PERSBERICHT - 2003-08-12

Zaterdag begint dertiendelige serie Bestemming Nederland op RTL4

Lekker weg in eigen land nu op televisie

Bestemming Nederland is een toeristische televisieserie in dertien afleveringen, die vanaf (komende zaterdag) 16 augustus wekelijks op RTL4 is te zien. De uitzendingen zijn op prime time, s avonds van 7 uur tot half acht, vlak voor het RTL Nieuws. In de eerste aflevering komen de veelzijdige natuur van de Veluwe en attractiepark Slagharen in beeld.

Uitgangspunt van dit nieuwe televisieprogramma is om Nederland Vakantieland extra onder de aandacht te brengen als bestemming voor een short-break of een lang weekeinde. Alle toeristische informatie wordt op internet gezet; de kijker kan die later met aanvullende gegevens op zijn gemak nog eens nalezen. De serie wordt bovendien eind van dit jaar herhaald.

Dit Lekker weg in eigen land-programma is een initiatief van producent IdtV/Cumulus, Landal GreenParks en Toerisme Recreatie Nederland. Daarnaast zijn er verschillende partners uit het toeristisch bedrijfsleven en de VVV-sector.

Per aflevering worden er in dit toeristische magazine drie verschillende verhalen verteld. Uitvalsbasis is iedere week een bungalowpark, de hoofdrolspelers zijn een daar verblijvende familie, een lokale, markante persoonlijkheid en een parkmedewerker.

Zij worden tijdens hun belevenissen en hun werk gevolgd door de drie presentatoren Mariska van Kolck, Stella Gommans en Joris Lutz, die de drie verhalen samensmeden tot één geheel. Naast de docusoap met de Landal-medewerker heb je de mooie plaatjes met de lokale bekendheid en tenslotte maak je de belevenissen van de familie mee, aldus programmamaker Stijn Bakkers van producent IdtV/Cumulus.

Nederland is al jaren de eerste vakantiebestemming voor Nederlanders. Zij maken ruim 18 miljoen vakanties in eigen land; een belangrijk aandeel vormen de bungalowvakanties, zon 6,5 miljoen. Nederland is als vakantiebestemming vooral in trek voor een tweede of derde vakantie, veelal short-breaks of lange weekeinden.

In totaal doen diezelfde Nederlanders jaarlijks ook nog eens zon miljard daguitjes, variërend van een boswandeling met pannenkoeken eten tot een dagje attractiepark, museum of woon-boulevard. In totaal geven zij aan binnenlandse vakanties en dagjes zon 11,6 miljard euro uit..