Endemol Entertainment

persbericht

Hilversum, 26 augustus 2003

ENDEMOL MOSCOW: JONGSTE PRODUCENT OP
RUSSISCHE MARKT VOOR TELEVISIE EN INTERACTIEVE MEDIA

Eerder deze zomer opende Endemol Moscow de deuren van haar kantoor in de Russische hoofdstad. Het bedrijf, dat zich richt op de exploitatie van Endemol's format-catalogus, is voor 80% in handen van Endemol. De overige 20% van de aandelen behoren toe aan Independent Media, de uitgeverij onder leiding van de Nederlandse ondernemer en journalist Derk Sauer. De overeenkomst daartoe werd gisteren gesloten.
De eerste televisieprogramma's die geproduceerd worden door Endemol Moscow zijn Russische versies van de beroemde Endemol formats 'Big Brother' en 'Fear Factor'. Deze worden later dit jaar uitgezonden op Kanaal 1, de grootste zender van het land.
Managing Director van Endemol Moscow is Leonid Zagalsky.
---
Rusland is het 22ste land waar Endemol zelfstandig productieactiviteiten onderneemt. De Endemol catalogus, bestaande uit ongeveer 500 formats, zal er in zijn geheel worden geëxploiteerd. Bovendien gaat Endemol Moscow zich bezig houden met het ontwikkelen van interactieve content en gesponsorderde TV-programma's. Daarnaast vormt de distributie van readymade product binnen de enorme Russische televisiemarkt een onderdeel van de activiteiten.

---
Leonid M. Zagalsky (47), opgeleid aan de Moscow State University en aan Stanford University in California, is een bekende Russische TV- en filmproducent, journalist en scenarioschrijver. Over zijn nieuwe functie zegt hij: " Ik vind het geweldig en een grote eer om samen met de voornaamste Russische TV-zenders het kijkerspubliek in mijn land te voorzien van formats die wereldwijd met veel succes worden uitgezonden."
---
Hubert Deitmers, lid van de Raad van Bestuur van Endemol en tevens verantwoordelijk voor corporate development, voegt daaraan toe: "Wij vinden dit het juiste moment om de snel groeiende Russische mediamarkt in te gaan en wij achten een lokaal opererend bedrijf essentieel om de exploitatiekansen van onze format-catalogus optimaal te benutten. Bovendien zal Endemol Moscow een belangrijke aanvulling vormen op de Russische media-industrie, dankzij de combinatie van Endemol's format-catalogus en productieknowhow met de ervaring en het netwerk van Independent Media."

---
"Samenwerking met Endemol is belangrijk voor ons", zegt Derk Sauer, CEO van Independent Media, "we hebben tien jaar ervaring op de Russische markt en kennen de media-industrie goed. Er zijn bovendien vele mogelijkheden voor combinaties van gedrukte media met TV formats."
---
Endemol begaf zich in 2001 voor het eerst op de Russische markt met het licenseren van formats aan TV-zenders. De productie was daarbij in handen van Russische line producers. Twee series van het Spaanse Endemol-format 'Operación Triunfo' en de Amerikaanse editie van 'Fear Factor' stonden al in de Top 10 van best bekeken programma's op de Russische televisie.
---
Televisiereclame is één van de snelst groeiende sectoren binnen de Russische reclame-industrie. Algemeen wordt verwacht dat deze tak in 2003 een omzet behaalt van ongeveer US $ 880 miljoen, een stijging van meer dan 80% ten opzichte van vorig jaar.
_________________