Socialistische Partij

SP wil regels voor laden schepen aanscherpen in plaats van versoepelen

22-08-2003 * De Europese fractie van de SP vindt dat de regels voor het laden van zeeschepen aangescherpt dienen te worden. Dat is de conclusie die Europarlementariër Erik Meijer trekt uit de gang van zaken rond de schipbreuk van de 1500 ton metende Deense vrachtvaarder Karin Cat. Dit schip verging op 18 februari in de Middellandse Zee.

De oorzaak van het zinken van het schip was volgens een rapport van de Deense Maritieme Autoriteit de schuivende lading. Deze lading was onder fel protest van Antwerpse havenwerkers geladen en gesjord door de eigen bemanningsleden van de Karin Cat. Dit werd het schip fataal. De bemanning kon het schip tijdig verlaten, maar het schip verdween naar de zeebodem. Volgens de Europese Transportworkers Federatie (ETF) geeft deze schipbreuk aan dat de pogingen van de Europese Unie om de regels voor het havenwerk verder te versoepelen en te liberaliseren alleen maar tot meer onveiligheid voor bemanning en schip leiden. Meijer heeft de Europese Commmissie vragen gesteld over het ongeluk.

Ook wil Erik Meijer het ongeluk aan de orde stellen als volgende week in Brussel de onderhandelingen starten tussen leden van het Europees Parlement en de Europese Raad over het zogenaamde Port Package, de havenrichtlijn die het havenwerk wil liberaliseren door "selfhandling" toe te staan. De SP is daar samen met de Europese havenbonden fel tegenstander van. In heel Europa, ook in Rotterdam en Amsterdam, kwam het afgelopen jaar tot stakingen in de havens om de voorstellen van Europa te stoppen. Op 9 september vinden er in Rotterdam opnieuw acties plaats op initiatief van de Vervoersbond FNV. Erik Meijer, die namens het Europees Parlement onderdeel uitmaakt van de onderhandelingsdelegatie, heeft liefst dat er helemaal geen akkoord komt. Dan is de hele richtlijn meteen van tafel. Meijer ziet meer in het aanscherpen van de nationale wetgeving. Het ongeluk met de Karin Cat is volgens hem een nieuw bewijs dat havenwerk een zaak is die door professionals moet worden uitgevoerd, en dat moet zo blijven.

Ongeluk Karin Cat had voorkomen kunnen worden

Op 18 februari 2003 leed het Deense vrachtschip de Karin Cat met 7 bemanningsleden aan boord in de Middellandse Zee ter hoogte van Griekenland, schipbreuk. Gelukkig kon de bemanning het schip tijdig verlaten en werd zij opgepikt door het Maleisische schip de Bunga Pelangi Dua. Over dit ongeluk is door de Deense Maritieme Autoriteit op 29 juli 2003 een rapport uitgebracht. Uit het rapport blijkt dat het schip in verschillende havens vracht aan boord heeft genomen. Eén van de havens was Antwerpen waar de Karin Cat op 25 januari naast andere vracht ook 2 elk 18 meter lange laadarmen en 2 kleinere 13 meter lange laadarmen laadde. Uit het rapport van de Deense Maritieme Autoriteit blijkt dat het sjorren van de lading in de haven van Antwerpen gebeurde door de eigen bemanning van de Karin Cat en dat het schuiven van de bovengenoemd laadarmen het gat veroorzaakte in de romp van de Karin Cat waardoor er zoveel zeewater in de romp liep dat het schip zonk. De reden voor het schuiven van de lading, zo stelt het rapport, was dat die onvoldoende was vastgezet om weerstand te kunnen bieden aan de bewegingen van het vaartuig in het ruwe water waarin het verkeerde. Erik Meijer vindt dat de schipbreuk van de Karin Cat aantoont dat het laden van schepen met grote risico's gepaard gaat en dat dus alles in het werk gesteld moet worden om de veiligheid van bemanning en ook van de vracht te verzekeren en dat daarbij een absolute voorwaarde is dat lading op een deskundige manier wordt geladen en gesjord wordt. Dit dient volgens Meijer dan ook door gekwalificeerd havenpersoneel te gebeuren. Erik Meijer is verbaasd over de vraag waarom terwijl de Belgische wet Major nadrukkelijk verbiedt dat havenwerk door niet havenwerkers wordt uitgevoerd, dat hier toch op deze wijze heeft plaatsgevonden en vindt dat daar tegenop getreden moet worden. Meijer wil van de Europese Commissie verder weten of zij in het belang van veiligheid van bemanning en schip haar standpunt over selfhandling van vracht door de eigen bemanning van een schip te heroverwegen en de regelgeving eerder aan te scherpen in plaats van te versoepelen.