PERSBERICHT - 2003-08-21

Nederlandse markt relatief grootste ter wereld

Zuid-Afrika promotie op intercontinentale vluchten KLM

Zuid-Afrika is een van de snelst groeiende vakantiebestemmingen ter wereld. In 2002 bezochten ruim 6,4 miljoen personen Zuid-Afrika, onder wie ruim 113.000 Nederlanders. Dat maakt de Nederlandse markt, relatief gezien aantal inwoners versus aantal toeristen de grootste markt voor het Zuid-Afrikaanse toerisme. Toerisme levert een belangrijke bijdrage aan het nationale inkomen en creëert veel nieuwe banen.

Het Zuid-Afrikaans Verkeersbureau is daarom blij met de aandacht die KLM, in samenwerking met wijnimporteur Great Grapes, aan Zuid-Afrika besteed tijdens de komende maanden.

De KLM introduceert in september en oktober de South African Experience op alle intercontinentale vluchten vanaf Schiphol. De KLM heeft een speciaal Zuid-Afrikaans menu samengesteld en schenkt Zuid-Afrikaanse wijnen. Ook kunnen passagiers Zuid-Afrikaanse muziek beluisteren en naar Zuid-Afrikaanse films kijken.

KLM heeft deze maal Zuid-Afrika gekozen vanwege de uitgebreide keuken, welke een smeltkroes is van diverse culturen, en de bekende wijnen. De promotie gaat vooraf aan de nieuwe vluchten die KLM vanaf oktober aanbiedt: non-stop vluchten naar Johannesburg (5 maal per week). Vanaf december kunnen reizigers ook non-stop naar Kaapstad vliegen (5-7 keer per week).

Ook dit jaar hebben al vele Nederlanders een bezoek gebracht aan Zuid-Afrika. In tegenstelling tot de globale trends die veel minder positief zijn of zelfs een neergang laten zien, blijft de Zuid-Afrikaanse markt nog steeds groeien. In een sterk competitieve markt heeft Zuid-Afrika bewezen een gevestigde toeristische bestemming te zijn.

Ik kan u verzekeren dat het proeven deze heerlijke gerechten bij velen de doorslag zal geven een keer een bezoek aan het land te brengen! Ik ben ervan overtuigd dat voor de passagiers van de KLM deze South African Experience het begin kan zijn van een mooie reis en dat velen hun weg naar ons mooie land zullen blijven vinden, aldus Anneli Bronkhorst van South African Tourism in Amsterdam.