorse tekst bij de melodie.

De Jong wijkt voor het tweede deel van zijn concert uit naar componisten uit andere Scandinavische landen. Van de Finse componist Einujahani Rautavaara speelt De Jong Laudatio Trinitatis. Rautavaara heeft een muzikale ontwikkeling doorlopen die vergelijkbaar is met die van Arvo Pårt: van seriële muziek naar een muzikale taal waarin mystiek en spiritualiteit sleutelwoorden zijn, maar ver verwijderd van het begrip 'New Age' De Deen Niels W. Gade heeft vooral Mendelssohn als muzikaal voorbeeld. Cor de Jong speelt van deze componist, die een leidende rol speelde in het muziekleven van Kopenhagen, Drie komposities opus 22.

Cor de Jong is momenteel kantor in Volda in Noorwegen. Daarvoor was hij organist in Uithoorn, Amsterdam en Soest. De Jong studeerde aan het Sweelinckconservatorium orgel bij Albert de Klerk en aan het Koninklijk Vlaamsch Muziekconservatorium in Antwerpen klavecimbel bij Jos van Immerseel. Als orkestmusicus speelde hij onder meer klavecimbel bij het Koninklijk Concertgebouworkest en de Nationale Reisopera. In een groot aantal producties van bewegingstheater BEWTH was hij verantwoordelijk voor het componeren en uitvoeren van de muziek.

Voor de pers:
Meer informatie kunt u verkrijgen via Jenneke van de Streek, 030-2320657 (overdag), 024-3788696(avond) of Joost Langeveld, 024-3226360.