Gemeente Ubbergen


Regels voor het afvoeren van grofhuisvuil
Het komt vaak voor dat het aangeboden grofhuisvuil te groot, te zwaar of slecht gebundeld wordt aangeboden. Ook andere regels blijken niet altijd duidelijk te zijn. U kunt natuurlijk altijd de afvalkalender raadplegen voor de regels voor het afvoeren van grofhuisvuil.

Het werkt als volgt
U kunt maximaal twee maal per jaar uw grofvuil gratis bij uw huisadres laten ophalen. Daarnaast komen in het voor- en najaar twee aparte rondes speciaal voor snoeiafval (april-mei en september-oktober). Indien u meerdere keren uw grofvuil wilt laten ophalen zullen de werkelijke kosten u in rekening worden gebracht. De grofvuilregels zijn als volgt:

-Grofvuil is afval wat in principe te groot of te zwaar is voor de gewone huisvuilcontainer.

-Opgehaald worden onder andere: elektrische apparaten als fornuizen, (afwas)machines, diepvriezers en koelkasten, matrassen, meubilair, snoeiafval.

-niet meegenomen worden: Restafval, huisvuilzakken, bouw- en sloopafval, asbest, grond, potten, flessen, textiel, chemisch afval, papier en karton.

-U kunt niet meer dan 2 m³ door de inzameldienst laten ophalen. Bovendien moet het netjes en hanteerbaar gebundeld te zijn in bundels met een maximum van 1,5 meter.

-Om misverstanden achteraf te voorkomen moet er iemand thuis zijn als het grofvuil wordt opgehaald. Als er niemand thuis is wordt het grofvuil niet meegenomen.

-U moet het grofvuil klaar te zetten in uw voortuin. Niet op openbaar terrein. Als u in een flat woont legt u het klaar in de box van de flat of in overleg met de huismeester op een andere plaats.
-Voor het maken van een afspraak belt u naar de inzamelaar, de DAR. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9 - 12 uur. U kunt hiervoor de grofvuilplanning bellen onder nummer: 024-371 60 26.
-Tijdens het gesprek met de grofvuilplanning dient u op te geven om welke afvalstromen het gaat. U wordt direct ingepland en wordt een afspraak met u gemaakt wanneer het wordt opgehaald. Door de DAR wordt bijgehouden hoeveel keer u een afspraak heeft gemaakt.

Praktische tips:

-Dek tapijt en ander grofvuil bij regenachtig weer zo af, dat het droog blijft (een natte rol tapijt van 1,50 meter lang is bijna niet meer te tillen voor de inzamelaars).

-Maak voor herbruikbare goederen een afspraak met één van de organisaties welke op dit terrein actief zijn. De adressen en telefoonnummers kunt u onder andere vinden in uw telefoongids.

Zelf wegbrengen
Inwoners van de gemeente Ubbergen kunnen het afval ook zelf wegbrengen naar de vuilstraat van de DAR, Kanaalstraat 401 in Nijmegen. De kosten hiervoor zijn EUR 5,00 per ¼ m³ afval. Er wordt dus niet gewogen. Klein gevaarlijk afval kan gratis worden ingeleverd. Legitimatie is verplicht. Bedrijven kunnen terecht tegen betaling van hogere tarieven.
De werkwijze is als volgt :

-Legitimatie: via uw paspoort of identiteitskaart dient u zich te legitimeren.

-Intake: aan de poort wordt een intakeformulier voor de gebrachte stroom (m³ inschatting) ingevuld.

-Tekenen: u tekent het intakeformulier voor akkoord.
-Afrekening: dit gebeurt contant via de kassier van de milieustraat. U kunt daar ook pinnen of chippen.

-Storten: u levert de verschillende afvalstromen gescheiden aan.
-Regels: de richtlijnen van de milieustraat zijn van toepassing en de aanwijzingen van de medewerkers van de milieustraat dienen te worden opgevolgd.

-Bundeling: bundelt u de verschillende soortenafval vooraf. Hiermee voorkomt u vertraging bij het aanbieden van uw afval.
-Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van 08.30 tot 18.00 uur. Uitzonderingen worden tijdig bekend gemaakt.

Afvalkalender kwijt? Geen probleem!
Als u de afvalkalender kwijt bent kunt u een nieuwe afhalen bij de receptie in de hal van het gemeentehuis in Beek. De veegwagen komt er aan

o op woensdag 27 augustus in Kekerdom en Leuth
Als u er op die dagen voor zorgt dat uw auto elders wordt geparkeerd, dan kan ook uw woonstraat een schoonmaakbeurt krijgen. Maar: er kunnen zich onvoorziene omstandigheden voordoen. Daardoor kan de wagen op de geplande dag soms niet het hele traject vegen. Wordt uw straat niet op de aangekondigde dag geveegd? Dan komt uw straat een week later op woensdag aan de beurt.
Luide sirenetest vanaf 1 september maandelijks
Vanaf maandag 1 september wordt in Nederland het landelijk sirenenet maandelijks luid getest. Dit gebeurt op elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur. Dan zal de sirene éénmaal gedurende 1 minuut en 26 seconden hoorbaar zijn. De testdagen vallen dit jaar op maandag 1 september, maandag 6 oktober, maandag 3 november en maandag 1 december. Door het jaar heen wordt het sirenesysteem vaker getest, maar dat gebeurt dan zonder geluid. In de regio Gelderland-Zuid staan ongeveer 140 sirenes. Met de sirene wordt de bevolking gewaarschuwd bij bijvoorbeeld een brand of zwaar ongeval waarbij gevaarlijke stoffen vrijkomen.

Wat te doen als de sirene gaat?

Aangezien het op de eerste maandagen van de maand om een test van het sirenenet gaat, hoeven burgers uiteraard geen actie te ondernemen. Er is dan immers niets aan de hand. Als de sirenes gaan in geval van een (potentiële) calamiteit, dan is het belangrijk te weten wat te doen. Als de sirene gaat:
ga dan naar binnen, sluit ramen en deuren en zet radio en/of TV aan en stem af op Omroep Gelderland. Via deze omroep krijgt u meer informatie over het incident en wordt u verteld wat u verder moet doen.

Goede voorbereiding

De overheid en het bedrijfsleven doen er alles aan om te voorkomen dat rampen en calamiteiten ons treffen. Toch kan zich onverhoopt een calamiteit voordoen. Risico's zijn immers in onze samenleving nooit voor 100% uit te sluiten. Gemeenten, andere overheden en bedrijven zijn voorbereid op een optimale bestrijding van rampen en calamiteiten. Zo heeft elke gemeente een rampenplan opgesteld waarin staat op welke wijze de bestrijding van calamiteiten en zware ongevallen plaatsvindt. Tevens zijn er speciale rampbestrijdingsplannen voor ongevallen op de rivier en dijkdoorbraken en/of overstromingen. Ook voor risicovolle bedrijven en locaties (bijvoorbeeld LPG-tankstations) worden rampbestrijdingsplannen opgesteld. In een dergelijk plan worden mogelijke incidenten die zich kunnen voordoen beschreven en de benodigde aanpak en inzet van de hulpverleningsdiensten vastgelegd.
Voor bedrijven die met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen werken gelden strenge veiligheidseisen. Zo zijn zij verplicht bepaalde technische en organisatorische voorzieningen te treffen. Dergelijke bedrijven moeten daarom een veiligheidsbeheerssysteem invoeren, veiligheidsbeleid vaststellen en soms ook een veiligheidsrapport presenteren. In een dergelijk rapport geven de bedrijven onder meer informatie over het bedrijfsproces, de stoffen die gebruikt worden en welke maatregelen het bedrijf heeft genomen om de risico's zoveel mogelijk te beperken en te beheersen. Met deze belangrijke informatie van de bedrijven kan de overheid zich vervolgens beter voorbereiden op het bestrijden van eventuele rampen of zware ongevallen bij dergelijke ondernemingen. Bovendien worden bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken regelmatig gecontroleerd en geïnspecteerd door de overheid. Alleen plannen maken (op papier) is natuurlijk niet voldoende voor een goede voorbereiding op mogelijke calamiteiten. Hulpdiensten (brandweer, politie, geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen, gemeente, rijkswaterstaat,etc.) oefenen zich dan ook regelmatig individueel en gezamenlijk in het bestrijden van incidenten.

Afwijzing nachtwerkvergunning

Het college heeft in haar vergadering van 12 augustus besloten geen nachtwerkvergunning te verlenen aan de firma Klok Druten Ontwikkeling b.v. uit Druten voor het uitvoeren van nachtelijke werkzaamheden in het centrum van Beek. Reden voor de afwijzing is dat het college van mening is dat bouwwerkzaamheden verricht tussen 19.00 uur `s avonds en 07.00 uur `s ochtends in een woonwijk dusdanige geluidshinder oplevert dat hiervoor geen ontheffing wordt verleend. Hierbij speelt mee dat er reeds eerder klachten zijn ontvangen uit de buurt omtrent geluidsoverlast van werkzaamheden verricht voor 07.00 uur. Het verzoek voor een nachtwerkvergunning is afgewezen op grond van artikel 7.3.2, onder b van de Bouwverordening waarin staat dat het verboden is in, op of aan een bouwwerk, of op een open erf of terrein, voorwerpen of stoffen te plaatsen, te werpen of te hebben, handelingen te verrichten of na te laten, of werktuigen te gebruik waardoor op voor de omgeving hinderlijke of schadelijke wijze stank, rook, roet, walm, stof of vocht wordt verspreid of overlast wordt veroorzaakt door: geluid en trilling, elektrische trilling daaronder begrepen, of door schadelijk of hinderlijk gedierte, dan wel door verontreiniging van het bouwwerk, open erf of terrein. Op grond van artikel 4.1.7. eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening is het verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt. Het college kan op grond van het derde lid van het verbod ontheffing verlenen.