Gemeente Barendrecht
Commissie voor de Bezwaarschriften vergadert
Op donderdag 21 augustus vergadert de commissie voor de
Bezwaarschriften in kamer G 010 van het gemeentehuis. Aanvang openbaar
deel 21.30 uur.
In deze vergadering wordt het volgende bezwaar behandeld:
-tegen het besluit inzake instelling van de Middeldijk als een
fiets-/bromfietspad tussen de Bakkersdijk en de Portlandse Baan
(behandeling om 21.30 uur).
De secretaris van deze commissie is mevrouw L.P. van Zuijdam, (0180)
698 398.
Ter inzage
De stukken liggen ter inzage bij balie 12 in de hal van het
gemeentehuis. Voor openingstijden: zie boven.
Bouwen en Milieu
Bouwaanvragen
Bij de afdeling Bouwen en Wonen zijn de volgende aanvragen ingediend:
-Pr. Bernhardstraat 22, 24 en 26 (BL 2003-251), voor het plaatsen van
een dakopbouw en een dakkapel (07-08-2003);
-Handelstraat 9 (BL 2003-250), voor het plaatsen van een dakkapel
(07-08-2003);
-Kempenaar 44 (BR 2003-247), voor het vergroten van de woning
(04-08-2003);
-Marijkesingel 10 t/m 18 (BR 2003-248), voor het vergroten van een
winkel en bergingen (05-08-2003);
-Tingieterij 5 (BL 2003-252), voor het plaatsen van een berging
(05-08-2003);
-Wilgenwede 64 (BL 2003-249), voor het plaatsen van een prieel
(04-08-2003);
De bouwaanvragen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en
ingediend bij de afdeling Bouwen en Wonen van het Servicecentrum. Het
publiceren van aanvragen om bouwvergunning is informatief. U kunt nog
geen bezwaar maken.
Belanghebbenden, die daar prijs op stellen, kunnen in de gelegenheid
worden gesteld bij de welstandsvergadering aanwezig te zijn waarin de
ingediende bouwaanvragen worden beoordeeld. Voor nadere inlichtingen,
waaronder het tijdstip van behandeling, kunt u telefonisch contact
opnemen met Bouw- en Woningtoezicht, tel. (0180) 698 398.
Voorgenomen vrijstellingen
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van onderstaand bouwplan vrijstelling op grond van de Wet op
de Ruimtelijke Ordening van het geldende bestemmingsplan te verlenen.
U kunt de stukken inzien bij het Servicecentrum, balie Bouwen en
Wonen. Inzagetermijn vier weken: van vrijdag 15 augustus t/m donderdag
11 september 2003 (tenzij anders vermeld). Tijdens de inzagetermijn
kunt u een schriftelijke en gemotiveerde zienswijze indienen bij het
college van burgemeester en wethouders.
-Molenleede 40 (Buitengebied 1986) - voor het oprichten van een woning
met bijgebouw - dossier BR2003-203 (art. 10 lid 2 WRO)
-Ebweg, bedrijventerrein Ziedewij (Buitengebied 1986) - voor het
oprichten van een bedrijfsgebouw met kantoor - dossier BR2003-198
(art. 19 lid 2 WRO)
-Riedermorgen (Buitengebied 1986) - voor het oprichten van een
autobrug - dossier BR2003-205 (art. 19 lid 1 WRO en art. 50 lid 4
Woningwet)
-Bedrijventerrein Vaanpark IV, boven Voordijk 332 (Buitengebied 1986)
- voor een wijziging aan een bedrijfsverzamelgebouw - dossier
BR2003-235 (art. 19 lid 2 WRO en art. 50 lid 4 Woningwet)
-Ebweg, bedrijventerrein Ziedewij (Buitengebied 1986) - voor
uitbreiding van een nog te realiseren bedrijfsverzamelgebouw - dossier
BR2003-195 (art. 19 lid 2 WRO)
Verleende bouwvergunningen / vrijstellingen
-Brucknerstraat 45 (BR 2003-222), voor het vergroten van de woning
(04-08-2003);
-Brugge 3 (BL 2003-237), voor het plaatsen van reclames (06-08-2003);
-Noldijk 89 (BL 2003-225), voor het vergroten van de woning
(04-08-2003);
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen
zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar
ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam
(Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking
van de beschikking te schorsen.
Ter inzage
De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij het Servicecentrum in het
gemeentehuis.
Wet Milieubeheer/meldingen
Burgemeester en wethouders hebben de navolgende meldingen ingevolge de
Wet Milieubeheer ontvangen van:
-Greenery Vastgoed BV voor de verandering van de in de inrichting
gebezigde werkwijze. De melding heeft betrekking op de op 12 oktober
1993 verleende revisievergunning en de op 20 maart 2001 verleende
veranderingsvergunning. De voorschriften die verbonden zijn aan de
vigerende vergunning, waarborgen voldoende bescherming van het milieu.
De inrichting is gevestigd aan de Dierensteinweg 30 te Barendrecht.
Inzage
De melding en overige van belang zijnde stukken kunt u van donderdag
14 augustus 2003 tot en met woensdag 24 september 2003 tijdens de
openingstijden inzien in het gemeentehuis, Binnenhof 1, en in het
kantoor van de DCMR Milieudienst Rijnmond, 's-Gravelandseweg 565 te
Schiedam. Buiten openingstijden kunt u terecht na telefonische
afspraak: gemeentehuis (0180) 698 398, DCMR (010) 2468 621.
Inlichtingen
Voor meer inlichtingen over de melding kunt u zich wenden tot de DCMR,
tel. (010) 2468501, de heer N.A. de Waal. Kopieën zijn (tegen
betaling) verkrijgbaar bij Bureau Documentaire Informatievoorziening,
tel. (010) 2468 621.
De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.
OPENBARE WERKEN
Binnendienst
Verkeershinder Carnisser Baan
In verband met de bouw van een tramplus viaduct over de Carnisser Baan
zal er op het wegvak Vrijenburgweg - Noordersingel verkeershinder
optreden. De noordelijke baan van de Carnisser Baan zal ter plekke van
de werkzaamheden worden afgesloten. Tijdens de afsluiting wordt het
verkeer door middel van verkeerslichten over de overgebleven rijbaan
geleid.
De werkzaamheden worden uitgevoerd in twee fases. Deze fases zijn van
28 augustus 2003 t/m 1 september en van 9 september t/m 12 september
2003 met een mogelijkheid tot uitloop naar 16 september.
Spreekuur Openbare Ruimte
Dit gemeentelijk spreekuur, voor al uw vragen over verkeer, groen en
spelen, wordt tweemaal per maand georganiseerd. Medewerkers van de
afdeling Openbare Werken en politie zijn aanwezig om u te woord te
staan.
Voor bewoners uit Barendrecht-Centrum wordt op woensdag 20 augustus
het spreekuur gehouden in het gemeentehuis. Het spreekuur start om
16.00 uur. U kunt hier uitsluitend op afspraak terecht. Voor een
afspraak kunt u tot en met maandag 18 augustus bellen met het
secretariaat van het bedrijfsbureau, tel. (0180) 698 798. Per afspraak
wordt maximaal 15 minuten ingepland. We streven er naar uw vragen zo
veel mogelijk tijdens het spreekuur te beantwoorden. Het is daarom
belangrijk dat u bij het maken van de afspraak aangeeft waarover u met
de gemeente wilt spreken. Op basis van deze informatie wordt uw
afspraak ingepland. Op dinsdag 19 augustus krijgt u van het
secretariaat door hoe laat u op het spreekuur terecht kunt.
Als u niet in de gelegenheid bent om het spreekuur te bezoeken kunt u
uw vragen uiteraard ook telefonisch, per e-mail of schriftelijk aan de
gemeente kenbaar maken.
Telefoon (0180) 698 398, e-mail: gemeente@barendrecht.nl o.v.v.
spreekuur Openbare Ruimte, schriftelijk: college van B&W, t.a.v.
afdeling Openbare Werken, Postbus 501, 2990 EA Barendrecht.
Voornemen tot uitbreiding parkeerplaatsen in Buitenoord II
Naar aanleiding van klachten over parkeren in de wijk Buitenoord II (
Bark, Boeier, Klipper, Schoener en het Ruim) heeft het college van
burgemeester & wethouders opdracht gegeven een onderzoek in te stellen
naar de mogelijkheid voor uitbreiding van parkeerruimte. Hiervan is
een voorlopig ontwerp opgesteld.
Het voorlopig ontwerp uitbreiding parkeerplaatsen gaat uit van het
opheffen van een deel van de nu geldende parkeerverboden, middels het
wegnemen van de verkeersborden. Door deze maatregel is een parkeernorm
te realiseren van circa 1,4 parkeerplaatsen per woning. De huidige
norm is circa 1,3 per woning. Concreet betekent dit, dat er ruim 70
parkeerplaatsen bij komen.
De weggedeelten, waar de parkeerverboden worden opgeheven, zijn
doorgaans 6 meter breed en vallen binnen de 30km/uur-zonering. De
wegen maken onderdeel uit van het verblijfsgebied (30km/uur-zonering),
daarom is het toelaten van geparkeerde voertuigen op deze wegen
mogelijk. De meeste locaties, waar de verboden worden opgeheven worden
nu al als zodanig gebruikt, hetgeen neerkomt op een legalisering van
het huidige parkeergebruik. Bijkomend voordeel van de voorgestelde
oplossing is, dat er geen openbaar groen en / of speelruimte wordt
opgeofferd voor parkeerruimte.
Aangezien er in de huidige situatie op de meeste gedeelten aan beide
zijden van de weg parkeerverboden zijn ingesteld, wordt voorgesteld
aan één zijde van de weg parkeerverboden op te heffen om de vrije
doorgang te waarborgen voor u en met name de nood- en hulpdiensten.
Vertegenwoordigers van de politie en de brandweer hebben inmiddels
ingestemd met het voorlopig-ontwerp.
Voorgenomen verkeersbesluit
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij het volgende
voorgenomen verkeersbesluit hebben vastgesteld:
Besluit 2003-21-Buitenoord II
-Opheffen parkeerverboden
Op dit voorgenomen verkeersbesluit kan iedere belanghebbende tijdens
de inzagetermijn, vanaf 14 augustus tot en met 14 oktober 2003
zienswijze bekend maken. De zienswijze dient gericht te worden aan het
college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA
Barendrecht. Na de inzagetermijn zal op basis van de ingekomen
zienswijze een definitieontwerp worden uitgewerkt.
Na de vaststelling door het college zal de definitieve
verkeersbesluitprocedure worden opgestart en, indien er geen bezwaren
op het definitieve plan worden ingediend, tot uitvoering worden
overgegaan
Ter inzage
Het verkeersbesluit 2003-21, tekeningnummer BU-13-98 ligt gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij het servicecentrum, balie 12.
Aanbrengen slijtlagen Kilweg (parallelweg), de Botter, de Tjalk en de
Kempenaar
Gedurende de periode van woensdag 20 augustus tot en met vrijdag 22
augustus a.s. worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan diverse
asfaltwegen. Het betreffen de parallelweg van de Kilweg, de Botter, de
Tjalk en de Kempenaar. Op deze asfaltwegen wordt een slijtlaag
aangebracht.
Tijdens deze werkzaamheden wordt er een bitumenlaagje op het asfalt
gespoten waarna dit afgestrooid zal worden met een fijne steenslag.
Doordat de werkzaamheden gedeeltelijk binnen de woonwijk aangepakt
worden, wordt u verzocht uw auto niet op de hierboven aangegeven
weggedeelten te parkeren.
Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden kan het voorkomen dat u
voor een korte periode niet met de auto bij u huis kan komen, per
werkgang wordt namelijk één rijstrook van de slijtlaag voorzien. Wij
vertrouwen erop dat u begrip heeft voor deze tijdelijke situatie.
De werkzaamheden worden zoveel mogelijk buiten de spitsuren
uitgevoerd. Indien de warme weersomstandigheden blijven aanhouden is
het mogelijk dat de werkzaamheden enkele dagen worden uitgesteld.
Indien mogelijk wordt u hierover via de Schakel geïnformeerd.
Voor vragen of inlichtingen kunt u contact opnemen met de opzichter,
de heer H.C. Vlot, tel. (0180) 698 798 van de afdeling Openbare
Werken.
OPENBARE WERKEN
Buitendienst
Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za): 30/8, 27/9, 25/10, 29/11, 20/12.
Oud ijzer (wo): 27/8, 24/9, 29/10, 26/11, 17/12.
Openingstijden
-Afvalaanbiedstation (tel. 698 398):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur
-Servicecentrum (tel. 698 398):
maandag t/m vrijdag 09.00-15.00 uur
maandagavond en woensdagavond* 18.30-20.00 uur
*tijdens de avondopenstelling is het servicecentrum ook telefonisch
bereikbaar
-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
-Informatiebalie Waterpoort (tel. 654 949):
dinsdag/woensdag/donderdag 10.00-16.00 uur
Verkeerskwesties nader bekeken
In 2003 wil de gemeente Barendrecht u langs deze weg informeren over
actuele of interessante zaken op het gebied van verkeer en vervoer.
Daarbij wordt eens per twee weken een apart onderwerp toegelicht.
Vandaag stellen we de routering van het vervoer voor gevaarlijke
stoffen aan de orde. Voor algemene vragen of opmerkingen over verkeer
en vervoer kunt u terecht op het maandelijks spreekuur Openbare
Ruimte. Daarvoor kunt u zich aanmelden via nummer (0180) 698 798.
Chemische producten, brandstoffen, aardgas en LPG zijn voor de wet
gevaarlijke stoffen. Gevaarlijke stoffen worden gebruikt of
vervaardigd in allerlei productieprocessen. Zonder deze stoffen is de
productie van veel grondstoffen voor onze gebruiksartikelen en
voedingsmiddelen onmogelijk. Ze moeten vaak worden vervoerd, omdat
productie ter plaatse niet rendabel of onmogelijk is. Door hun
eigenschappen kunnen gevaarlijke stoffen giftig, agressief,
brandgevaarlijk, bedwelmend of explosief zijn. Een ongeval waarbij
grote hoeveelheden van bepaalde gevaarlijke stoffen kunnen vrijkomen,
kan voor de omgeving levensbedreigend zijn. Het gebruik, de productie
en het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn dan ook aan strenge
voorschriften gebonden.
LPG: routeplichtige stof rampenoefening ongeval gevaarlijke stoffen
Gevaarlijke stoffen kunnen voor het vervoer ervan zijn aangemerkt als
een routeplichtige stof. Dit houdt in dat het vervoer van deze stof is
beperkt tot aangewezen wegen met als uitgangspunt de bebouwde kom
zoveel mogelijk te mijden. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft
het Rijkswegennet aangewezen als routes voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen. De provinciale overheid stelt op haar provinciaal
wegennet routes vast. Gemeenten mogen wegen aanwijzen waarover deze
gevaarlijke stoffen moeten worden vervoerd. Vervoer van deze stoffen
op de overige wegen is dan uitsluitend bij ontheffing toegestaan. De
gemeentelijke routes moeten aansluiten op het landelijk en provinciaal
netwerk. Als een gemeente geen routes heeft vastgesteld, dan moet een
transport binnen de bebouwde kom de kortste route vanaf de wel
aangewezen wegen (rijks- en provinciewegen) naar het afleveradres
volgen.
In 2001 is een aantal routes aangewezen op de gemeentelijke wegen. De
routes worden per 1 november 2003 in gebruik genomen. In combinatie
met de ANWB-bewegwijzering worden de routes met de daarvoor bestemde
borden aangegeven. Bij de keuze van routes is gekeken naar de ligging
van locaties in de gemeente waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt
of waar deze worden verwerkt. In het algemeen is dat uitsluitend op de
bedrijventerreinen. De wegen op deze terreinen zijn daarom in ieder
geval aangewezen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Vanaf de
aansluitingen op de rijkswegen zijn routes aangewezen naar alle
bedrijventerreinen. Vanaf rijksweg A15 zijn de routes via de
oostelijke en noordelijke rondweg naar de bedrijventerreinen Oost en
Bijdorp aangewezen. Vanaf rijksweg A29 zijn via de Kilweg de
Vaanparken en het bedrijventerrein Middelweg bereikbaar. Tenslotte is
een route naar Heerjansdam aangewezen via de Kilweg, de 3^e
Barendrechtseweg en de Achterzeedijk. De routes zijn zodanig gekozen
dat er door de bebouwde kom van Barendrecht geen doorgaand vervoer van
gevaarlijke stoffen mogelijk is. De brandstofverkooppunten in
Barendrecht liggen allemaal aan de aangewezen routes.
De routes zijn herkenbaar aan de oranje borden met een zwarte stip en
een zwarte pijl. Dit bord is opgenomen in het Reglement Verkeersregels
en Verkeerstekens als officieel verkeersbord. De borden worden
geplaatst bij de ANWB-borden zodat duidelijk is welke richting voor
het vervoer gevaarlijke stoffen gekozen moet worden.
Voor informatie over de routes voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen op gemeentelijke wegen kunt u zich wenden tot de afdeling
Openbare Werken, de heer W.E. Abels, tel. (0180) 698 398. Kijk ook
eens op http://vervoer.ivw.nl/zakelijk onder goederenvervoer,
gevaarlijke stoffen.
Waarschuwing botulisme
Door de weersituatie is het mogelijk dat er botulisme in de singels
ontstaat.
Om botulisme, voor zover mensen daarop invloed hebben, te voorkomen
wordt sterk afgeraden om op dit moment eenden of vissen te voeren.
Regelmatig voeren trekt altijd veel dieren en dit vergroot de kans op
verspreiding van botulisme.
Indien toch botulisme ontstaat is dit over het algemeen alleen
gevaarlijk voor vissen, eenden, zwanen en soortgelijke dieren. Voor
mensen - en ook voor honden en katten - is er geen gevaar. Wel wordt
het op dit moment afgeraden om in singels, sloten en plassen te
zwemmen en honden niet te laten drinken uit de waterpartijen.
Liggen in uw buurt dode of zieke eenden of vissen? Meld dat dan bij de
buitendienst van de gemeente, tel. (0180) 698 398. De gemeente zorgt
er dan voor dat de dieren zo snel mogelijk verwijderd worden zodat de
kans op verdere verspreiding wordt teruggedrongen.
Welke kenmerken heeft botulisme bij besmette waterdieren?
Botulisme is een vorm van voedselvergiftiging waaraan vooral
watervogels en vissen dood gaan. Dieren krijgen botulisme door het
eten van vliegenlarven of weefseldeeltjes die afkomstig zijn van dode,
besmette dieren. De ziekte begint met verlammingsverschijnselen aan
kop, nek, vleugels en poten. Na een poosje raken ook de
ademhalingsspieren verlamd, zodat het dier stikt. Dode watervogels en
vissen vormen vervolgens een nieuwe bron van besmetting en daarom is
het van belang dat dode of zieke dieren snel worden opgeruimd.
Er bestaan verschillende soorten botulisme. Meestal levert botulisme
niet direct gevaar op voor de mens. Om vast te stellen om welke soort
botulisme het gaat moet er laboratoriumonderzoek op besmette dieren
worden gedaan. Als besmette of dode dieren te lang blijven liggen,
kunnen er ook soorten botulisme ontstaan die mogelijk ook gevaar
opleveren voor de mens. Voorzichtigheid blijft dus geboden.
Daarom is het advies:
-Geen watervogels voeren
-Raak de dode dieren niet aan
-Geef aan de gemeente door dat u een dood of ziek dier heeft gezien:
tel. (0180) 698 398
-Ga niet in het water op plaatsen waar u het dode of zieke dier heeft
gezien en laat in de directe nabijheid van dode of zieke dieren geen
kinderen of huisdieren spelen
-Geef de dode dieren nooit met de vuilnisman mee en begraaf ze ook
niet
-Zwemmen in open water wordt op dit moment afgeraden
-Laat met name honden niet uit de sloot drinken.
Zaterdag 6 september, 11.30 - 16.30 uur:
Open Dag gemeentehuis Barendrecht, politiebureau, brandweerkazerne en
sportschool Aad van Loon Sport
Zaterdag 6 september wordt het geheel vernieuwde Barendrechtse
gemeentehuis aan het Binnenhof op feestelijke wijze geopend. Dit
gebeurt omstreeks 10.45 uur met veel spektakel op het plein voor de
hoofdingang. Vervolgens is er van 11.30 tot 16.30 uur een Open Dag
waar voor jong en oud van alles te zien en te beleven is. Altijd al
eens een kijkje willen nemen in de kamer van de burgemeester, in de
trouwkamer of in de raadzaal? Op 6 september kan dat! Bovendien worden
op deze feestelijke dag ook de nieuwe website en de nieuwe
gemeentelijke huisstijl gepresenteerd.
Tijdens de Open Dag komt u via een rondleiding op alle interessante en
boeiende plekken in het geheel vernieuwde gemeentehuis. Zo bezoekt u
verschillende afdelingen van de gemeente, waar medewerkers enthousiast
vertellen over hun dagelijkse werkzaamheden en deze zelfs aan u
demonstreren. In de centrale hal van het gemeentehuis vinden
verschillende activiteiten plaats en hier bevindt zich ook een
foto-expositie met als thema `Barendrecht, toen en nu'. De Open Dag is
ook voor kinderen een belevenis. In de trouwzaal kunnen ze op een
bijzondere manier op de foto. En op het plein voor het gemeentehuis
vermaken ze zich met een springkussen en een schminktheater en maken
ze kennis met een echte clown!
Behalve het gemeentehuis openen op zaterdag 6 september ook het
politiebureau, de brandweerkazerne aan de Maasstraat en sportschool
Aad van Loon Sport hun deuren. Ook hier vinden verschillende
interessante en leuke activiteiten plaats. Alle inwoners van
Barendrecht krijgen eind augustus in de vorm van een brochure nog
nadere informatie over de Open Dag en het nieuwe gemeentehuis
thuisgestuurd.
Verbouwing
In totaal heeft de verbouwing en uitbreiding van het gemeentehuis ruim
drie jaar geduurd. In die periode is het gemeentehuis zowel van buiten
als van binnen flink onder handen genomen. Bovendien zijn vrijwel alle
300 medewerkers sinds begin dit jaar weer onder één dak gehuisvest. De
bijkantoren aan de 3^e Barendrechtseweg en de Evertsenstraat zijn
verlaten en buiten het gemeentehuis is en blijft het
Afvalaanbiedstation aan de Londen de enige dependance.
Kom op de fiets!
Gezien de drukte die verwacht wordt, vragen we u dringend om zaterdag
6 september zoveel mogelijk met de fiets, het openbaar vervoer of
lopend naar de Open Dag te komen. Bij de hoofdingang van het
gemeentehuis is op deze dag een bewaakte fietsenstalling. Wanneer u
wel met de auto komt, moet u er rekening mee houden dat er op deze dag
op het plein voor het gemeentehuis alleen plaats is voor voertuigen
met een invalide parkeerkaart. Mensen die met de auto komen, kunnen
parkeren bij de Christelijk Gereformeerde Kerk aan de Voordijk 252.
Vanaf deze parkeerplaats rijden de hele dag gratis pendelbussen van en
naar het gemeentehuis. Deze pendeldienst is uiteraard ook te gebruiken
door bezoekers van het winkelcentrum aan de Middenbaan. Vanaf de
Barendrechtse rondweg is de kerk aan de Voordijk als volgt bereikbaar:
Ga op de rotonde op de Henry Dunantlaan de wijk Bijdorp in, op de
splitsing rechtsaf (Dudokdreef) en daarna rechts met de weg mee en bij
de kerk rechtsaf de parkeerplaats op. Zaterdag 6 september zal de
route naar de parkeerplaats aan de Voordijk worden aangegeven met gele
borden.
Geef het gemeentehuis je eigen kleur!
Vorige week heeft er in deze Schakel een kleurplaat gestaan van het
gemeentehuis. Hiermee kan je leuke prijzen winnen. Wil je ook meedoen,
maar heb je de Schakel van vorige week niet meer, dan is de kleurplaat
ook af te halen bij de balie van het gemeentehuis, de bibliotheek, de
Infobalie bij Waterpoort, Albert Heijn, Super de Boer, MCD en Bas van
der Heijden.
Weigering van enkele Nederlandse paspoorten in de VS
De afgelopen tijd is er in het nieuws een aantal berichten verschenen
over het weigeren van Nederlandse paspoorten in de Verenigde Staten.
Het klopt inderdaad dat u met sommige reisdocumenten de VS niet in
kunt. Het betreft de volgende gevallen:
-Oude modellen
Modellen van voor 1998 worden geweigerd. Dit is echter overal
gebruikelijk omdat paspoorten na 5 jaar verlopen en er dan een nieuwe
moet worden aangevraagd.
-Identiteitskaarten
Met identiteitskaarten kunt u niet buiten Europa reizen.
-Bijschrijvingen
Iedereen die naar de Verenigde Staten reist moet in het bezit zijn van
een eigen paspoort. Wanneer aan deze voorwaarde niet wordt voldaan, is
het verplicht om met een visum te reizen. Kinderen -ongeacht hun
leeftijd- die bij hun ouders of gezaghouders staan bijgeschreven op
het paspoort, moeten dus een eigen paspoort of een visum aanschaffen!
Let op: bijschrijvingen worden dus wel geaccepteerd, indien het kind
met een visum reist! Deze voorwaarde zou pas op 1 oktober 2003 gelden,
echter, deze regel is vanaf heden ingevoerd.
Waarom deze regel?
Sinds 1 januari 1995 zijn alle paspoorten voorzien van een
machineleesbare strook. Deze strook bevat echter alleen de gegevens
van de houder van het paspoort.
-Reizen met een nooddocument
Wanneer men niet beschikt over een geldig paspoort, maar toch in geval
van nood moet reizen naar het buitenland, kan men normaal gesproken de
beschikking krijgen over een nooddocument. In dit nooddocument is
echter ook geen machineleesbare strook opgenomen. Hiermee kan dus ook
niet naar de VS worden gereisd. Op dit moment wordt nog nagegaan op
welke wijze kan worden gewaarborgd, dat Nederlandse burgers zonder
geldig paspoort, die vanwege een noodsituatie naar de VS moeten
reizen, toch voorzien kunnen worden van geldige documenten. Wij houden
u hiervan op de hoogte.
Vragen?
Is dit alleen van toepassing voor het reizen naar de VS? Of zijn er
ook andere landen waarbij ik hiermee rekening moet houden?
Voor zover nu bekend geldt deze regeling alleen voor de VS.
Is dit alleen het geval bij Nederlandse paspoorten?
Nee, de regeling geldt voor alle buitenlandse paspoorten zonder
machineleesbare strook.
Kan de gemeente of de Nederlandse staat hier invloed op uitoefenen?
Nee, helaas kunnen wij geen invloed uitoefenen op deze regel. Er zijn
reeds diverse personen geweigerd. Het betreft overheidsbeleid van de
VS.
Heeft dit te maken met het beveiligen van de luchtvaart c.q. de
terroristische dreiging?
Dit is niet bevestigd, maar sedert enige tijd zijn de regels in de VS
wel aangescherpt. Men controleert iedereen. Door de machineleesbare
strook, waar de naamsgegevens van de houder in staan, is de controle
sneller via een computer uit te voeren.
Meer informatie omtrent deze regel kunt u vinden op: www.bprbzk.nl en
www.usembassy.nl
14 augustus 2003