Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

http://www.minszw.nl

MIN SZW: Meldweek Wet verbetering poortwachter van de FNV

Spreekpunten minister De Geus bij het in ontvangst nemen van het rapport over de meldweek Wet verbetering poortwachter van de FNV op 21 augustus in Nieuwspoort.

Dank, niet alleen voor dit rapport, maar ook voor de inspanningen van de FNV en het Breed Platform Verzekerden en Werk om de Wet verbetering poortwachter tot een succes te maken. En daarmee zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden of te helpen.

Dat de wet aan de verwachtingen beantwoordt blijkt uit de cijfers van het UWV. De eerste zes maanden van dit jaar waren er dertig procent minder aanvragen voor een WAO-uitkering dan in de eerste helft jaar van vorig jaar.

Die daling is zo sterk dat ze niet alleen kan zijn veroorzaakt door de conjunctuur of door een opgelopen aantal uitgestelde keuringen. We mogen dus aannemen dat de Poortwachter voor zijn taak berekend is.

Er is duidelijk sprake van een omslag in denken en handelen over ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Natuurlijk loopt niet alles meteen op rolletjes. Dat blijkt ook uit uw rapport.

Ik ben blij dat u de problemen en de aanbevelingen nu eens niet op het bordje van de wetgever legt. Maar dat u kijkt naar de wijze waarop de betrokken partijen met de wet omgaan.

Uw conclusie: het kan nog beter. Op het terrein van voorlichting bijvoorbeeld.

Mij valt op dat blijkens uw rapport, de informatie aan werkgevers en werknemers nog niet altijd goed gebeurt. U noemt als voorbeeld dat de voorlichting van de Arbo-dienst aan zieke werknemers te wensen overlaat.
Hier valt nog veel te winnen. Het doel is immers de verantwoordelijkheid juist naar de werkvloer te brengen.

U constateert ook dat nogal wat werkgevers niet bijtijds hun verantwoordelijkheid nemen. Gelukkig tonen recente gegevens van het UWV uit de binnengekomen reĂŻntegratieverslagen een duidelijke verbetering.

Ik heb begrepen dat u de Arbo-klachtenlijn wilt ontwikkelen tot een bredere 'Landelijke meldlijn Arbodienstverlening' die de ervaringen van werknemers periodiek gaat analyseren. Dat vind ik een goed idee.

Zeker ook met het oog op de stelselherziening WAO die op de rol staat.

Want het succes van de Poortwachter betekent niet dat we die stelselherziening nu maar moeten vergeten, zoals sommigen voorstellen.

Integendeel. De kleinere instroom in de WAO betekent voor mij vooral dat we op de goede weg zijn.
Er wordt kennelijk per geval beter over nagedacht of de intrede in de WAO echt wel nodig is. Dat is winst, maar het is niet genoeg.

We moeten nog sterker de nadruk leggen op werkhervatting. Op een regeling die activeert en stimuleert.

Daarom ook ons voorstel om de periode die aan de keuring vooraf gaat te verlengen tot twee jaar.

In de meeste gevallen moet dat voldoende zijn om de mogelijkheden van terugkeer naar werk grondig te verkennen en de beste weg naar werk te kiezen.

Gedeeltelijk arbeidsongeschikten zijn, het woord zegt het al, ook gedeeltelijk arbeidsgeschikt. Ze kunnen bepaalde soorten werk niet verrichten of ze kunnen minder lang werken. Maar ze kunnen wel werken. Daarop moet de nadruk liggen.

Door een goed arbeidsomstandighedenbeleid, waarmee we ziekte en arbeidsongeschiktheid kunnen voorkomen. Door te voorkomen dat mensen met een arbeidshandicap helemaal uitvallen. Door mensen met een arbeidshandicap terug te geleiden naar de arbeidsmarkt.

Initiatieven als deze vormen hiertoe een belangrijke bijdrage. Daarvoor zeg ik u mijn dank

21 aug 03 18:13