Gemeente Dordrecht


---

WILLEM WITSEN (1860 - 1923),Stemmingen

Alicja Rakuzyn
Vanaf 17 augustus staat het werk Willem Witsen (1860-1923) centraal in twee tentoonstellingen in Nederland. Het Dordrechts Museum laat tot en met 16 november 2003 een overzicht van zijn gevarieerde oeuvre zien: Willem Witsen (1860-1923) - Stemmingen. Het Gemeentearchief Amsterdam toont zijn Amsterdamse werk tot en met 26 oktober: Witsen en Amsterdam
- 1860-1923. Het is voor het eerst dat er zo uitgebreid aandacht wordt besteed aan het werk van deze kunstenaar uit de 'Beweging van '80' . In zijn grote oeuvre Witsen weerspiegelt zich de aard van de Tachtigers door de fascinatie voor sfeer. Zij lieten zich leiden door 'stemmingen'. Witsens favoriete onderwerp is het stadsgezicht. Hij koos daarbij voor de mistige en besneeuwde sfeer van Londen aan de Theems en voor de verstilde grachten van Amsterdam en Dordrecht. Als schilder en als fotograaf was hij ook een getalenteerd portrettist.

Willem Witsen
Het Dordrechts Museum geeft een overzicht van het gevarieerde oeuvre van Willem Witsen. Schilderijen, aquarellen, tekeningen, etsen en foto's zijn naast elkaar gerangschikt rond thema's in zijn werk. Zijn werk is goed vertegenwoordigd in museale collecties en is ook veelvuldig bij particulieren te vinden. Zijn etsen vormen een geliefd verzamelobject. Toch is er sinds 1959 geen overzichtstentoonstelling meer georganiseerd en is zijn werk vooral in samenhang met dat van tijdgenoten getoond.

Werkers op het land zoals de schaapherder en de heiwerker vormen in zijn vroege periode een inspiratiebron. Witsen woont dan op 'Ewijkshoeve', het buiten van de familie, een belangrijke ontmoetingsplaats voor de schilderskring rond Witsen. Mauve en Tholen komen er vaak. Wanneer hij besluit naar Londen te gaan verandert zijn thematiek en gaat hij niet meer uit van mensen in het landschap.Prachtige stemmige stadsgezichten vooral geschilderd vanuit plekken langs de Theems hebben dan zijn voorkeur. Hij schrijft in een van zijn brieven aan zijn geliefde: " 'n eenheid van donkere grijzen en zacht mooi licht - 'n stemming van ernstige zware mooiheid ... maar heerlijk rijk en vòl ...." Hij heeft zeker het werk van Whistler (1834
- 1903) gekend, met name bij Witsen terug te vinden in de aandacht voor de melancholie van de stad.

Weer terug in Nederland volgt een periode dat Witsen naast stadsgezichten in Amsterdam en Dordrecht, ook geïnspireerd is door de vooral besneeuwde landschappen rondom Ede, waar hij na zijn huwelijk met zijn vrouw gaat wonen. In krachtige kleurtegenstellingen verbeeldt hij met vereenvoudigde vormen van boerderijen in het landschap. Witsen houdt zijn atelier in Amsterdam aan en blijft daarnaast zijn fascinatie voor het stadsgezicht behouden. Hij kiest voor de verstilde plekken van de stad met een vaak melancholieke sfeer. De grachtenhuizen en onderhuizen in Amsterdam legt hij vast en ditzelfde thema ook op in Dordrecht. Hier in Dordrecht ontstaat de bekende serie van twaalf etsen en zo'n vijftien aquarellen van de Voorstraatshaven, grotendeels gemaakt vanaf een bootje in het water. De etsen van Witsen waren vernieuwend door zijn subtiele toepassing van aquatint en vernis mou, resulterend in mooie nuances van toon in de zwarte vlakken. Datzelfde gevoel voor tonaliteit en 'stemmigheid', en typisch kenmerk van de esthetiek van de Tachtigers, is terug te vinden in zijn geschilderde stadsgezichten en sneeuwlandschappen.

Vriendenkring
De vele portretten van bevriende kunstenaars en schrijvers maken duidelijk hoe zijn vriendenkring het middelpunt van zijn bestaan vormde. In de vroege jaren negentig ontstond een reeks getekende, geschilderde, gefotografeerde en geëtste portretten van schrijvers en schilders rondom het tijdschrift 'De Nieuwe Gids'. Zijn foto's kenmerken zich door een grote directheid en sfeerweergave. De foto's van familieleden en schrijvers- en schildervrienden worden in Dordrecht als in een familiealbum bijelkaar gepresenteerd.

Reisimpressies - San Fransisco, Nederlands-Indië In Dordrecht zijn ook de impressies te zien die Witsen maakte van zijn reizen naar de Verenigde Staten en Indonesië. Hij maakte hier vooral landschappelijke schetsen. In de laatste periode van zijn leven, legde hij zich vooral toe op geschilderde portretten en vanaf 1916 trad hij met stillevens naar buiten. Zijn gehele oeuvre van schilderijen tot foto's kenmerkt zich door een werkwijze met stemmige thema's.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt de eerste oeuvrepublicatie sinds 1959: Willem Witsen 1860-1923, Schilderijen, tekeningen, prenten, foto's door J.F. Heijbroek, Irene M. de Groot, Moniek Peters en Jenny Reynaerts, uitgegeven door Thoth. Tegelijkertijd verschijnen twee wandel/vaarboekjes door zijn geliefde steden Amsterdam en Dordrecht:Willem Witsen, Wandelen en varen door Dordrecht rond 1900 door J.F. Heijbroek, Willem Witsen, Drie wandelingen door Amsterdam rond 1900 door J.F. Heijbroek, ook uitgegeven door Thoth. Het leven in en rond het Witsenhuis staat centraal in Het Huis aan het park, geschiedenis van het Witsenhuis aan het Amsterdamse Oosterpark door Jessica Voeten, Uitgeverij Atlas.