AutoRai

25-8-2003

De nieuwe Opel Astra: fraai design, dynamisch karakter

De moed om te veranderen loopt als een rode draad door het compacte segment van Opel heen. Sinds Opel nieuwe maatstaven zette in deze klasse met de lancering van de Kadett in 1962, heeft elk nieuw model zichzelf opnieuw uitgevonden als het gaat om styling en technologie.

De nieuwe Astra vormt hier geen uitzondering op: een spannend uiterlijk, veel rijplezier en een groot aantal noviteiten die nog niet in zijn klasse zijn vertoond.

De dynamische nieuwe Opel, die voor het eerst te zien is voor het grote publiek tijdens de internationale autotentoonstelling van Frankfurt (van 13-21 september 2003), is ogenblikkelijk te herkennen door zijn fraaie lijnen. Uitgangspunten bij het ontwerp van de nieuwe Astra waren een uitstekende handelbaarheid en een snelle respons op de bediening. Eén van de grootste noviteiten is het als optie verkrijgbare adaptieve IDSplus wielophangingsysteem (Interactive Driving System), met elektronische dempingcontrole (Continous Damping Control, CDC). Het systeem was vooralsnog voorbehouden aan grote luxemodellen en exclusieve sportwagens.

Door het aan elkaar koppelen van de sensoren en controlesystemen van ESP, ABS en CDC, is de Astra de eerste productieauto in de wereld met elektronisch geïntegreerde onderstel controle, waarmee een nieuwe balans wordt gevonden tussen actieve veiligheid en comfort. Een speciale sportmodus kan met een druk op de knop worden geactiveerd, waarmee de auto de onderstelkarakteristiek aanpast op de enthousiaste bestuurder, de besturing scherper wordt, evenals de respons op het gaspedaal. Bij de Easytronic transmissie wordt bovendien bij een hoger toerental overgeschakeld.

Andere opvallende technische noviteiten zijn het AFL koplampsysteem, een nieuwe generatie infotainment systemen in dubbel DIN formaat, Twin Audio waarmee achterpassagiers separaat gebruik kunnen maken van de geluidsinstallatie en nieuwe TWINPORT benzinemotoren en common-rail turbodiesel motoren.

De voorwiel aangedreven Astra zal leverbaar zijn met vijf benzinemotoren en drie turbo-diesels, met een cilinderinhoud variërend van 1.4 tot 2.0 en vermogens tussen de 80 en 200 pk. De snelste Astra heeft een topsnelheid van maar liefst 230 km/u en laat voor de sprint van 0 naar 100 niet meer dan acht seconden noteren. Alle motoren zijn voorzien van ECOTEC techniek, hebben vier kleppen per cilinder en voldoen aan de strenge Euro4 emissienormen die in 2005 van kracht zullen zijn. Uitzonderlijk veel rijplezier bieden de 2.0-liter turbomotor met 170 pk, de nieuwe 150 pk sterke 1.9 CDTI dieselmotor en de 200 pk sterke variant van de 2.0-liter turbomotor. De drie motoren worden standaard gekoppeld aan een 6-versnellingsbak. Opel levert naast deze transmissie ook een vijfversnellingsbak, een automatische transmissie en een doorontwikkelde Easytronic transmissie. De laatste transmissie kan zowel automatisch als met de hand geschakeld worden en is nu ook voorzien van een sport programma.

Vormgeving: symbolisering van Opels nieuwe dynamiek Met zijn technologische bagage en zijn fraaie design heeft de derde generatie van de Astra uitstekende troeven in handen om het succes van het voorgaande model voort te zetten. De tweede generatie Astra is verkocht in 80 landen, waarbij de teller in de zomer van 2003 op 3,4 miljoen exemplaren stond. De nieuwe Astra symboliseert de dynamiek van het merk Opel beter dan ooit tevoren. Met zijn expressieve ontwerp maakt Opel een duidelijk statement in het compacte segment. , aldus Opel voorzitter en algemeen directeur Carl Peter Forster. Opel is al sterk vertegenwoordigd in het segment van compacte MPVs met de Meriva en de Zafira. Dit gaf de ruimte om de nieuwe Astra veel emotie en onderscheid mee te geven. Hiermee onderscheiden wij ons duidelijk van de concurrentie, aldus Forster over de positionering van de nieuweling. Vanaf het voorjaar van 2004 zal stap voor stap een indrukwekkend gevarieerde modelfamilie worden geïntroduceerd. De vijfdeurs variant bijt het spits af, later gevolgd door een stationwagon voorzien van een langere wielbasis en een sportieve driedeurs hatchback.

Volgens Carl Peter Forster komen de goede verwachtingen van de nieuwe Astra niet alleen voort uit het feit dat het een auto is waar mensen veel plezier aan beleven en graag in gezien worden. De nieuwe Astra zal de aandacht gaan trekken van nieuwe klanten, omdat hij tegemoet komt aan de individuele behoeften van de bestuurders door vijf verschillende uitrustingslijnen en een overvloed aan praktische elementen. Voorbeelden hiervan zijn de neerklapbare achterbank in drie delen (40/20/40), een nieuwe hellingproef assistent en een innovatief Quickheat standverwarming systeem. Carl Peter Forster is vol vertrouwen: Met zijn combinatie van dynamische styling, uitstekende handelbaarheid, vele praktische innovaties en uitgebreide keuze aan varianten, is de nieuwe Astra de auto waar veel rijders in de compacte klasse op hebben gewacht!

Tijdsbeeld: de volgende stap in designtaal in Rüsselsheim De dynamische en emotievolle uitstraling van de derde generatie Astra is de volgende stap in de evolutie van de moderne designtaal van Opel, die voor het eerst te zien was in de Speedster en daarna ook in de Vectra, Meriva en Signum. Typerende eigenschappen van deze designtaal zijn de goed gebalanceerde proporties, het samenspel tussen strakke oppervlakken en heldere lijnen, subtiele details en onderscheidende elementen.

De onderscheidende vormgeving die zo typerend is voor de nieuwe weg die het merk is ingeslagen, vormt tevens een proeve van bekwaamheid voor de 250 werknemers uit 16 verschillende landen die werken in de ontwerpfabriek in Rüsselsheim. Wij willen weer een leidinggevende positie gaan bekleden als het gaat om vormgeving, Net als in de jaren 70 waarin wij fascinerende ontwerpen als de GT of de Commodore Coupe op de weg brachten ,aldus Martin Smith, Opels directeur Design. Met onze nieuwe designtaal willen wij in ieder segment dynamische en expressieve autos op de markt brengen. voegt hij toe. Het bedrijf maakte een grote stap voorwaarts met de veel geprezen GTC Geneve design studie tijdens de autoshow van Geneve in 2003. De auto gaf al een duidelijk signaal af welke richting de derde generatie Astra op zou gaan.

Nieuwe technologie hielp Opel de doelstellingen sneller te halen dan in het verleden. Vandaag de dag is het niet meer het potlood, maar de computer en de muis die de designstudios domineren. Met Virtual Reality technologie (VR) is het mogelijk driedimensionale oppervlakken zichtbaar te maken waarmee de vormen sneller geperfectioneerd kunnen worden. Deze technologie is een prachtig middel om creatieve ideeën vroeg in het proces naar voren te brengen, zonder dat hier hardware voor nodig is. Daarnaast kunnen tal van voorstellen in een korte periode in realistische concepten worden uitgewerkt zodat er beter geëvalueerd kan worden.

Karakteristiek: goed gebalanceerde proporties en opvallende styling voorzijde
Met de synthese van dynamiek, emotie, technische elementen en functionaliteit demonstreert de Astra op uitmuntende wijze het samenspel tussen creatief denken en computer technologie. Goed gebalanceerde proporties vormen de basis van de Astra hatchback. In het ontwerp van een auto spelen de verhoudingen tussen lengte, breedte en hoogte van de auto een grote rol. Daarom hebben wij veel aandacht besteed aan het vinden van de juiste proporties waarbij we tegelijkertijd een andere koers wilden volgen dan de concurrentie, om een duidelijk statement te maken.aldus Friedhelm Engeler, Hoofd design van de nieuwe Astra en hoofd van de Compact Car Studio op het Opel Design Center.

Vanuit iedere hoek is de harmonie van het ontwerp zichtbaar. De brede, trapezoïde vormige grille met het Opel logo en de horizontale spijlen, lopen vloeiend over naar de motorkap. De motorkap met zijn karakteristieke rimpel is een duidelijk kenmerk van de nieuwe designtaal. De lijn is bovendien doorgetrokken in het interieur en zelfs tot de achterkant van de auto. Daarnaast zien wij ook de duidelijke V-vorm aan de voorzijde terug, hetgeen een onmiskenbaar Opel detail is.

Een andere belangrijke factor in het zoeken van de goede balans zijn de korte overhang voor en achter. Hierdoor lijkt de auto korter dan hij in werkelijkheid is. De nieuwe Astra is 14 cm in de lengte gegroeid. Het compacte effect wordt nog eens versterkt door de driedimensionale koplampen, die als het ware wegvloeien in de zijkant.

Silhouet: aflopend dak en opvallende flanken
Opvallend aan de nieuwe Astra is de daklijn. Aan de achterzijde loopt de daklijn bijna vijf centimeter af en creëert hiermee een aërodynamische lijn. De duidelijk uitgesneden raamcontouren boven de taille, vertonen bijna slanke vormen. Dit betekent echter niet dat de ruimte voor de passagiers afneemt. Het tegenovergestelde is waar: dankzij intelligente indeling van de cabine biedt de nieuwe Astra 30 mm meer schouderruimte voor, 55 mm meer hoofdruimte achter en 17 mm meer beenruimte achter.

Het silhouet van de Astra wordt gedefinieerd door horizontale lijnen, stylingelementen en lijnen aan de flanken. Hierdoor ontstaat er een dynamische uitstraling en wordt er lengte gegenereerd. Deze indruk wordt nog eens versterkt door de lange wielbasis. Er is een fraaie tegenstelling tussen de A-stijl en de stootstrips te zien, de C-stijl is ver naar achter geplaatst om de instap voor de achterpassagiers te vergemakkelijken en het uitzicht voor de passagiers te vergroten.

De oplopende flanken vallen ogenblikkelijk op, evenals de brede en hoge lijn van de schouderpartij die doorloopt over de gehele zijkant waardoor er kracht en stabiliteit wordt uitgestraald. Ook de wig-vorm is duidelijk herkenbaar. Bij een blik op de zijkant van de auto springen ook de grote wielkasten in het oog. De Astra is af fabriek te voorzien van lichtmetalen wielen tot 18 inch, zegt ontwerper Engler. Door de vergrote spoorbreedte van de Astra wordt de atletische verschijning nog meer kracht bijgezet.

Uiterlijk: onmiskenbare stylingelementen en nieuwe lichttechnologie De krachtige uitstraling van de Astra wordt nog eens onderstreept door de brede, chromen strip aan de achterzijde van de auto die naar de zijkanten weg buigt. Details als de sterk taps toelopende carrosserie en de manier waarop het derde remlicht geïntegreerd is in de carrosserie hebben de ontwerpers bewust overgenomen van de voorkant van de auto. Door elementen uit de vormgeving te herhalen, lijkt het of de Astra uit één stuk is gemaakt, legt Stefan Lamm, verantwoordelijk voor het design van het exterieur, uit.

De koplampen en de achterlichten zijn met veel aandacht voor detail vormgegeven en bevatten de nieuwste technieken. Voor de eerste keer is een productieauto uitgerust met speciale doorschijnende technologie, waardoor de Astra zelfs in het donker onderscheidend is.

Afwerking: materialen zorgen voor luxe ambiance Niet alleen het exterieur is karaktervol, dezelfde lijn zien we ook terug in het interieur. Dynamische vormen en strakke oppervlakken domineren. Een karakteristiek element in de vormgeving is de duidelijk aanwezige rimpel in de middenconsole, die consistent is doorgetrokken van de motorkap naar het interieur. Andere opvallende design elementen zijn de driedimensionale instrumenten en de tot 6,5 inch grote monitor voor onder meer het navigatiesysteem (14,3 breed, 7,9 cm hoog).

De ontwerpers hebben de lat zeer hoog gelegd bij het ontwerpen van het interieur van de Astra. We hebben alleen materialen gebruikt van een zeer hoge kwaliteit, zowel qua structuur als qua uitstraling, zegt Beat Finkbeinder, interieur ontwerper. Als het gaat om vormgeving en afwerking hebben wij de klasse boven de Astra als uitgangspunt genomen. De progressie is duidelijk zichtbaar én voelbaar. De technisch hoogwaardige materialen en gekleurde vlakken laten de middenconsole bijna op een hifisysteem lijken. Deze indruk wordt niet alleen bewerkstelligd door geïntegreerde climate control in de middenconsole of een elektronische climate control met luchtkwaliteit sensor maar ook door de nieuwe generatie infotainment systemen in dubbel DIN formaat.

Het uitgebreide infotainment gamma strekt zich uit van een topkwaliteit audiosysteem met MP3-functie tot een systeem met digitale sound processor en van digitale radio met CD kwaliteit (DAB, Digital Audio Broadcast) tot een 6-CD wisselaar geïntegreerd in het systeem. Met opties als een navigatiesysteem, kleurenmonitor en geïntegreerde spraakgestuurde telefoon, blijft er weinig te wensen over. Voor de eerste keer in zijn klasse is er een TWIN audiosysteem leverbaar, waarbij de achterpassagiers onafhankelijk van de bestuurder en voorpassagier, van hun muziek kunnen genieten.

De gebruikersinterface van de infotainment systemen is opnieuw ontwikkeld en vergelijkbaar met systemen in de luxe klasse. Alle systemen blinken uit door de gebalanceerde mix tussen knoppen met direct toegang tot logische menustructuren die zeer gebruiksvriendelijk zijn. Een nieuwe afstandsbediening op het stuur met vier knoppen en drie-druk wieltjes vergelijkbaar met de muis van een computer, zorgen ervoor dat er comfortabel en veilig tussen de verschillende functies kan worden gekozen, zonder hierbij de handen van het stuur te hoeven halen.

Martin Smith, Opels directeur design: Het interieur van de Astra laat duidelijk zien hoeveel waarde wij hechten aan het bereiken van optimale kwaliteit, uitstraling en gebruiksvriendelijkheid. Dit principe is zelfs al zichtbaar in de contactsleutel met afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling. Vanaf het voorjaar van 2004 kan de auto bovendien voorzien worden van een zogenaamd Open en Start transponder systeem, waarbij de Astra de bestuurder herkend en zowel de deuren als de tankklep ontgrendeld. De bestuurder kan de auto vervolgens starten door een druk op een knop op de middenconsole.

Vooruitgang: benzinemotoren met TWINPORT technologie voor brandstofreductie
De nieuwe motoren in de Astra blinken uit wat betreft brandstofverbruik, milieuvriendelijkheid en prestaties. In totaal bestaat het motorenaanbod uit vijf benzine- en drie dieselmotoren met vermogens uiteenlopend van 90 tot 200 pk (benzine) en van 80 tot 150 pk (diesel). Alle motoren hebben vier cilinders, ECOTEC techniek, vier kleppen per cilinder en alle motoren voldoen bovendien aan de stringente Euro 4 emissienormen.

De motorenreeks begint met een nieuwe 1.4-liter TWINPORT krachtbron met een vermogen van 66 kW/ 90 pk en een koppel van 125 Nm. Door zijn compacte bouw en gereduceerde inwendige wrijving is deze krachtbron zeer geschikt voor het innovatieve TWINPORT concept. Dankzij de variabele inlaatcontrole en het hoge uitlaatgasrecirculatie niveau, behaalt Opels intelligente brandstofbesparingtechniek een besparing tot 10% bij het dagelijks gebruik. Waar onder deellast tot 25% van de inlaatbelasting uit verbrande uitlaatgassen gehaald wordt, blijft de brandstofefficiëntie en het vermogen bij vollast volledig behouden een belangrijke factor voor motoren met een kleinere inhoud, die vaak harder moeten werker dan grote motoren.

Ondanks de enorme vlucht die dieselmotoren genomen hebben, blijft de meerderheid van de klanten kiezen voor een benzinemotor en vaak wordt gekozen voor de basismotorisering vanwege de gunstige prijs, zegt Dr. Uhland Burkart, Directeur verkoop en service. Met de nieuwe, buitengewoon economische en levendige 1.4 TWINPORT ECOTEC krachtbron, biedt Opel een uitstekende basismotorisering aan voor de Astra.

Ook de 1.6-liter krachtbron is uitgerust met het TWINPORT systeem. De krachtbron levert een vermogen van 77 kW (105 pk) en beschikt over een maximum koppel van 150 Nm. De 1.6 TWINPORT is te combineren met een vijfversnellingsbak of een Easytronic transmissie, uitgerust met een speciaal sportprogramma. In sportmodus worden de schakelmomenten bij een hoger toerental gekozen voor een sportievere rijstijl. Bij afremmen, afhankelijk van de remkracht, wordt naar een lagere versnelling teruggeschakeld voor een krachtige acceleratie. Als optie is de Easytronic transmissie uit te rusten met bediening op het stuurwiel net als in een Formule 1 auto.

Een stap hoger in de motorisering is de 1,8-liter motor met een vermogen van 92 kW/ 125 pk en een maximum koppel van 170 Nm. De Astra
1.8 is optioneel verkrijgbaar met een viertraps automatische transmissie.

Hoge prestaties: twee turbomotoren met zesversnellingsbak De twee 2.0-liter turbo motoren, gebaseerd op de krachtige motor in de huidige Astra en de Zafira OPC, zijn tot grootse prestaties in staat. De 125 kW (170 pk) krachtbron levert al meer dan voldoende vermogen en acceleratiekracht. Aan de bovenkant van het motorenaanbod staat de 147 kW (200 pk) sterke uitvoering van de 2.0-liter turbo krachtbron. Het koppel is met 262 Nm indrukwekkend hoog.

De spint van 0 naar 100 km/u neemt slechts acht seconden in beslag, in de vijfde versnelling duurt een tussensprint van 80 naar 120 km/u zelfs minder dan negen seconden, de topsnelheid ligt op 230 km/u. De twee turbomotoren worden standaard gekoppeld aan een nieuwe 6-versnellingsbak; bij de 170 pk versie fungeert de zesde versnelling als overdrive, bij de 200 pk uitvoering zijn de versnellingen kort op elkaar gezet voor extra sportiviteit

Krachtoffensief: drie common-rail dieselmotoren van de laatste generatie
Het dieseloffensief van Opel krijgt een krachtig vervolg: de nieuwe Astra zal leverbaar zijn met drie hightech common-rail dieselmotoren, allen met vier kleppen per cilinder. Bovendien voldoen de motoren aan de Euro 4 emissienormen. De consument kan kiezen uit twee 1.7 CDTI motoren met vermogens van 59 kW (80 pk) en 74 kW (100 pk) en een gloednieuwe 110 kW (150 pk) sterke 1.9 CDTI.

De huidige Astra beleefde in februari 2003 een wereldpremière met de 80 pk versie van de 1.7 CDTI krachtbron. De Opel motor was de eerste productie dieselmotor in de wereld die voldoet aan de Euro 4 emissie. De tweede generatie directe common-rail inspuiting is slechts één van de technische hoogtepunten van de ECOTEC turbodiesel motoren. Met de inspuiting onder hoge druk is een precieze controle van het individuele injectieproces mogelijk evenals een zeer effectieve verstuiving. Dit helpt om de uitlaatgasemissie terug te dringen en verhoogt bovendien de responstijd bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand terwijl het tegelijkertijd de akoestiek ten goede komt. De motoren bevatten veel technische details zoals pneumatisch gecontroleerde wervel kleppen in het inlaatspruitstuk en precieze controle van het watergekoelde uitlaatgas recirculatiesysteem (EGR), waarmee Opel de doelstelling om in de toekomst tot de top van Europa te behoren als het gaat om het bouwen van dieselmotoren onderstreept.

Nieuw in de Astra is de 74 kW/100 pk sterke versie van de 1.7 CDTI krachtbron. Het koppel van deze variant is met 240 Nm riant.

Met 315 Nm koppel is de nieuwe 1.9 CDTI krachtbron de motor met de grootste trekkracht van het Astra programma. Dankzij het hypermoderne inspuitsysteem, zijn de kracht en souplesse van de krachtbron zeer groot. Standaard uitgerust met een zesversnellingsbak, ligt de topsnelheid op 210 km/u en is de sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 10 seconden geklaard.

Wereldpremière: IDSplus met elektronisch geïntegreerde chassiscontrole

Bij de ontwikkeling van de wielophanging werden als uitgangspunten een hoog niveau van veiligheid en grote handelbaarheid genomen. De wielophanging is uitgerust met doorontwikkelde McPherson veerpoten met zijdelings dwars geplaatste wieldraagarmen bij het subframe aan de voorzijde en speciaal aangepaste torsie draagarmen met dubbelwandig U-vormig profiel aan de achterzijde. In de nieuwe Astra worden alle voordelen van een starre as zoals compacte bouw gecombineerd met een laag gewicht en consistente controle van de wielvluchthoek. Het kan daarnaast nauwkeurig worden afgestemd op de specifieke karakters van de verschillende modellen binnen het modelprogramma.

Het optionele adaptieve IDSplus wielophangingsysteem met elektronisch Continous Damping Control (CDC), voegt een nieuwe dimensie toe aan de kwaliteit van autorijden. De basis voor het systeem wordt gevormd door de samenkoppeling van verschillende controlesystemen hetgeen wordt gerealiseerd door een nieuwe elektronische constructie met drie CANBUS (Controler Area Network) systemen. Het dataverkeer met hoge snelheid wordt gebruikt voor de bijzonder gevoelige aandrijflijn en onderstelcontrole.

Dankzij het CDC systeem reageren de dempers zonder vertraging op variaties in wegoppervlak en rijstijl waarbij de demperkarakteristiek zich aanpast aan de omstandigheden, hetgeen ook zorgt voor een kortere remweg op slecht wegdek.

De Opel technici zijn er, dankzij de integratie van CDC, ABS en ESP, in geslaagd een significant veiligheidsvoordeel te realiseren. Wanneer er met te hoge snelheid een bocht wordt ingestuurd, reageert het ESP in twee fases: als de Astra de ESP-limiet nadert, past het systeem de demperkrachten bij elk wiel aan. Vervolgens, indien nodig, spreekt ESP de remmen aan bij de individuele wielen om de auto weer onder controle te brengen.

Handelbaarheid: sportstand door één druk op de knop Met het IDSplus systeem kan de bestuurder de Astra met een druk op de knop een speciale sportmodus inschakelen waarmee de demperkarakteristiek, responstijd op het gaspedaal en de karakteristiek van de elektrohydraulische besturing wordt aangepast. Als de auto is uitgerust met een Easytronic transmissie, worden de schakelmomenten bovendien later gekozen voor een sportieve rijstijl. Hiervoor kan overigens ook het ESP van de laatste generatie, worden uitgeschakeld.

Door het intelligente samenkoppelen van de sensoren en controleprogrammas van ESP en ABS, zijn de ontwerpers er in geslaagd de efficiëntie te verhogen. Bovendien hebben de technici een serie nieuwe functies toegevoegd, waaronder:


---

* Understeer Control Logic (UCL): Als er onderstuur optreedt, wordt de rijsnelheid aangepast door de gasklep te sluiten en vervolgens het buitenste voorwiel af te remmen. Als de ESP-grens is bereikt, wordt de remdruk bij het buitenste voorwiel teruggebracht en tegelijkertijd opgebouwd bij het binnenste achterwiel totdat de auto de gekozen koers weer vervolgt. ·

* Hill-Start Assistant (HSA): Bij wegrijden op een heuvel voorkomt dit systeem het terugrollen van de auto, zodat er geen handrem hoeft worden gebruikt. Na het loslaten van het rempedaal, houdt de remdruk twee seconden aan waarmee de bestuurder genoeg tijd wordt geboden weg te rijden. Zodra de auto zijn weg vervolgt, wordt de remdruk weggenomen. ·

* Trailer Stability Program (TSP): Dit systeem controleert de snelheid waarmee de aanhanger om zijn verticale as draait. Als de limiet wordt overschreden, worden de auto en aanhanger afgeremd door de gasklep te sluiten en de remmen aan te spreken, totdat de combinatie weer stabiel is. ·

* Deflation Detection System (DDS): Met behulp van signalen van de wielsnelheidsensoren, vertelt een waarschuwingslampje de bestuurder dat de bandenspanning te laag is. Het systeem controleert het verlies aan druk door de vermindering van de cirkelomtrek en een hogere rotatiesnelheid van het wiel in verhouding tot de andere wielen. Het waarschuwingsignaal komt in werking als de bandenspanning met 30% is verminderd.

Een ander systeem dat een belangrijke bijdrage levert aan de actieve veiligheid is het Tire Pressure Monitoring System (TPMS), dat voor het eerst in de wereld is geïntegreerd met de DDS functie. TPMS detecteert op 0,1 bar nauwkeurig afwijkingen in de bandenspanning, door speciale sensoren op ieder wiel. Het signaal komt binnen bij een centrale ontvanger in het passagierscompartiment, waarbij de bandenspanning af te lezen is van een display op het dashboard. Als de spanning onder een bepaalde waarde komt, wordt de bestuurder gewaarschuwd.

Omdat het DDS systeem geen speciale bandensensor nodig heeft, is het systeem zeer effectief als er bijvoorbeeld winterbanden zijn gemonteerd zonder TPMS sensoren.

Goed bekeken: Adaptive Forward Lighting, Auto-Light en Quickheat Opel verhoogt de veiligheid tijdens rijden in het donker door voor het eerst in de compacte klasse Adaptive Forward Lighting (AFL) aan te bieden. Als de auto een bocht neemt draaien de bi-Xenon koplampen (alleen in combinatie met bi-Xenon koplampen) tot een hoek van 15 graden mee. Een andere functie is het automatisch inschakelen van de verlichting bij hogere snelheden. In toevoeging hierop heeft Opel de Astra voor het eerst uitgerust een automatisch inschakeling van het dimlicht: in tunnels, parkeergarages of bij slecht zicht, schakelen de dimlichten automatisch aan.

Met het nieuwe Quickheat systeem worden comfort en veiligheid gecombineerd. Het systeem voorkomt dat de voorruit in de winter bedekt raakt met rijp nadat de ruit van ijs is ontdaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste ongelukken in de winter ontstaan binnen 15 minuten na de start van de rit. Het Quickheat systeem warmt daarnaast het interieur sneller op. Astra rijders profiteren hierdoor van een snelle voorruitverwarming zonder verwarmingsdraden in het glas die het zicht verstoren.

Veiligheidsvoorzieningen: nieuwe airbag technologie voor grotere passieve veiligheid
De Astra heeft verdere progressie geboekt op het vlak van passieve veiligheid. Bij een zijdelingse aanrijding beschermen de nieuwe zijairbags niet alleen de borstkas maar ook het bekken. De airbags hebben beide een volume van 15 liter maar hebben ieder verschillende compartimenten en druk. Het systeem vult de airbag voor bestuurder en voorpassagier (standaard) en de hoofdgordijn airbags, die verkrijgbaar zijn in combinatie met actieve hoofdsteunen voor de voorstoelen, aan. Ook nieuw is een akoestisch waarschuwingsignaal als vergeten is een gordel om te doen voor de bestuurder en voorpassagier en een ISOFIX kinderzitje bevestigingssysteem (met transponder identificatie) voor twee buitenste zitplaatsen achterin.

Opels technisch directeur, Hans H. Demant, over het onderstel van de Astra en de veiligheidssystemen: Veel van de voorzieningen in de Astra waren tot nu toe voorbehouden aan luxe autos en sportwagens, maar zien we nu voor het eerst in de compacte klasse. Behalve het buitengewoon dynamische karakter van de Astra, laten wij ook zien dat we op technisch vlak een hoge positie innemen op de automarkt, waarvan de klanten bovendien direct profiteren.