METRIXLAB B.V.

MP3-tjes nemen grote vlucht

Rotterdam, 21 augustus 2003
Eén op de drie internetters downloadt wekelijks MP3 bestanden. Eén op de vijf beschikt zelfs over meer dan 500 MP3 bestanden. Verreweg de meest gehanteerde methode om ze te verkrijgen is via peer-to-peer sites zoals KaZaa.

Dat blijkt uit een onderzoek door MetrixLab onder 500 internetgebruikers. Het fenomeen MP3 heeft duidelijk een grote vlucht genomen. Bijna 90% van de Nederlandse internetgebruikers is er inmiddels mee bekend. Slecht nieuws voor de muziekindustrie: 36% van de MP3 bezitters geeft aan, minder CDs te kopen sinds zij MP3s downloaden.

Aan de andere kant blijkt dat er niet alleen maar sprake is van verdringing. Zo is 43% van hen hierdoor in totaal meer muziek gaan beluisteren. De grote meerderheid doet dat direct via de PC. Ruim de helft (56%) geeft aan meer dan eens een CD te hebben gekocht nadat men eerst een of enkele nummers ervan als MP3 had beluisterd.

Een ander lichtpunt voor de branche is dat er best bereidheid is om ook voor kwalitatief hoogwaardige MP3 files te betalen: slechts 40% zou er dan niet aan beginnen. Uit het onderzoek blijkt dat de prijs hiervan ergens tussen de 50 en de 100 Eurocent zou moeten bedragen. Eén Euro is voor 37% een acceptabele prijs.

MetrixLab Innovator in online research
Metrixlab is een full service marktonderzoekbureau gespecialiseerd in online onderzoek. MetrixLab heeft ruime onderzoekservaring op het gebied van online communicatie, reclame, productontwikkeling, klant- en medewerkertevredenheid. Als pionier op het gebied van marktonderzoek m.b.v. internet, beschikt MetrixLab over een geavanceerd (kwantitatief en kwalitatief) onderzoeksinstrumentarium, gedegen analysetechnieken en kwalitatief hoogwaardige (internationale) consumentenpanels. MetrixLab bedient in Nederland meer dan 50 nationale en internationale opdrachtgevers uit sectoren zoals fmcg, media, financiële dienstverlening, overheid en non-profit.