AutoRai

18-8-2003

Lichte topatleet wordt nog sterker en sneller

Porsches modeloffensief gaat onverminderd verder. Bij de zesde première dit jaar na de 911 GT3, de 911 Carrera 4S Cabriolet, de 911 Turbo Cabriolet, de GT3 RS en het jubileummodel 40 Jaar 911 doet nu de sterkste 911 er nog een schepje bovenop.

Het model 911 GT2 levert vanaf het modeljaar 2004 exact 483 pk (355 kW). Dat betekent 21 pk (15 kW) meer dan zijn voorganger, waarmee hij nóg sportiever en sneller is geworden. Vanaf oktober 2003 staat de nieuwe 911 GT2 bij de officiële Porsche dealers. De prijs bedraagt 269.370,- incl. BTW en BPM.

Evenals de vermogenstoename, die via een gedetailleerde doorontwikkeling van de referentievelden in het elektronische motormanagement is gerealiseerd, neemt ook het maximum koppel toe, en wel met 20 Nm tot 640 Nm tussen 3.500 tpm en 4.500 tpm. Bij een specifiek gewicht van 4,06 kg/kW accelereert de achterwielaangedreven GT2 nu in 4,0 seconden van 0 naar 100 km/h. De sprint van 0 naar 200 km/h kost voortaan nog maar 12,5 tellen. De topsnelheid bedraagt 319 km/h. Daarmee is de 911 GT2 modeljaar 2004 nog eens 4 km/h sneller dan zijn voorganger. Daarbij liggen de emissiewaarden op hetzelfde niveau als van de 911 Turbo en voldoen daarmee probleemloos aan de strenge D4-grenswaarden. Dat komt overeen met de Euro 4-normen bij standaard testomstandigheden, die pas vanaf 1 januari 2005 verplicht worden.

Extreme sportiviteit stond bij de doorontwikkeling van deze high performance turbo-sportwagen duidelijk centraal. Derhalve was de doelstelling niet alleen om het motorvermogen te vergroten, maar ook om het onderstel aan de voor- en achteras verder te optimaliseren. Zo werden onder meer het veer-/dempersysteem en het remsysteem gemodificeerd. De GT2 beschikt voortaan bijvoorbeeld over een vierkanaals-ABS, dat nog gevoeliger regelt. De markante en aërodynamisch optimale vleugelspoiler achter is naar wens voortaan ook verkrijgbaar in ongelakt koolstofvezel. Deze versie weegt 2,8 kg minder dan de normale spoiler en is standaard op de Clubsport-uitvoering. Bij deze variant zijn de buitenspiegelhuizen en de lamellen van de luchtuitlaten in de voorbumper uitgevoerd in koolstofvezeloptiek.

Aan de buitenkant is de GT2-generatie van het modeljaar 2004 herkenbaar aan de nieuwe velgen in GT3-styling, die vóór 8,5 inch en achter 12 inch breed zijn. Deze zijn gecombineerd met banden in de maat 235/40 R 18 respectievelijk 315/30 R 18. Ook de nieuwe GT2 is standaard uitgerust met het remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). De keramische remschijven wegen onder meer zon 50 procent minder dan vergelijkbare metalen remschijven en reduceren het onafgeveerde gewicht aan de auto met zon 18 kg.