Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

17-8-2003; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Tsjechië, circuit Automotodrom Brno - 5,403 km

ARIE VOS: "IK HEB DIT GP-WEEKEINDE MEER GELEERD DAN IN HALF SEIZOEN NK'S"

TEVREDEN ONDANKS MINDER GOEDE KLASSERING NA FOUTE BANDENKEUZE

Tijdens zijn buitenlandse Grand Prix-debuut in het Tsjechische Brno heeft Arie Vos, de wegrace coureur uit het J&S Sports Kunstgras team, méér geleerd dan in een half seizoen races rijden voor het Nederlands Kampioenschap. "Het aantal kilometers en racetijd dat je in zo'n Grand Prix-weekeinde maakt is echt enorm. Het is een superleerschool, en ik mag stellen dat ik de afgelopen dagen enorm veel heb geleerd. Het is jammer dat door een foute bandenkeuze een beter resultaat uitbleef, maar ik ben desondanks goed tevreden en heb een lekkere race gereden", opent de coureur uit het Brabantse Oss, die net als bij zijn GP-debuut dit jaar tijdens de Dutch TT van Assen als 21e over de finish kwam. "Tijdens de TT werd ik 21e ondanks een schuiver en nu met een achterband die vrijwel geen grip bood. Er zit dus meer in en het smaakt ook naar méér...", stelt Arie Vos terecht.

De eerste trainingsdag verliep niet naar wens voor Arie. In de 1e tijdtraining op vrijdag draaide de krukas stuk, waardoor hij veel kostbare trainingsminuten en circuitkennis misliep. Maar na een prima 2e trainingsdag prijkte de protégé van ex-Nederlands wegrace kampioen Johnny Verwijst op een uitstekende 27e tijd, en was net als tijdens de TT beste Nederlander. "Op zondag morgen draaide ik in de warm up training al na 5 ronden de band op. In overleg met de technici van Dunlop koos ik voor een hardere band voor de race, maar deze bood nagenoeg geen grip. Een foute keuze bleek achteraf, maar ik heb de race evengoed uitgereden. Ik had echt een superstart, lag ongeveer 20e (en had dus 7 plaatsen gewonnen) en kon in de groep waarin ik streed prima meekomen. Maar na een paar ronden glijden kon ik het hoger wordende tempo van die mannen niet meer bijbenen. Mijn motor gleed te veel in de bochten en ik verloor terrein. Katja Poensgen kwam voorbij en er ontspon zich een leuk gevecht tussen ons. Met sturen kon ik haar voorbij, maar de grip liet dat niet toe omdat ik enorm moest opletten bij het uitaccelereren, want dan voelde de band spekglad aan. Daarbij kwam Katja met haar machine op het rechte stuk steeds langs me heen met een hogere topsnelheid. Ik heb een lekkere race gereden, maar had op iets meer gehoopt. Nu zat er niet meer in. Het doet me goed dat ik een enorme dosis extra ervaring heb opgedaan. Ook als was de band goed geweest had dat wellicht 1,5 seconden op een rondje gescheeld, maar het is wel gebleken dat het niveau van de GP-machines een stuk hoger is dan op de Nederlandse circuits", weet Vos, die als het aan hem ligt nog wel een keer voor een wildcard wil opteren.

"Ik zou dolgraag nog eens in bijvoorbeeld voor de GP in Valencia aan een wildcard start willen komen. Dat is een stuurcircuit en daar komt het minder op motorvermogen aan, Daar moet ik meer kans hebben dan hier op zo'n snelle baan. De kans is klein dat het me lukt, maar het eerste wat ik doe als ik thuis kom is alles in het werk stellen om ook die GP aan de start te mogen verschijnen. Want nu ik eenmaal een stuk GP-taart geproefd heb, lust ik nog wel een stuk...!, besluit Vos, die zich vooralsnog eerst op de strijd in het Nederlands kampioenschap zal concentreren, waarin Tolbert (31-8), Assen (21-9) en Francorchamps (28-9) nog op het programma staan en waarin hij met 5 podiumplaatsen op de 3e plaats staat en in zijn debuutjaar in de 250cc klasse deze top drie plaats achter Janssen en Lakerveld wil veilig stellen.

Uitslag 250cc race:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd

Achterstand


---

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA

41'45.354


---


---

Toni ELIAS

SPA

APRILIA

41'45.881

0.527


---

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA

41'46.305

0.951


---

Roberto ROLFO

ITA

HONDA

41'50.846


5.492


---

Sebastian PORTO

ARG

HONDA

41'55.761

10.407


---

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA

41'56.229

10.875


---

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA

42'00.632

15.278


---

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA

42'00.919

15.565


---

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA

42'18.106

32.752


10

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA

42'21.521

36.167


---

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA

42'21.962

36.608


12

Eric BATAILLE

FRA

HONDA

42'36.054

50.700


13

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA

42'37.653

52.299


14

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA

42'38.224

52.870


15

Christian GEMMEL

GER

HONDA

42'38.417

53.063


16

Joan OLIVE

SPA

APRILIA

42'44.257

58.903


17

Lukas PESEK

CZE

YAMAHA

42'53.547


1'08.193


18

Vesa KALLIO

FIN

YAMAHA

43'21.343


1'35.989


19

Michal FILLA

CZE

YAMAHA

43'29.584


1'44.230


20

Katja POENSGEN

GER

HONDA

43'44.424


1'59.070


21

Arie VOS

NED

J&E Sports Kunstgras YAMAHA


43'47.153


2'01.799


---

Gabor RIZMAYER

HUN

HONDA

41'54.862


1 lap


NQ

Henk vd Lagemaat

NED

HONDA

Uitgevallen met elektronische problemen


250cc WK-stand na 10 van de 16 GP's:


1. Poggiali, 145; 2. F. Nieto, 136; 3. Rolfo, 135; De Pubniet, 130; 5. Elias, 126; 6. Battaini, 107; 7. West, 104; 8. Porto, 98.



************