Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 15 augustus 2003

Internationale treinen naar Brussel en Parijs v.v. negen dagen lang omgeleid via Utrecht

Omdat ProRail uitgebreide onderhoudswerkzaamheden uitvoert aan de Moerdijkbrug, de langste en drukst bereden spoorbrug in Nederland, wordt in de periode van zaterdag 16 augustus tot en met zondag 24 augustus de dienstregeling aangepast. Voor het internationale treinverkeer betekent dit, dat alle internationale treinen van Amsterdam richting Brussel en Parijs via een andere route rijden. Deze treinen stoppen hierdoor niet in Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Thalys stopt extra in Utrecht Centraal; De Internationale trein van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel en de Nachttrein van Amsterdam naar Parijs stoppen extra in Utrecht Centraal , 's Hertogenbosch en Roosendaal.

Consequenties Thalys
Thalys-treinen rijden via Utrecht en stoppen niet in Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam Centraal. Reizigers vertrekkend vanuit Schiphol kunnen opstappen in Amsterdam Centraal, waar de Thalys-treinen 3 minuten eerder dan gewoonlijk zullen vertrekken. Reizigers vertrekkend vanuit Den Haag HS en Rotterdam Centraal worden verzocht op te stappen in Utrecht Centraal. Zij dienen wel ruimschoots eerder op reis te gaan om op tijd in Utrecht te zijn. Thalys-tickets zijn geldig in NS-treinen op de trajecten Amsterdam-Schiphol, Rotterdam-Utrecht en Den Haag-Utrecht. Meer informatie over de gewijzigde dienstregeling is te vinden op www.thalys.com of www.ns.nl/internationaal.

Consequenties Internationale trein naar Antwerpen en Brussel
De Internationale treinen van Amsterdam Centraal naar Antwerpen en Brussel v.v. stoppen niet in Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam en Dordrecht. Deze treinen maken een extra stop in Utrecht Centraal, 's-Hertogenbosch en Roosendaal. Reizigers vanuit Schiphol stappen over in Amsterdam Centraal. Reizigers vanuit Den Haag, Rotterdam en Dordrecht reizen met binnenlandse treinen naar Roosendaal en stappen daar over op de trein naar België. Zij moeten er wel rekening mee houden dat tussen Rotterdam en Roosendaal een gewijzigde dienstregeling geldt met langere reistijden.

Consequenties nachttrein Amsterdam Centraal - Parijs
De nachttrein van Amsterdam Centraal naar Parijs stopt in Utrecht Centraal,
's-Hertogenbosch en Roosendaal.. Reizigers vanuit Schiphol stappen over in Amsterdam Centraal. Reizigers vanuit Den Haag en Rotterdam stappen over in Utrecht Centraal of Roosendaal.
De nachttrein uit Parijs naar Amsterdam rijdt wel volgens de normale route.
Meer informatie
Voor meer informatie kunnen reizigers terecht op www.ns.nl/internationaal en www.thalys.com, op Teletekst pagina 751, 752 en 754, bij NS Internationaal Teleservice. 0900-9296 ( E 0,35 p.m.) en de verkoopbalies NS Internationaal

Binnenlands treinverkeer
De werkzaamheden aan de Moerdijkbrug zorgen ook voor wijziging en beperking van het binnenlandse treinverkeer, vooral op de routes Rotterdam - Roosendaal, Rotterdam - Tilburg en Utrecht - Eindhoven.
Hierover verzendt NS een afzonderlijk persbericht. Reizigers kunnen meer informatie vinden in de folder die bij de NS-verkooppunten verkrijgbaar is, op Teletekst pagina 751 en 754 en op www.ns.nl

* * * * * *
|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS           |
|de      | |Persvoorlichting 030-2357070                              |
|redactie| |                                                          |

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --