18-8-2003
Lichte topatleet wordt nog sterker en sneller
Porsches modeloffensief gaat onverminderd verder. Bij de zesde
première dit jaar na de 911 GT3, de 911 Carrera 4S Cabriolet, de 911
Turbo Cabriolet, de GT3 RS en het jubileummodel 40 Jaar 911 doet nu de
sterkste 911 er nog een schepje bovenop.
Het model 911 GT2 levert vanaf het modeljaar 2004 exact 483 pk (355
kW). Dat betekent 21 pk (15 kW) meer dan zijn voorganger, waarmee hij
nóg sportiever en sneller is geworden. Vanaf oktober 2003 staat de
nieuwe 911 GT2 bij de officiële Porsche dealers. De prijs bedraagt
269.370,- incl. BTW en BPM.
Evenals de vermogenstoename, die via een gedetailleerde
doorontwikkeling van de referentievelden in het elektronische
motormanagement is gerealiseerd, neemt ook het maximum koppel toe, en
wel met 20 Nm tot 640 Nm tussen 3.500 tpm en 4.500 tpm. Bij een
specifiek gewicht van 4,06 kg/kW accelereert de achterwielaangedreven
GT2 nu in 4,0 seconden van 0 naar 100 km/h. De sprint van 0 naar 200
km/h kost voortaan nog maar 12,5 tellen. De topsnelheid bedraagt 319
km/h. Daarmee is de 911 GT2 modeljaar 2004 nog eens 4 km/h sneller dan
zijn voorganger. Daarbij liggen de emissiewaarden op hetzelfde niveau
als van de 911 Turbo en voldoen daarmee probleemloos aan de strenge
D4-grenswaarden. Dat komt overeen met de Euro 4-normen bij standaard
testomstandigheden, die pas vanaf 1 januari 2005 verplicht worden.
Extreme sportiviteit stond bij de doorontwikkeling van deze high
performance turbo-sportwagen duidelijk centraal. Derhalve was de
doelstelling niet alleen om het motorvermogen te vergroten, maar ook
om het onderstel aan de voor- en achteras verder te optimaliseren. Zo
werden onder meer het veer-/dempersysteem en het remsysteem
gemodificeerd. De GT2 beschikt voortaan bijvoorbeeld over een
vierkanaals-ABS, dat nog gevoeliger regelt. De markante en
aërodynamisch optimale vleugelspoiler achter is naar wens voortaan ook
verkrijgbaar in ongelakt koolstofvezel. Deze versie weegt 2,8 kg
minder dan de normale spoiler en is standaard op de
Clubsport-uitvoering. Bij deze variant zijn de buitenspiegelhuizen en
de lamellen van de luchtuitlaten in de voorbumper uitgevoerd in
koolstofvezeloptiek.
Aan de buitenkant is de GT2-generatie van het modeljaar 2004
herkenbaar aan de nieuwe velgen in GT3-styling, die vóór 8,5 inch en
achter 12 inch breed zijn. Deze zijn gecombineerd met banden in de
maat 235/40 R 18 respectievelijk 315/30 R 18. Ook de nieuwe GT2 is
standaard uitgerust met het remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake
(PCCB). De keramische remschijven wegen onder meer zon 50 procent
minder dan vergelijkbare metalen remschijven en reduceren het
onafgeveerde gewicht aan de auto met zon 18 kg.
AutoRai