BIJL PR

Specsavers Opticiens versnelt pas naar marktleiderschap

Door overname 10 winkels Prins Brillen in regio Amsterdam Specsavers Opticiens versnelt pas naar marktleiderschap

Hilversum/Amsterdam, 21 augustus 2003 - Specsavers Opticiens kondigt vandaag aan dat zij een belangrijke stap heeft gezet in haar streven om marktleider te worden in ons land. De opticien is in de afrondende fase van een overname van 10 van de 14 Prins Brillen winkels in de regio Amsterdam. De verwachting is dat de overname 1 september haar beslag zal krijgen. Samen met de geplande autonome groei zal Specsavers begin oktober 61 winkels hebben. Een jaar geleden waren dat er nog 33.

De groei van Specsavers, die in 1997 de Nederlandse markt betrad, heeft zich het laatste jaar echt doorgezet. De focus die ligt op autonome groei, heeft geleid tot een groei van 3 winkels in 2000 tot 49 winkels op dit moment. Reidar Bakker, verantwoordelijk voor de groei van Specsavers Opticiens in Nederland: 'We merken dat onze joint venturestructuur en onze retailformule veel opticiens aanspreken. Vandaar dat we kunnen koersen op autonome groei. Maar de mogelijkheid om 10 winkels van Prins Brillen over te nemen, hebben we met beide handen aangegrepen. Het brengt ons een ijzersterke positie in de regio Amsterdam.' De Prins Brillen winkels, betrokken bij de deal, zullen begin oktober verbouwd zijn en herkenbaar zijn als Specsavers Opticiens. Alle 30 medewerkers van deze Prins Brillen winkels treden in dienst bij Specsavers met behoud van arbeidsvoorwaarden. Daarnaast worden ook nog eens vijftien extra personeelsleden aangetrokken voor de nieuwe winkels. Om de autonome groei kracht bij te zetten werft de keten momenteel zeer actief partners. Deze delen door de joint ventureformule voor 50% in de winst en geven leiding aan een winkel. 'We willen onze positie in alle andere regio's ook versterken en daarom zijn we in heel Nederland hard op zoek naar niet alleen nieuwe partners, maar ook andere overnamekandidaten. We hebben er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken en we ons marktleiderschap misschien wel sneller dan gedacht zullen bereiken', aldus Reidar Bakker.

Met 90 winkels marktleider
Doug Perkins, oprichter en algemeen directeur van Specsavers Optical Group: 'Met deze overname versnellen we ons streven marktleider te worden in Nederland. Met 61 winkels heeft vier op de vijf consumenten één van onze winkels op 20 minuten rijden. Dat past helemaal in de strategie van Specsavers. Het bereiken van dit aantal winkels was eigenlijk gepland aan het einde van dit jaar. We verwachten marktleider te zijn als we 90 winkels in Nederland hebben geopend. Dat komt omdat wij in onze winkels twee keer zo veel brillen verkopen als andere opticiens.'

Joop Michielsen, algemeen directeur van Prins Brillen over de overname: 'Een overname, daar denk je goed over na, zeker van een bedrijf als dat van ons, dat al ruim 80 jaar bestaat. Maar we waren er ons al enkele jaren van bewust dat aansluiting bij een grotere keten op een bepaald moment noodzakelijk zou zijn om onze onderneming te laten voortbestaan. Specsavers is voor ons een perfecte keus: het is net als Prins Brillen een familiebedrijf, met oog voor mensen. En net als wij, is Specsavers gericht op het aanbieden van brillen met de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Onze medewerkers krijgen nu de kans te gaan werken voor een groot internationaal merk dat hen een scala aan opleidingsmogelijkheden biedt. Het geeft me een gerust gevoel dat ons personeel een goede toekomst bij Specsavers tegemoet gaat.'

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 500 winkels, waarvan op dit moment 49 en aan per begin oktober 61 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint venturebasis onder leiding van een lokale partner/directeur Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel te veel betalen voor een scherpe blik. De monturen en glazen komen van gerenommeerde leveranciers en voldoen allemaal aan de Europese CE-kwaliteitseisen. Met de verkoop van meer dan vijf miljoen brillen per jaar is Specsavers Opticiens in staat een hoge kwaliteit brillen voor een betaalbare prijs te leveren.

Advies van volledige getrainde opticiens
Specsavers winkels worden geleid door volledige getrainde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. Het laatste onderzoek naar oogmetingen onder opticiens van de Consumentenbond (Consumentengids november 2001) concludeerde dat alleen Specsavers Opticiens verder kijkt dan de bril alleen en de meest uitgebreide oogmeting doet. Het onderzoek vond plaats bij Hans Anders, Het Huis, Pearle en Specsavers Opticiens.

Duidelijke prijzen en overzichtelijke collectie Specsavers biedt een brede collectie trendy monturen in vaste prijscategorieën (al vanaf 39 euro), inclusief gratis standaard enkelvoudige glazen. De prijzen van eventuele extra's, zoals varifocale glazen zijn duidelijk zichtbaar in de winkel. Met deze helderheid in prijzen en de standaard gratis enkelvoudige glazen is Specsavers Opticiens uniek in Nederland.

Over Prins Brillen
Prins Brillen bestaat ruim 80 jaar en heeft 14 vestigingen in Amsterdam en Noord-Holland. Na de overname door Specsavers Opticiens zal Prins Brillen met 4 vestigingen in Amsterdam (Buikslotermeerplein en Gelderlandplein), Hilversum (Hilvertshof) en Heerhugowaard (Middenwaard) doorgaan onder de naam Oogmerk Opticien Prins Brillen. De 10 winkels die worden overgenomen door Specsavers zijn:


1. Ferdinand Bolstraat, Amsterdam

2. Koninginneweg, Amsterdam

3. Bilderdijkstraat, Amsterdam

4. Tussenmeer, Amsterdam

5. Bos en Lommerweg, Amsterdam

6. Concourslaan, Hoofddorp

7. Europaboulevard, Alkmaar

8. Metropolestraat, Almere

9. Joop Van Wezelhof, Amsterdam

10. Willem Eggertstraat, Purmerend