EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Verbetering N31 moet verkeersveiliger

Verkeer en Waterstaat heeft de trajectnota voor de verbetering van de N31 tussen Zurich en Harlingen uitgebracht. EVO vindt dat hiermee een belangrijke stap gezet is. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is verbetering van de N31 absolute noodzaak. Een verbetering is eveneens noodzakelijk voor de bereikbaarheid en daarmee het economische klimaat van de regio.

De weg is een schakel in de verbinding tussen het Noordelijk deel van de Randstad en de regio Leeuwarden ? Drachten -Groningen. Ruim 70 % van het verkeer is bovenregionaal. Met de plannen voor de ombouw van de overige weggedeelten van de N31 (Leeuwarden-Drachten) en Haak om Leeuwarden neemt het belang van een goede verkeersafwikkeling van het wegvak Harlingen-Zurich sterk toe.

EVO geeft de voorkeur aan een invulling van twee keer twee rijstroken. Helaas wordt deze variant niet in de studie meegenomen. Deze variant biedt de grootste verkeersveiligheid en beste bereikbaarheid.

De variant, die wel is opgenomen, twee keer één rijbaan, is ontoereikend. Dit zou betekenen dat er sprake zou zijn van drie verschillende wegtypen vanaf Leeuwarden tot aan de Afsluitdijk. Dit leidt tot verwarrende situaties voor de weggebruiker. Daarnaast is het onmogelijk om over een traject van 9 kilometer in te halen. Gevolg is dat personenauto´s oneigenlijk gebruik zullen maken van de ruime vluchtstrook om vrachtauto´s en caravans toch (rechts) in te halen. Dit is funest voor de verkeersveiligheid op het traject. En dit gevaar is nadrukkelijk aanwezig gelet op het grote aandeel vrachtverkeer op de N31 tussen Zurich en Harlingen. Ter voorkoming hiervan zullen fysieke elementen op de vluchtstrook moeten worden aangebracht. Een voorbeeld van zo?n uitvoering is de weg tussen Emmeloord en Ens. Dit levert echter grote bezwaren op bij ongevallen en wegwerkzaamheden.

Een ander aandachtspunt vormt bereikbaarheid van de dorpen langs het traject. Door aanleg van de N31 ontstaan enkele bereikbaarheidsknelpunten voor met name grotere voertuigen en agrarisch vervoer. EVO dringt aan op een goede oplossing voor deze knelpunten, zonder dat dit tot vertraging van het project leidt.