REGIOPLAN BELEIDSONDERZOEK

REGIOPLAN: Tienduizenden leerlingen ontberen extra begeleiding

Tienduizenden leerlingen ontberen extra begeleiding op basisschool Ouders desondanks redelijk tevreden, leerkrachten niet

AMSTERDAM, 20 AUGUSTIS 2003 - Als leerlingen in het basisonderwijs moeite hebben met sommige vakken, zijn zij gebaat bij extra begeleiding door de school. Zo kan voorkomen worden dat zij naar het speciaal basisonderwijs moeten. Maar lukt het scholen deze begeleiding ook te geven? En als de extra begeleiding uitblijft, verzorgen ouders die dan?

Regioplan Beleidsonderzoek voerde dit voorjaar op eigen initiatief een onderzoek uit naar de wijze waarop leerproblemen van kinderen in het primair onderwijs worden opgelost. Onderzocht is hoe de extra begeleiding wordt geregeld en of scholen hiervoor voldoende toegerust zijn. Aan een representatieve steekproef van 560 ouders en 180 leerkrachten zijn hiervoor vragenlijsten voorgelegd.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim twintig procent van de leerlingen in het basisonderwijs extra ondersteuning ontvangt bij leerproblemen. Het gaat dan met name om leerlingen die moeite hebben met taal en rekenen. Driekwart van die leerlingen krijgt de extra begeleiding vanuit de school, de rest krijgt ondersteuning vanuit huis. Uit het onderzoek blijkt verder dat van alle leerlingen, vijf procent geen extra ondersteuning ontvangt, terwijl ze dat wel nodig zouden hebben. Dat lijkt op het eerste gezicht mee te vallen, maar 'gemiddeld tref je dus in elke klas zo'n leerling aan. En als je bedenkt dat we het landelijk over ruim zeventigduizend leerlingen hebben, kun je toch zeggen dat er sprake is van een serieus probleem', aldus Mireille Gemmeke, één van de onderzoekers.

Ondersteuning aan zwakke leerlingen vindt vooral plaats door de Remedial Teacher, die de leerling individueel kan begeleiden en speciaal opgeleid is voor het aanpakken van leerproblemen. De leerkracht zelf is een goede tweede, en ook externe hulp door de schoolbegeleidingsdienst komt geregeld voor. Bij een flink deel van de ondersteuning die vanuit school wordt geboden, is sprake van samenwerking: de school geeft extra huiswerk mee, waarbij de ouders thuis begeleiden. Leerkrachten en ouders zien dan ook een gedeelde verantwoordelijkheid in met name het bieden van extra begeleiding, maar ook bij de eventuele financiering daarvan. Het initiatief en het volgen van de vorderingen moeten wel bij de school liggen, vinden zowel ouders als leerkrachten.

Wanneer ouders zelf de extra begeleiding organiseren, krijgt dit in de meeste gevallen de vorm van huiswerkbegeleiding. Soms schakelen zij een deskundige zoals een logopedist of dyslexiespecialist in. Bijles in de klassieke zin van het woord komt bijna niet voor.

Ouders zijn toch nog redelijk tevreden over hoe de school omgaat met leerproblemen. Ruim tien procent is hierover ontevreden: ze vinden dat de school niet goed signaleert en onvoldoende initiatief neemt bij leerlingen die achterblijven. Leerkrachten zijn veel kritischer: ruim twintig procent vindt dat scholen over onvoldoende kennis op dit terrein beschikken. Een ruime meerderheid vindt dat leraren onvoldoende zijn toegerust voor ondersteuning bij leerproblemen.

Noot aan de redactie

Voor meer informatie
Mireille Gemmeke, tel. 020 5315351 of gemmeke@regioplan.nl

20 aug 03 10:01