Dienstenbond CNV

Lidl; wie behartigt uw belangen?
18-08-2003

Regelmatig ontvangen wij signalen van onze leden bij Lidl dat de arbeidsomstandigheden het moeilijk maken het werk goed en met plezier uit te voeren. Zo zijn er vaak problemen met de belevering, is het moeilijk personeel te vinden en verloopt de communicatie met het hoofdkantoor niet altijd zoals men mag verwachten. Om dit soort redenen is vaak sprake van een hoge werkdruk, structureel overwerk en relatief veel ziekteverzuim. En dat maakt het er natuurlijk weer niet gemakkelijker op.

Wij hebben deze problemen reeds eerder bij uw directie aan de orde gesteld. Ook voor de toekomst willen wij met uw werkgever in gesprek blijven om een verbetering van de arbeidsomstandigheden te bewerkstelligen. Dat doen wij natuurlijk op de eigen CNV-wijze; met aandacht voor alle factoren en betrokkenen en een actieve opstelling als het gaat om het vinden van duurzame oplossingen.

Achterban
Ook uw stem willen wij daarbij overbrengen. In de handel, waar alles draait om (omzet)cijfers en (winst)bedragen is de macht nog altijd aan het getal. Het is onze ervaring dat werkgevers pas bereid zijn om serieus mee te werken aan verbetering van de arbeidssituatie als zij zien dat de bond gesteund wordt door een behoorlijke achterban. Een achterban waar niet omheen te komen is. Daarom raden wij u dringend aan lid te worden van CNV Dienstenbond, in het belang van u en uw collegas!

Aanloopproblemen
De goede afspraken die wij in de CAO Levensmiddelen maken ten spijt, merken wij immers regelmatig dat de discountsupermarkten het moeilijk vinden om de CAO toe te passen. Daar komt nog eens bij dat Lidl een jong bedrijf in Nederland is met veel aanloopproblemen, maar bovenal met een 'van huis uit' andere cultuur. CNV Dienstenbond heeft natuurlijk vaker met dit bijltje gehakt en kan u dan ook goed bijstaan.

Platform
Vaak is het zo dat de filiaalleider, dus ook de filiaalleider bij Lidl, er alleen voorstaat. Er is enkel contact met directe collegas. Maar wie zegt dat uw collegas in andere filialen niet met dezelfde problemen als u te maken hebben en hoe zit het eigenlijk met uw arbeidsvoorwaarden in vergelijking met de andere vestigingen? CNV Dienstenbond wil u daarom ook een platform bieden waarbij u uw collegas kunt ontmoeten van andere vestigingen om zo problemen, ideeën en informatie uit te wisselen. Twee (of meer) weten immers meer dan één. Dit platform zal vooral een informeel karakter hebben en is niet te vergelijken met hetgeen de ondernemingsraad (OR) doet. De OR heeft namelijk een tweeledige verantwoordelijkheid; zij moet kijken wat goed is voor de medewerkers én voor het bedrijf.

OR-verkiezingen
Overigens is het werk van de OR natuurlijk ook van belang. Binnenkort zijn er weer verkiezingen voor de OR. Wij hebben onze leden hier al over geïnformeerd. Wellicht dat u ook geïnteresseerd bent in het OR-lidmaatschap. Als u lid wordt van CNV Dienstenbond, dan weet u zich gesteund door een sterke bond met veel kennis van zaken. Zo bieden wij diverse cursussen, hebben wij een OR Service en hebben wij contacten met het OR-platform voor de levensmiddelen. Daar kunt u praten met collega-OR-leden van andere concerns/bedrijven en kunt u horen met welke problemen zij te maken hebben en welke beslissingen/oplossingen zij hebben bedacht.

Dienstenpakket
Heeft u nog meer redenen nodig om lid te worden? Een greep uit ons dienstenpakket:

1. Collectieve belangenbehartiging: wij komen op voor de collectieve belangen van werknemers in allerlei sectoren inzake collectieve arbeidsvoorwaardenregelingen (CAOs), alsook bij fusies of reorganisaties.

2. Individuele belangenbehartiging: bij vragen/problemen rond werk of uitkering kunt u op deskundige hulp en advies rekenen.
3. Juridische hulp: bij meningsverschillen met uw werkgever staan onze juristen voor u klaar.

4. Financieel advies: hypotheken, pensioenen, lijfrentes, etc.: voor een advies op maat bent u op het juiste adres bij ons Financieel Adviesbureau.

5. Steun aan OR-leden: advies bij plannen van de directie, of ondersteuning van uw OR-kandidatuur.

6. Cursussen: onze leden hebben de mogelijkheid om (vaak gratis) CNV-cursussen te volgen.

7. Informatie: via ons maandblad Akkoord, Infos en vakbladen blijft u op de hoogte van ontwikkelingen in uw bedrijf, bedrijfstak en de samenleving.

8. Belastinghulp : tegen een symbolisch bedrag kunt u ieder voorjaar bij u in de buurt uw belasting-aangifte laten verzorgen.
9. Loopbaanadvies: voor vragen en deskundig advies over uw loopbaan: Bureau Kans.

10. Contributie: u betaalt naar draagkracht maandcontributie.
11. Rechtshulp Pluspakket: voor zowel juridische steun bij arbeidsconflicten als bij juridische problemen kunt u de bond inschakelen.

Samen sterk!
Voor een full-time medewerker bedraagt het lidmaatschap Euro 13,09. Voor part-timers, gedeeltelijk arbeidsongeschikten en werknemers jonger dan 24 jaar geldt een gereduceerd tarief. Overtuigd van de noodzaak van een sterke belangenbehartiger? Geef u dan snel op. Dat kan heel gemakkelijk hier. Zorg ook dat uw collegas in het filiaal lid worden. Samen staan wij immers sterker! En, voor elk lid dat u aanmeldt, krijgt u van ons een aardige attentie.

Vragen?
Heeft u nog vragen, neemt u dan contact op met de bestuurder van CNV Dienstenbond in uw regio:

Provincies Friesland, Groningen en Drenthe:
Kantoor Drachten, G.J. Seffinga, tel: (0512)583440 of drachten@cnvdibo.nl.
Provincies Overijssel en Gelderland:
Kantoor Apeldoorn, A. Bulsink, tel: (055)5772640 of apeldoorn@cnvdibo.nl.
Provincies Flevoland, Utrecht en Noord-Holland: Kantoor Hilversum, N. Poelgeest, tel: (035)6460580 of hilversum@cnvdibo.nl.
Provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg
Kantoor Eindhoven, K. Baelemans, tel: (040)2116674 of eindhoven@cnvdibo.nl.
Provincie Zuid-Holland
Kantoor Rotterdam, H. de Vaan, tel: (010)2651111 of rotterdam@cnvdibo.nl.