Roto Smeets de Boer NV
PERSBERICHT

RESULTAATONTWIKKELING EERSTE HALFJAAR 2003 CONFORM UITSPRAAK

HALFJAARCIJFERS 2003

Over het eerste halfjaar 2003 heeft RSDB een bedrijfsresultaat (EBIT) behaald van EUR 7,1 mln tegenover EUR 9,7 mln over hetzelfde tijdvak in 2002, hetgeen een afname betekent van 27%.

Het behaalde bedrijfsresultaat stemt overeen met de verwachting zoals uitgesproken in de tussentijdse mededelingen van 30 juni jl.

De relevante markten in binnen- en buitenland worden nog steeds gekenmerkt door stagnatie in vraag en onverminderd ruim capaciteitsaanbod met als gevolg een ongekend felle prijsconcurrentie.

Onder de geschetste marktomstandigheden heeft Roto Smeets, gericht op de consumentenmarkt, goed gepresteerd en haar marktaandeel verder vergroot, blijft PlantijnCasparie, gericht op de business-to-business markt, teleurstellen en heeft Media Partners, actief op het terrein van relationele marketingcommunicatie, een uitstekend halfjaar afgesloten.

Mede onder invloed van gedaalde papierprijzen nam de omzet met 7,2% af tot EUR 281,3 mln (2002: EUR 303,1 mln). De toegevoegde waarde daalde met 5,9% tot EUR 142,4 mln (2002: EUR 151,4 mln). Lagere personeelskosten, lagere afschrijvingen en lagere overige bedrijfskosten deden de som der bedrijfslasten met 4,5% dalen tot EUR 135,3 mln (2002: EUR 141, 7 mln). Het bedrijfsresultaat nam af met 27% tot EUR 7,1 mln tegenover EUR 9,7 mln in 2002.
De rentekosten daalden van EUR 3,4 mln tot EUR 2,9 mln. Het nettoresultaat kwam uit op EUR 2,8 mln tegenover EUR 4,2 mln in 2002. De vrije kasstroom bedroeg EUR 25,5 mln (2002: EUR -/- 3,9 mln). De solvabiliteit bedroeg 30 juni 2003 35,1% tegenover 31,1% ultimo 2002.
De winst per aandeel over het eerste halfjaar is met 30% gedaald tot EUR 0,85, berekend over een gewogen gemiddeld aantal van 3.290.275 geplaatste gewone aandelen (2002: 3.650.275)

VOORUITZICHTEN
De geschetste marktomstandigheden zullen op korte termijn niet veranderen. Het aantrekken van de vraag wordt dit jaar niet voorzien. Ondanks een oplopend aantal faillissementen in de branche zal sprake blijven van een ruim capaciteitsaanbod. Ingegeven door de ervaren trend over het afgelopen tijdvak, is inschatting van de prijsontwikkeling met meer onzekerheden omgeven dan ooit tevoren. Omstandigheden, waaronder thans geen uitspraken worden gedaan over de verwachte resultaatontwikkeling in de
tweede helft van het jaar.

DRIE MERKEN
De drie hoofdmerken Roto Smeets, PlantijnCasparie, Media Partners realiseerden de volgende resultaten in de eerste zes maanden van 2003, vergeleken met dezelfde periode van 2002.
x EUR 1 mln                   2003                     2002 
                       omzet    bedrijfsres.    omzet       bedrijfsres.
Roto Smeets             203,9        7,8          217,2       9,1
PlantijnCasparie         73,4    -/- 1,9           83,1    -/-0,1
Media Partners            7,4        1,2            7,3       0,7

Het aantal medewerkers in full-time equivalenten daalde van 3.790 ultimo 2002 tot 3.634 per 30 juni 2003.

Roto Smeets
De voor Roto Smeets relevante Noordwest-Europese markt vertoonde nauwelijks groei. In de deelsegmenten tijdschriften, catalogi en directories nam de vraag af; het marktsegment retail - in hoofdzaak ongeadresseerd reclame drukwerk - vertoonde verdere groei.
Het capaciteitsaanbod blijft praktisch onveranderd en overtreft onveranderd ruimschoots de vraag.
Roto Smeets zelf heeft 4% meer volume verwerkt en wint daarmee verder aan marktaandeel.
Zowel de twee diepdrukbedrijven als de drie rotatieoffsetbedrijven zagen het verwerkte tonnage papier stijgen.

PlantijnCasparie
De voor PlantijnCasparie relevante nationale business-to-business markt vertoonde in de vellenoffset verdere krimp. Opnieuw nam het papiervolume in de markt met drie tot vijf procent af. Een ontwikkeling die in de branche tot een ongekend felle prijsconcurrentie heeft geleid.
Deze trend heeft zich in de zomerperiode versterkt doorgezet.
PlantijnCasparie heeft bij de bestaande vestigingen, uitgedrukt in papierconsumptie, haar marktaandeel behouden.

Met zowel de recente verkoop van PlantijnCasparie Apeldoorn als de integratie van de PlantijnCasparie vestigingen in Vlaardingen en Schiedam in de vestiging PlantijnCasparie Capelle, heeft de eerder ingezette reorganisatie binnen PlantijnCasparie concreet vervolg gekregen.
Onderhanden zijn nog acties gericht op de vestigingen van PlantijnCasparie in Breda en Groningen.
De ook dit jaar gemelde reorganisatie bij de vestiging in Heerhugowaard verloopt volgens plan.
Op 15 mei jl. is reeds gemeld dat voor deze reorganisatie een voorziening is getroffen van EUR 0,9 mln ten laste van het resultaat over de eerste helft van 2003.

De actuele verslechtering van de marktomstandigheden en het gebrek aan zicht op herstel maken verdere ingrepen noodzakelijk. Nadere mededelingen hieromtrent mogen tegemoet worden gezien in de op 12 september a.s. geplande Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Media Partners
De markt voor sponsored media / relatie media vertoont bij bestaande projecten druk op volume, tegelijkertijd verschuiven budgetten in deze richting hetgeen zeker tot kansen leidt.
Media Partners heeft, vooral in Nederland, volume-erosie op bestaande projecten gecompenseerd door acquisitie van nieuwe projecten. Gerichte inkoopacties, kostenreducties en productiviteitsverbetering stuwden de positieve resultaatontwikkeling.

Hilversum, 21 augustus 2003
ROTO SMEETS DE BOER NV
Raad van Bestuur

Voor nadere informatie:
Hans de Jong / Leo van Gelder, tel. 035 - 625 86 11

Bijlagen
Winst- en Verliesrekening
Balans
Verloop groepsvermogen
Kasstroomoverzicht

Profiel
Roto Smeets De Boer NV - RSDB - is opgenomen in de notering van Euronext als NextPrime onderneming met Amsterdam als marktingang. RSDB is een organisatie van dienstverlenende ondernemingen die de communicatie-uitingen van haar opdrachtgevers - met toegevoegde waarde - omzet in gedrukte en multi-mediale producties. Deze ondernemingen zijn ondergebracht in 3 merken: Roto Smeets - grootschalige productie van tijdschriften, postordercatalogi en promotioneel drukwerk - met vestigingen in 7 landen in
Noordwest-Europa; PlantijnCasparie - pre-publishing, drukwerk en direct marketing - met 25 vestigingen in Nederland en Media Partners - internationale publishing services - met vestigingen in 3 Europese landen.

Zie ook onze websites:
RSDB : www.rsdb.com
Roto Smeets : www.rotosmeets.com
PlantijnCasparie : www.plantijncasparie.nl
Media Partners : www.mediapartners.nl.

---