Autoverkeer in de binnenstad neemt steeds verder af
15 augustus 2003 - Johanneke Helmers
Uit jaarlijkse tellingen is gebleken dat het autoverkeer van en naar
de binnenstad in de periode 1991 2001 is afgenomen met 19%. In
dezelfde periode is het autoverkeer in de Amsterdamse regio met
ongeveer 34% gestegen. De doelstelling, zoals gesteld in 1993 in het
Verkeers- en Inrichtingsplan, is het realiseren van 25% minder
autoverkeer in het centrum in 2005. Het ziet er nu naar uit dat die
doelstelling gehaald gaat worden.
Auto's Om de leefbaarheid in het centrum op peil te houden moet de
mobiliteitsgroei terecht komen bij andere vervoermiddelen dan de auto.
Uit de cijfers blijkt nu ook dat de gemiddelde bezoeker van de
binnenstad steeds vaker gebruik maakt van het openbaar vervoer of de
fiets.
Verhoging parkeertarief werkt
Het stadsdeelbestuur verwacht dat het autoverkeer tot 2005 met circa
4% verder afneemt vanwege de jaarlijkse verhoging van het
parkeertarief en het opheffen van parkeerplaatsen op straat. Dit
betekent dat een vermindering van het autoverkeer met (in totaal) 23%
in 2005 haalbaar lijkt. In de komende periode (2003 2005) moet het
autoverkeer dan nog met 2% extra afnemen om de doelstelling te halen.
Geen verdere stijging
"De bereikbaarheid van de binnenstad is enorm verbeterd en als die
trend de komende jaren doorzet hoeven de parkeertarieven voor
bezoekers na 2005 wat mij betreft voorlopig niet verder te stijgen",
aldus wethouder Verkeer en Parkeren, de heer Frankfurther. "Stijging
van parkeertarieven bovenop de inflatie is alleen noodzakelijk om een
goede bereikbaarheid te garanderen".
In september 2003 komt het Dagelijks Bestuur met de Evaluatienota
Verkeer en Parkeren waar dit onderwerp onderdeel van uitmaakt. Daarin
wordt in grote lijnen de richting van het mobiliteitsbeleid 2004-2009
beschreven.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam