D66

Geen extra taxibaan op Schiphol

Mobiliteitsbeleid

Boris van der Ham

18-08-2003 - D66 vindt niet dat Schiphol een extra taxibaan mag aanleggen ten noorden van de Polderbaan. Volgens kamerlid Boris van der Ham is de baan ten zuiden van de Polderbaan voldoende om de veiligheid te waarborgen; de extra taxibaan lijkt te zijn bedoeld om in de nabije toekomst een verdere groei van het vliegverkeer mogelijk te maken. Schiphol heeft inmiddels erkend de nieuwe baan ook te willen inzetten voor extra vliegbewegingen.

Van der Ham: Veiligheid voor passagiers, personeel en omwonenden is en blijft de eerste prioriteit, daarover is geen discussie. Maar veiligheid is geen magisch wachtwoord waarmee Schiphol onbeperkt banen kan aanleggen. Als de luchthaven kan aantonen dat de extra baan nodig is om de veiligheid te waarborgen: prima. Maar dat is nog niet gebeurd, terwijl de bewijslast bij de luchthaven zelf ligt.

Volgens Van der Ham is de extra baan er bij de opstelling van de Schipholwet doorheen gegelipt. D66 heeft tegen de Schipholwet gestemd, omdat hij te eenzijdig was gericht op de belangen van de luchthaven, te weinig rekening hield met het milieu en de omgeving en onduidelijk in elkaar stak. Maar ik vraag mij af of de partijen aan wie we de Schipholwet te danken hebben zich wel hebben gerealiseerd dat deze extra taxibaan ook nog weer kan leiden tot extra vliegbewegingen.

D66 vindt dat er voldoende reden is om de voor 2005 geplande evaluatie van de wet naar voren te halen. Daarbij is nog onduidelijk welke positie de PvdA zal innemen. De sociaal-democraten kwamen als regeringspartij steeds op voor de belangen van de luchthaven, maar kondigden aan om vanuit de oppositie juist een tegenovergestelde koers te gaan varen.