Ingezonden persbericht
Zomerconcerten Nijmeegse Orgelkring

Nijmegen, 19 augustus, 2003,

Passacaglia, ware compositiekunst

NIJMEGEN - Op dinsdag 26 augustus geeft Jetty Podt, huisorganist van de Sint Stevenskerk, een orgelconcert. Zij heeft een selectie gemaakt van Passacaglia's, die door de eeuwen heen zijn gecomponeerd. Deze muziek speelt Podt deels op het koororgel en deels op het Königorgel. Het concert begint om 20.30 uur, de toegang is 5 euro en 4 euro voor pashouders.

'Een Passacaglia laat de werkelijke status van de componeerkunst horen', aldus Jetty Podt over haar keus voor dit themaconcert. 'De componist moet echt alles uit de kast halen om een perfecte spanningsopbouw in de muziek aan te brengen.'. De Passacaglia is een compositievorm met een vast harmonisch grondthema in de baspartij. Deze zogenoemde ostinaat wordt telkens herhaald, het kan overgaan in een andere toonsoort en soms verhuizen naar een andere stem. Tegenover dit grondthema plaatst de componist de overige stemmen, zodat een evenwichtige compositie ontstaat waarin het grondthema opgenomen wordt in een groter geheel, maar toch dusdanig herkenbaar blijft als stuwende kracht achter de muziek.

Podt maakte door de eeuwen heen een selectie uit de passacaglia's en composities die daar sterk op lijken. Haar selectie begint inde 17e eeuw, met het Upon la mi re van een anonieme Engelse componist en de Passacaglia van Johann Kaspar Kerll. Deze composities speelt Podt op het 17e-eeuwse koororgel dat is gestemd in de reine middentoonstemming, die perfect bij deze oude muziek past. Voor het eerste dit concertseizoen is dit koororgel te beluisteren.
Op het Königorgel vervolgt Podt met muziek uit de barok, romantiek en laatromantiek en eigentijdse composities. De Passacaglia van Dietrich Buxtehude is evenals die van Kerll een zuivere passacaglia. In het Choral II van Cesar Franck laat Podt de romantische aanpak van de passacaglia horen. Het thema wordt wel steeds herhaald, maar niet telkens in de baspartij. De twee eigentijdse composities uit de keus van Podt zijn niet echte passacaglia's, maar wel opgebouwd rond een ostinaat. Trivium van Arvo Pärt heeft een ostinaatritme. En Jan Welmers jongleert als het ware met het thema van zijn Passacaglia. Het thema wordt nu weer ingedikt, dan weer uitgerekt in de breedte zowel als in de lengte. Post besluit haar concert met Introduktion und Passcaglia in d moll van Max Reger. Deze bestaat uit 12 variaties waarin een langer thema zich volgens de romantische lijn ontwikkelt naar een climax.

Jetty Podt studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie aan de conservatoria van Arnhem en Utrecht. Zij is huisorganist van de Stevenskerk, dirigent van de Vespercantorij en drijvende kracht achter de muzikale verspers Zaterdagmiddag in de Stevens. Van haar hand verschenen cd's met muziek van Duruflé en Welmers.

Noot voor de pers: meer info is verkrijgbaar bij Jenneke van de Streek, 030-2320657 (overdag) of 024-3788696 (avond) of Joost Langeveld, 024-6226360.