KLM

03/048
gezamenlijk persbericht

KLM BESTEEDT KANTOORAUTOMATISERING UIT AAN IBM

AMSTELVEEN/AMSTERDAM - 20 augustus 2003 - KLM heeft een vierjarig contract voor kantoor-automatisering met IBM getekend. Met de ondertekening realiseert KLM naar verwachting een besparing van circa E 8 miljoen voor de looptijd van het contract. Het contract vertegenwoordigt een waarde van circa E 40 miljoen.

De luchtvaartmaatschappij besteedt sinds 1 augustus 2003 het beheer van de helft van haar kantoor-automatisering uit aan IBM. KLM is in 2001 gestart met het beleid om standaardisatie op kantoor-automatisering door te voeren en dit uit te besteden. Hierdoor wordt de ICT voor de desktop omgeving binnen KLM efficiënter en meer gestructureerd, waardoor er tegen lagere kosten met minder verstoringen gewerkt kan worden. Uitbesteding van het IT-beheer past binnen de bedrijfsstrategie van de luchtvaartmaatschappij om zich volledig te richten op haar kernactiviteiten. De opdracht tot uitbesteding aan IBM vloeit voort uit eerdere succesvolle samenwerking. In totaal gaat het om circa zes tot zevenduizend werkplekken.

KLM had al geruime tijd intensief contact met IBM over uitbesteding van het IT-beheer. In het jaar 1999 leidde dit tot een overeenkomst waarin de luchtvaartmaatschappij, gedurende een periode van vier jaar, het beheer van IT-werkplekken bij het bedrijfsonderdeel Cargo door IBM laat uitvoeren. De samenwerking verliep succesvol, zodat KLM enkele maanden geleden IBM vroeg deze overeenkomst uit te breiden met een 7*24 uurs dienstverlening voor andere locaties in en buiten Nederland, zoals Engineering & Maintenance. De uitbesteding buiten Nederland zal gefaseerd plaatsvinden na evaluatie van een beperkt aantal kleinschalige implementaties.

"KLM heeft een flinke stap genomen op weg naar een wereldwijde standaard werkstation, infrastructuur en service implementatie. De kwaliteit van de service wordt verhoogd en voordelen worden behaald door schaalvergroting," aldus Cees Koster, CIO en Hoofd Information Services.

"We zijn trots dat we KLM internationaal kunnen ondersteunen met onze dienstverlening zodat zij zich volledig kunnen richten op hun kernactiviteiten," zegt Peter Mous, Director IBM Global Services.

AMS/DR/BK

Meer informatie: www.klm.com