Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
http://www.minszw.nl
MIN SZW: Meldweek Wet verbetering poortwachter van de FNV
Spreekpunten minister De Geus bij het in ontvangst nemen van het
rapport over de meldweek Wet verbetering poortwachter van de FNV op 21
augustus in Nieuwspoort.
Dank, niet alleen voor dit rapport, maar ook voor de
inspanningen van de FNV en het Breed Platform Verzekerden en Werk om
de Wet verbetering poortwachter tot een succes te maken. En daarmee
zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden of te helpen.
Dat de wet aan de verwachtingen beantwoordt blijkt uit de cijfers van
het UWV. De eerste zes maanden van dit jaar waren er dertig procent
minder aanvragen voor een WAO-uitkering dan in de eerste helft jaar
van vorig jaar.
Die daling is zo sterk dat ze niet alleen kan zijn veroorzaakt door de
conjunctuur of door een opgelopen aantal uitgestelde keuringen. We
mogen dus aannemen dat de Poortwachter voor zijn taak berekend is.
Er is duidelijk sprake van een omslag in denken en handelen over
ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Natuurlijk loopt niet alles
meteen op rolletjes. Dat blijkt ook uit uw rapport.
Ik ben blij dat u de problemen en de aanbevelingen nu eens niet op het
bordje van de wetgever legt. Maar dat u kijkt naar de wijze waarop de
betrokken partijen met de wet omgaan.
Uw conclusie: het kan nog beter. Op het terrein van voorlichting
bijvoorbeeld.
Mij valt op dat blijkens uw rapport, de informatie aan werkgevers en
werknemers nog niet altijd goed gebeurt. U noemt als voorbeeld dat de
voorlichting van de Arbo-dienst aan zieke werknemers te wensen
overlaat.
Hier valt nog veel te winnen. Het doel is immers de
verantwoordelijkheid juist naar de werkvloer te brengen.
U constateert ook dat nogal wat werkgevers niet bijtijds hun
verantwoordelijkheid nemen. Gelukkig tonen recente gegevens van het
UWV uit de binnengekomen reĂŻntegratieverslagen een duidelijke
verbetering.
Ik heb begrepen dat u de Arbo-klachtenlijn wilt ontwikkelen tot een
bredere 'Landelijke meldlijn Arbodienstverlening' die de ervaringen
van werknemers periodiek gaat analyseren. Dat vind ik een goed
idee.
Zeker ook met het oog op de stelselherziening WAO die op de rol
staat.
Want het succes van de Poortwachter betekent niet dat we die
stelselherziening nu maar moeten vergeten, zoals sommigen
voorstellen.
Integendeel. De kleinere instroom in de WAO betekent voor mij vooral
dat we op de goede weg zijn.
Er wordt kennelijk per geval beter over nagedacht of de intrede in de
WAO echt wel nodig is. Dat is winst, maar het is niet genoeg.
We moeten nog sterker de nadruk leggen op werkhervatting. Op een
regeling die activeert en stimuleert.
Daarom ook ons voorstel om de periode die aan de keuring vooraf gaat
te verlengen tot twee jaar.
In de meeste gevallen moet dat voldoende zijn om de mogelijkheden van
terugkeer naar werk grondig te verkennen en de beste weg naar werk te
kiezen.
Gedeeltelijk arbeidsongeschikten zijn, het woord zegt het al, ook
gedeeltelijk arbeidsgeschikt. Ze kunnen bepaalde soorten werk niet
verrichten of ze kunnen minder lang werken. Maar ze kunnen wel werken.
Daarop moet de nadruk liggen.
Door een goed arbeidsomstandighedenbeleid, waarmee we ziekte en
arbeidsongeschiktheid kunnen voorkomen. Door te voorkomen dat mensen
met een arbeidshandicap helemaal uitvallen. Door mensen met een
arbeidshandicap terug te geleiden naar de arbeidsmarkt.
Initiatieven als deze vormen hiertoe een belangrijke bijdrage.
Daarvoor zeg ik u mijn dank
21 aug 03 18:13