Socialistische Partij
SP wil regels voor laden schepen aanscherpen in plaats van versoepelen
22-08-2003 * De Europese fractie van de SP vindt dat de regels voor
het laden van zeeschepen aangescherpt dienen te worden. Dat is de
conclusie die Europarlementariër Erik Meijer trekt uit de gang van
zaken rond de schipbreuk van de 1500 ton metende Deense vrachtvaarder
Karin Cat. Dit schip verging op 18 februari in de Middellandse Zee.
De oorzaak van het zinken van het schip was volgens een rapport van de
Deense Maritieme Autoriteit de schuivende lading. Deze lading was
onder fel protest van Antwerpse havenwerkers geladen en gesjord door
de eigen bemanningsleden van de Karin Cat. Dit werd het schip fataal.
De bemanning kon het schip tijdig verlaten, maar het schip verdween
naar de zeebodem. Volgens de Europese Transportworkers Federatie (ETF)
geeft deze schipbreuk aan dat de pogingen van de Europese Unie om de
regels voor het havenwerk verder te versoepelen en te liberaliseren
alleen maar tot meer onveiligheid voor bemanning en schip leiden.
Meijer heeft de Europese Commmissie vragen gesteld over het ongeluk.
Ook wil Erik Meijer het ongeluk aan de orde stellen als volgende week
in Brussel de onderhandelingen starten tussen leden van het Europees
Parlement en de Europese Raad over het zogenaamde Port Package, de
havenrichtlijn die het havenwerk wil liberaliseren door "selfhandling"
toe te staan. De SP is daar samen met de Europese havenbonden fel
tegenstander van. In heel Europa, ook in Rotterdam en Amsterdam, kwam
het afgelopen jaar tot stakingen in de havens om de voorstellen van
Europa te stoppen. Op 9 september vinden er in Rotterdam opnieuw
acties plaats op initiatief van de Vervoersbond FNV. Erik Meijer, die
namens het Europees Parlement onderdeel uitmaakt van de
onderhandelingsdelegatie, heeft liefst dat er helemaal geen akkoord
komt. Dan is de hele richtlijn meteen van tafel. Meijer ziet meer in
het aanscherpen van de nationale wetgeving. Het ongeluk met de Karin
Cat is volgens hem een nieuw bewijs dat havenwerk een zaak is die door
professionals moet worden uitgevoerd, en dat moet zo blijven.
Ongeluk Karin Cat had voorkomen kunnen worden
Op 18 februari 2003 leed het Deense vrachtschip de Karin Cat met 7
bemanningsleden aan boord in de Middellandse Zee ter hoogte van
Griekenland, schipbreuk. Gelukkig kon de bemanning het schip tijdig
verlaten en werd zij opgepikt door het Maleisische schip de Bunga
Pelangi Dua. Over dit ongeluk is door de Deense Maritieme Autoriteit
op 29 juli 2003 een rapport uitgebracht. Uit het rapport blijkt dat
het schip in verschillende havens vracht aan boord heeft genomen. Eén
van de havens was Antwerpen waar de Karin Cat op 25 januari naast
andere vracht ook 2 elk 18 meter lange laadarmen en 2 kleinere 13
meter lange laadarmen laadde. Uit het rapport van de Deense Maritieme
Autoriteit blijkt dat het sjorren van de lading in de haven van
Antwerpen gebeurde door de eigen bemanning van de Karin Cat en dat het
schuiven van de bovengenoemd laadarmen het gat veroorzaakte in de romp
van de Karin Cat waardoor er zoveel zeewater in de romp liep dat het
schip zonk. De reden voor het schuiven van de lading, zo stelt het
rapport, was dat die onvoldoende was vastgezet om weerstand te kunnen
bieden aan de bewegingen van het vaartuig in het ruwe water waarin het
verkeerde. Erik Meijer vindt dat de schipbreuk van de Karin Cat
aantoont dat het laden van schepen met grote risico's gepaard gaat en
dat dus alles in het werk gesteld moet worden om de veiligheid van
bemanning en ook van de vracht te verzekeren en dat daarbij een
absolute voorwaarde is dat lading op een deskundige manier wordt
geladen en gesjord wordt. Dit dient volgens Meijer dan ook door
gekwalificeerd havenpersoneel te gebeuren. Erik Meijer is verbaasd
over de vraag waarom terwijl de Belgische wet Major nadrukkelijk
verbiedt dat havenwerk door niet havenwerkers wordt uitgevoerd, dat
hier toch op deze wijze heeft plaatsgevonden en vindt dat daar tegenop
getreden moet worden. Meijer wil van de Europese Commissie verder
weten of zij in het belang van veiligheid van bemanning en schip haar
standpunt over selfhandling van vracht door de eigen bemanning van een
schip te heroverwegen en de regelgeving eerder aan te scherpen in
plaats van te versoepelen.