ProRail

Persbericht

21-8-2003

Omvangrijke spoorvernieuwing op Moerdijkbrug loopt uit

De Moerdijkbrug, de langste spoorbrug van Nederland, wordt momenteel ingrijpend vernieuwd. Tijdens deze grootschalige renovatie blijkt dat de werkzaamheden meer tijd in beslag nemen dan gepland. Het spoor waar nu aan gewerkt wordt, Lage Zwaluwe-Dordrecht, wordt daarom niet maandag 25 augustus maar dinsdag 26 augustus a.s. in gebruik genomen.

Bij de uitvoering van het werk op de brug over het Hollandsch Diep blijkt dat het verwijderen van de oude constructie fors meer tijd in beslag neemt. Als gevolg van de hoge leeftijd van de constructie (bouwjaar 1955) zitten metalen onderdelen veel vaster dan gebruikelijk. Om deze uitloop op te vangen zijn door de aannemer direct extra ploegen ingezet. Ondanks deze inzet en alle vooraf uitgevoerde werkzaamheden blijkt nu dat de ingeplande 216 uur niet toereikend zijn om de renovatie goed af te ronden en veilig treinverkeer weer mogelijk te maken.

Reeds in dit stadium van het project heeft ProRail in nauw overleg met de vervoerders (NS, NS Internationaal en Railion) besloten om de zogenaamde treinvrije periode met 24 uur te verlengen. Dit om NS in de gelegenheid te stellen om haar reizigers vroegtijdig te informeren. In de nacht van maandag op dinsdag worden de werkzaamheden afgerond zodat treinen vanaf dinsdagmorgen weer volgens het Spoorboekje kunnen rijden.

Reizigers dienen maandag 25 augustus a.s. rekening te houden met een aangepaste dienstregeling op het traject Lage Zwaluwe-Dordrecht. Voor meer informatie kunnen reizigers terecht bij het NS-loket, www.ns.nl, Teletekstpagina 751/752/754 en OV-Reisinformatie telefoonnummer 0900-1475 (â'¬ 0,35 p.m.).

Op dit moment is een van de twee sporen van de Moerdijkbrug buiten dienst voor de eerste fase van de grootschalige renovatie van de Moerdijkbrug. De bestaande spoorstaafbevestiging van de Moerdijkbrug, houten dwarsliggers met daarop de spoorstaaf gemonteerd, wordt vervangen door stalen deksecties met ingegoten spoorstaven. Na een grondige voorbereiding is in april van dit jaar gestart met de werkzaamheden ten behoeve van de renovatie. Zo zijn kabeltracés omgelegd, nieuwe kabelkokers, bordessen, leuningen en trappen geplaatst en is de beveiliging aangepast.


---
Copyright © 2003 ProRail