PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR

Demagogie GroenLinks

Het prijsschieten op Schiphol lijkt een populaire activiteit onder kamerleden te worden. Nu is het de beurt aan Wijnand Duyvendak (GroenLinks, ex-Milieudefensie) om van zich te laten horen. Om maximale publiciteit te garanderen moest hij zwaar geschut inzetten. Dat heeft hij gedaan. De oproep tot een parlementair onderzoek over Schiphol bleek voorpaginanieuws.

Duyvendak had voor moeten stellen om de wet luchtvaart op de helling te zetten, maar koos voor demagogie met zijn oproep tot een parlementair onderzoek. Een parlementair onderzoek zal boven water brengen dat de handhavingsnormen van de wet luchtvaart nodeloos ingewikkeld en onhanteerbaar zijn geworden. De zoveelste open deur die geen oplossingen biedt.

De discussie rondom Schiphol is uit de hand gelopen. De wet Luchtvaart blijkt niet handhaafbaar. De intentie van de wet is goed: een groei van luchtvaart is mogelijk, mits de omgeving niet zwaarder belast zou worden dan in het ijkpunt 1990. Probleem is de uitvoer van de wet: door onduidelijkheden over meetpunten en handhavingnormen wordt de intentie van de wet ondermijnd.

Schiphol krijgt van alle kanten de Zwarte Piet toegeschoven. De aandacht gaat uit naar de rekenfouten. Deze zouden bewust gemaakt zijn, de 'vrijstaat Schiphol' zou bewust gelogen hebben, er zou gemanipuleerd zijn en alle betrokkenen zouden zijn misleid. Dat is flauwekul en goedkope demagogie. Schiphol en de luchtvaartsector zijn immers het eerste slachtoffer van de rekenfout. Schiphol is, zacht gezegd, onhandig in haar communicatiebeleid. Maar de verwijten doen geen recht aan het feit dat Schiphol zich aan de wet houdt. Het verhult ook dat het probleem rondom de luchtvaart dit jaar kleiner is dan ooit. Er wordt, mede door de diverse crises in de luchtvaart, minder gevlogen. Door de opening van de Polderbaan worden minder mensen belast met geluid. Het aantal klagers in de meest gehinderde gebieden is met 40% gedaald, terwijl het totaal aantal klagers met 16% daalde. Toch steeg het aantal klachten, met name uit de gebieden volgens de wet geen hinder ervaren, doordat een kleine groep klagers gezamenlijk duizenden klachten indienden. De oproep tot krimp van Schiphol is dan ook zinloos: minder vliegen (zoals nu) leidt niet tot minder klachten.

In plaats van de zoveelste commissie in te stellen wordt het tijd voor duidelijkheid. Willen we luchtvaart op een veilige en verantwoorde wijze accommoderen in Nederland, of niet? Als we over luchtvaart willen kunnen blijven beschikken dan moet er iets gedaan worden voor de mensen die overlast ervaren. Dat doe je door hinder individueel aan te pakken, ook in de gebieden die nu volgens de wet geen overlast ervaren. De huidige aanpak werkt niet: dat bewijst de commotie rondom Schiphol wel.

Informatie:
Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL)
Postbus 21
1270 AA Huizen

03562 30598
info@pnl.nl

12 aug 03 12:09