Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 21 augustus 2003

NS vindt uitlopen werkzaamheden aan het spoor onacceptabel

Ook maandag aangepaste dienstregeling met vertraging voor reizigers. NS claimt schade bij ProRail.

ProRail, namens de overheid verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van het spoorwegnet, heeft vandaag aangekondigd dat de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug niet op tijd gereed kunnen zijn. Dat betekent dat ook a.s. maandag de treinen volgens een beperkte dienstregeling moeten blijven rijden, met de bijbehorende hinder voor de reizigers. NS President-directeur Aad Veenman: "Ik vind het onacceptabel dat ProRail NS en de treinreizigers keer op keer confronteert met grote overlast omdat - op zich noodzakelijke - werkzaamheden niet op de afgesproken tijd klaar zijn. Dit wordt vandaag nog indringend besproken met ProRail. NS zet alles op alles om te zorgen dat de logistieke planning wordt aangepast en de reizigers tijdig op de hoogte gesteld worden.

Volgens de afspraken met ProRail zou van zaterdag 16 t/m zondag 24 augustus één van de beide sporen op de Moerdijkbrug buiten bedrijf gaan voor ingrijpend onderhoudswerk. Over het andere spoor geldt een beperkte dienstregeling voor binnenlandse treinen. Internationale treinen maken een omweg over Utrecht. Voor veel treinreizigers betekenen de werkzaamheden een extra reistijd van 30 tot 60 minuten. Met uitgebreide informatie heeft NS de reizigers zo goed mogelijk voorbereid op de aangepaste dienstregeling.

In het begin van deze week werden de reizigers op deze route onverwacht geconfronteerd met extra overlast, omdat andere werkzaamheden van ProRail tussen Rotterdam en Dordrecht niet op maandagochtend, maar pas op woensdag gereed waren. Nu blijken NS en de treinreizigers ook weer niet te kunnen rekenen op de prognoses van ProRail over de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug.

NS heeft er begrip voor dat op het intensief bereden spoorwegnet soms geen treinen kunnen rijden omdat er noodzakelijk onderhoud gepleegd moet worden. Met ProRail wordt intensief afgestemd om de belangen van de reizigers en van ProRail optimaal te dienen. NS en de treinreizigers moeten er dan wel van uit kunnen gaan dat ProRail de verwachtingen over het weer kunnen hervatten van de normale dienstregeling waarmaakt. Dit blijkt in toenemende mate niet het geval. NS President-directeur Aad Veenman: "Het gebeurt te vaak dat werkzaamheden niet op tijd klaar zijn of dat na het installeren van nieuwe spullen er dagenlang storingen zijn. Op vooraf afgesproken beperkingen kunnen we de reizigers goed voorbereiden, maar die onvoorbereide aanpassingen en vertragingen zijn funest voor onze klanten. Daarom gaat er een schadeclaim naar ProRail. Ondertussen kan NS zelf maar één ding doen om het leed te verzachten: zorgen dat de reizigers zo goed mogelijk geïnformeerd worden dat de aangepaste dienstregeling helaas een dag langer moet worden voortgezet dan we beloofd hadden. Daar zijn inmiddels tientallen NS-ers voor aan de slag gegaan."

Over de aanpassingen in de dienstregeling zoals die op maandag 25 augustus gelden volgt een afzonderlijk persbericht.

|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS           |
|de      | |Persvoorlichting 030-2357070                              |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --