Nederlandse Mededingingsautoriteit


NMA

DTe geeft onderstreept spelregels bij faillissement EnergyXS

Gezien de reacties van energiebedrijven op het faillissement van EnergyXS bij het benaderen van voormalige EnergyXS-klanten geeft de Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) nogmaals duidelijkheid over de spelregels die in een dergelijke situatie gelden.

Netbeheerders zijn wettelijk verplicht om klantgegevens vertrouwelijk te behandelen. Dit betekent dat de netbeheerder en het bedrijf dat optreedt als noodleverancier, de gegevens onderling mogen uitwisselen onder de voorwaarde dat ook de noodleverancier deze gegevens vertrouwelijk behandelt. DTe neemt de meldingen over de benadering van voormalige EnergyXS-klanten door diverse leveringsbedrijven die momenteel als noodleverancier optreden uiterst serieus en onderzoekt of hun handelwijze in strijd is met de Elektriciteitswet 1998.

Energiebedrijven mogen vrije klanten niet op basis van onjuiste argumenten onder druk zetten om over te stappen naar een nieuwe leverancier. De klanten kunnen de termijn van 10 werkdagen gebruiken om tot een juiste en verantwoorde keuze te komen. Op basis van de wet is de netbeheerder verplicht ervoor te zorgen dat alle voormalige EnergyXS-klanten in deze periode elektriciteit geleverd krijgen. Deze verplichting geldt ook als de afhandeling van de overstap naar de nieuwe leverancier over de termijn van 10 werkdagen heen gaat.

Huishoudens worden momenteel beleverd tegen het gereguleerde tarief voor grijze stroom via een noodleverancier. Het tijdelijke tarief voor de vrije klanten dient gebaseerd te worden op de prijzen van de Amsterdam Power Exchange (APX). Het gaat hierbij om het gemiddelde van de APX-dagprijs over 2 weken vanaf 19 augustus. Alleen voor vrije klanten geldt dat er een vast bedrag aan administratiekosten berekend mag worden. DTe benadrukt dat dit bedrag niet hoger mag zijn dan hetgeen gebruikelijk en redelijk is binnen de sector. DTe zal ook hierop toezien.