http://www.evo.nl
Verbetering N31 moet verkeersveiliger
Verkeer en Waterstaat heeft de trajectnota voor de verbetering van de
N31 tussen Zurich en Harlingen uitgebracht. EVO vindt dat hiermee een
belangrijke stap gezet is. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is
verbetering van de N31 absolute noodzaak. Een verbetering is eveneens
noodzakelijk voor de bereikbaarheid en daarmee het economische klimaat
van de regio.
De weg is een schakel in de verbinding tussen het Noordelijk deel van
de Randstad en de regio Leeuwarden ? Drachten -Groningen. Ruim 70 %
van het verkeer is bovenregionaal. Met de plannen voor de ombouw van
de overige weggedeelten van de N31 (Leeuwarden-Drachten) en Haak om
Leeuwarden neemt het belang van een goede verkeersafwikkeling van
het wegvak Harlingen-Zurich sterk toe.
EVO geeft de voorkeur aan een invulling van twee keer twee rijstroken.
Helaas wordt deze variant niet in de studie meegenomen. Deze variant
biedt de grootste verkeersveiligheid en beste bereikbaarheid.
De variant, die wel is opgenomen, twee keer één rijbaan, is
ontoereikend. Dit zou betekenen dat er sprake zou zijn van drie
verschillende wegtypen vanaf Leeuwarden tot aan de Afsluitdijk. Dit
leidt tot verwarrende situaties voor de weggebruiker. Daarnaast is
het onmogelijk om over een traject van 9 kilometer in te halen. Gevolg
is dat personenauto´s oneigenlijk gebruik zullen maken van de ruime
vluchtstrook om vrachtauto´s en caravans toch (rechts) in te halen.
Dit is funest voor de verkeersveiligheid op het traject. En dit gevaar
is nadrukkelijk aanwezig gelet op het grote aandeel vrachtverkeer op
de N31 tussen Zurich en Harlingen. Ter voorkoming hiervan zullen
fysieke elementen op de vluchtstrook moeten worden aangebracht. Een
voorbeeld van zo?n uitvoering is de weg tussen Emmeloord en Ens. Dit
levert echter grote bezwaren op bij ongevallen en wegwerkzaamheden.
Een ander aandachtspunt vormt bereikbaarheid van de dorpen langs het
traject. Door aanleg van de N31 ontstaan enkele
bereikbaarheidsknelpunten voor met name grotere voertuigen en
agrarisch vervoer. EVO dringt aan op een goede oplossing voor deze
knelpunten, zonder dat dit tot vertraging van het project leidt.