Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

KPN Telecom weigert nummers te porteren

- Rits tele.com weer naar de OPTA -

Rotterdam, 18 augustus 2003 - KPN Telecom weigert om telefoonnummers naar Rits tele.com te porteren. Het gaat daarbij om klanten met een ADSL-aansluiting. Het voormalig staatsbedrijf stelt dat 'procesmatige beperkingen' in de eigen systemen het niet mogelijk maken om nummers te porteren, wanneer er ADSL op de desbetreffende telefoonlijn geleverd wordt. Rits tele.com wendde zich eerder dit jaar tot de OPTA omdat het prijsverschil tussen ADSL met telefoon en ADSL zonder telefoon te klein was om een rendabele telefoniedienst te exploiteren.

Rits tele.com brengt samen met BelCompany de VoiceFinder op de markt. Dit apparaat maakt het mogelijk om met een gewone telefoon, zonder tussenkomst van de PC, te bellen over het internet, mits de gebruiker beschikt over ADSL of internet via de kabel. De consument realiseert met de VoiceFinder en het daaraan gekoppelde Pilmo Gold abonnement een aantrekkelijke besparing op zowel het maandelijkse abonnement (nog geen 10 euro per maand tegenover meer dan 17 euro voor KPN Belbasis) als op de belkosten (heel Nederland en Duitsland bellen tegen lokaal tarief, 20 populaire belbestemmingen voor 4 eurocent). Pilmo Gold gebruikers bellen elkaar zelfs gratis. Dit laatste is mogelijk omdat de gesprekken tussen abonnees onderling uitsluitend via internet verlopen en daarom - net als email - gratis zijn en ook gratis blijven.

De trend waarbij steeds meer gesprekken gratis via internet verlopen (in 2002 ging het daarbij al om tussen de 5 en de 10% van het wereldwijde telefoonverkeer) vormt voor KPN een regelrechte bedreiging. In 2002 realiseerde het telecombedrijf meer dan 50% van zijn omzet uit vaste telefonie. Het lijkt er op dat KPN probeert om deze ontwikkeling zoveel mogelijk af te remmen met maatregelen die Voice over IP-concurrenten de wind uit de zeilen nemen.

Directeur Ytsen Kooistra van Rits tele.com reageert furieus op deze nieuwe blokkade van KPN: 'Artikel 5 van het besluit 'Nummerportabiliteit' is heel duidelijk. KPN heeft de verplichting om de nummers van onze klanten te porteren. Nadat KPN eerder een prijs blokkade heeft opgeworpen, worden klanten die desondanks beslissen over te stappen op onze dienst, nu opnieuw beperkt in hun keuzevrijheid: ze mogen hun eigen telefoonnummer niet eens behouden!'

Rits tele.com heeft de OPTA gevraagd om KPN te dwingen de gewraakte telefoonnummers binnen acht werkdagen te porteren en daarnaast op korte termijn voor een structurele oplossing te zorgen.