Gemeente Voorburg-Leidschendam


Wethouders pleiten bij minister voor maatregelen A12

Leefbaarheid rondom Utrechtse Baan

snelheidslimiet 80 km Vandaag hebben de wethouders Beenakker (Verkeer) en Jelsma (Milieu) bij minister Peijs van Verkeer en Waterstaat gepleit voor een pakket aan maatregelen waarmee de milieukwaliteit, de geluidsbelasting, doorstroming en de verkeersveiligheid langs de A12/ Utrechtsebaan kan worden verbeterd.

Tijdens een bustour langs een aantal milieu-knelpunten op snelwegen in de Provincie Zuid-Holland benadrukten beide wethouders dat de invoering van een snelheidslimiet van 80 km/uur op rijbaan richting Den Haag (tot de gemeentegrens) van harte door hen wordt ondersteund. Daarnaast pleiten beide wethouders óók voor de invoering van deze snelheidslimiet voor het verkeer dat Den Haag verlaat richting Prins Clausplein. Immers de rijrichting van het verkeer doet niet terzake en veroorzaakt nagenoeg even grote luchtvervuiling en geluidhinder. Ook hebben zij aandacht gevraagd voor de aanleg van tramlijn 19. Immers er is een aanzienlijk bedrag in de aanleg van de tramtunnel (parallel aan de NORAH) geïnvesteerd en dat kan toch niet maar zo worden afgeschreven.

In een strook langs de A12 waar sprake is van de overschrijding van de milieunormen, bevinden zich 1500 woningen, twee scholen en een kinderdagverblijf. De overlast van uitlaatgassen en geluidhinder die de bewoners langs dit deel van de snelweg is ontoelaatbaar hoog. Het college pleit er daarom voor om op korte termijn maatregelen te treffen om deze situatie te verbeteren. De invoering van een 80km/uur limiet, zo heeft de proef bij Overschie (A13) aangetoond, draagt bij aan de verbetering van het leefklimaat en milieu. Daarnaast draagt deze snelheidsbegrenzing bij aan de verkeersveiligheid. Dit geldt in het bijzonder bij de oprit ter hoogte van de Binckhorst. De hoge intensiteit van het in- en uitvoegend verkeer gecombineerd met een korte steile oprit en een kort weefvak tot aan het Prins Clausplein,veroorzaakt hier een onveilige verkeerssituatie. Door tegelijkertijd trajectcontrole in te voeren wordt de doorstroming sterk verbeterd. Dit heeft een gunstige effect op de uitstoot.

Bufferstrook en geluidsschermen
De invoering van de snelheidslimiet van 80km/uur is een belangrijke randvoorwaarde bij de uitvoering van de maatregelen in het kader van de Spoedwet Wegverbreding. Tussen het Prins Clausplein en de afrit Voorburg zullen de rijstroken worden versmald zodat er ruimte komt voor een vierde rijstrook (bufferstrook) met als doel de lengte van de files te verkorten. Voordelen hiervan vertalen zich niet alleen in verbetering van de milieukwaliteit maar ook in minder vertraging en economisch verlies. Tegelijk met de realisatie van de bufferstrook is het noodzakelijk om de reeds aanwezige geluidsschermen te verhogen.

Investering openbaar vervoer
Naast de investering in de infrastructuur vindt het college het van groot belang te investeren in de kwaliteit en beschikbaarheid van het openbaar vervoer. Eén van de speerpunten van beleid is een goede onderlinge verbinding met de VINEX-locaties Ypenburg en Leidschenveen en met Delft en Leidschendam-Voorburg. In het VINEX-convenant is vastgelegd dat de HOV lijn 19 als tramverbinding wordt uitgevoerd. In verband met beperkte en tijdige beschikbaarheid van rijksmiddelen overweegt het stadsgewest Haaglanden vooruitlopend op de tramverbinding een busverbinding aan te leggen. Wethouder Beenakker: het is bijzonder teleurstellend dat een dergelijk besluit moet worden genomen. In de aanleg van de tramtunnel is door de overheid inmiddels veel geld gestoken. Het is wat mij betreft dan ook niet aanvaardbaar dit bedrag zomaar af te schrijven. Daarnaast worden de beoogde doelstellingen met betrekking tot de gewenste vervoerwaarde met een busverbinding niet waargemaakt. Een bus trekt minder reizigers dan een tram. Het college is daarom een uitgesproken tegenstander van deze optie. Zij vraagt de minister om tijdig middelen beschikbaar te stellen om de oorspronkelijk bedoelde tramverbinding te realiseren.