BURGER@OVERHEID

Sites van grote gemeenten vallen in burgertest door de mand

Internettende Nederlanders zijn matig tevreden over de websites van de tien grootste gemeenten. De sites krijgen als gemiddeld rapportcijfer een 6. Tilburg scoort het hoogst, Rotterdam het laagst. Soms blijkt eenvoudige informatie niet vindbaar, zoals het telefoonnummer van de gemeente of de parkeertarieven. Tot deze conclusies komt burger@overheid op basis van een uitgebreid gebruikersonderzoek. Een expert die met de gebruikers meekeek, constateerde dat de sites met eenvoudige ingrepen behoorlijk verbeterd kunnen worden.

Voor het gebruikersonderzoek kregen de internettende Nederlanders uit het publiekspanel van burger@overheid elk 10 vragen voorgelegd aan de hand waarvan de websites zijn beoordeeld. Op een vergelijkbare wijze beoordeelde ook een onderzoeker in deze burgertest de kwaliteit van de gemeentelijke websites vanuit het gezichtspunt van de burger. De onderzoeksrapporten zijn uiteraard te vinden op het internet: www.overheidslinks.nl/burgertest

Opvallende knelpunten
Het gebruikerspanel ergerde zich aan de gemeente Rotterdam die haar telefoonnummer verbergt achter een serie uitklapmenu's. Apeldoorn voorkomt deze ergernis door het nummer op de homepage te vermelden. Op de website van Groningen hadden de meeste gebruikers grote moeite om de parkeertarieven te vinden. Die bleken uiteindelijk verborgen in een mooi interactief kaartje. Eindhoven scoorde op dit punt veel beter, met een korte tekst op een logische plek op de site.

Hoe kan het beter
Gemeenten bieden weinig mogelijkheden om per email of via een nieuwsbrief op de hoogte gehouden te worden, terwijl dit juist gemakkelijk te realiseren is. De gemeenten plaatsten toch regelmatig deze informatie in huis-aan-huisbladen, waarom niet in een nieuwsbrief of actief op aanvraag per e-mail? In het algemeen behoeft ook de vindbaarheid op de websites aandacht. De benamingen van de kopjes zijn vaak lastig te begrijpen voor de burger. De websites ontwerpen vanuit het oogpunt van de bezoeker zou hierbij helpen. Uitgangspunt zou niet de structuur van de eigen organisatie moeten zijn, zoals nu vaak het geval is, maar bijvoorbeeld de concrete producten en diensten die aangeboden worden.

Burger@overheid
Burger@overheid zet zich in voor verbetering van de digitale overheid. Het platform is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De onafhankelijkheid wordt gewaarborgd door een forum onder voorzitterschap van Marjet van Zuijlen. Voor meer informatie zie: www.burger.overheid.nl