ESSENT NV
http://www.essent.nl

Essent Netwerken wijst aantijgingen DTe van de hand

In berichtgeving in het Financiële Dagblad van vandaag (donderdag 21 augustus 2003) wordt door de DTe, de toezichthouder op de energiemarkt, gesteld dat onder andere Essent Netwerken zich niet aan wet en regelgeving houdt rondom de afhandeling van het faillissement van Energy XS. Essent Netwerken wijst die aantijging met kracht van de hand. Er is juist vanaf het begin een beleid van grote zorgvuldigheid ingezet bij het invullen van de rol als noodleverancier. Hieronder een overzicht van de aantijgingen en de reactie er op van Essent Netwerken.


1. De netbeheerder speelt klantgegevens door aan het zusterbedrijf. De Essent Netbeheerders hebben geen klantgegevens doorgespeeld aan het Essent Verkoopbedrijf. Verbruiksgegevens zijn uitsluitend ter beschikking gesteld van het energiehandelsbedrijf dat deze gegevens nodig heeft bij de inkoop en bij het indienen van de programma's bij Tennet.


2. De netbeheerder rekent te hoge tarieven voor de tijdelijke levering van elektriciteit.
De Essent Netbeheerders hebben nog geen tarieven afgegeven, maar hebben de klant al wel vast willen waarschuwen voor de hoge inkoopkosten van energie op dit moment op de korte termijnmarkt. Naar verwachting zullen de werkelijke inkoopkosten en een vergoeding voor de gemaakte kosten voor handling worden doorberekend.


3. De netbeheerder hanteert een te korte opzegtermijn. Voor netbeheerders geldt de wettelijke richtlijn dat zij maximaal tien werkdagen als noodleverancier mogen optreden. Daarna moet het worden overgenomen door de nieuwe leverancier die de klant heeft aangewezen. Volgens de voorschriften moet de netbeheerder tenminste vijf werkdagen voor de beoogde ingangsdatum de gegevens ontvangen van de nieuwe leverancier, om de switch tijdig te kunnen doorvoeren. De klant moet dus weten dat zijn nieuwe leverancier zich ook tijdig moet melden bij de netbeheerder. Termijnen worden overigens, waar mogelijk, soepel toegepast.


4. De netbeheerder dreigt de klant met afsluiting. Netbeheerders mogen geen structurele leverancier zijn. Als de zakelijk klant na tien werkdagen geen nieuwe leverancier heeft ontstaat er een probleem. Het zou van weinig verantwoordelijkheidsbesef getuigen als de Essent Netbeheerders de klant daar niet op zouden attenderen.

Overigens heeft het bovenstaande vooral betrekking op zakelijke klanten. Voor de betrokken consumenten (groene stroomklanten) geldt dat men wettelijk automatisch grijze klant wordt van de oorspronkelijke leverancier als men geen nieuwe leverancier aanwijst.

Nadere informatie:
Agnes Voorintholt, woordvoerder Essent Netwerken, tel. 06 21504189.

21 aug 03 15:07