AutoRai

26-8-2003

Twee Hyundai wereldprimeurs op IAA in Frankfurt

Hyundai pakt uit op de autoshow in Frankfurt dit jaar. Tijdens de IAA toont het merk de wereld maar liefst twee primeurs!

De eerste primeur is de compleet nieuwe Atos, die kort daarna zelfs al bij de Nederlandse dealers te bewonderen zal zijn. De CCS is de tweede primeur, een concept car die duidelijk maakt hoe Hyundai de toekomst van de cabriolet ziet.

Groter, completer en mooier. De nieuwe Atos heeft werkelijk alle ingrediënten in zich om zijn bijzonder succesvolle voorganger in verkoopaantallen te overtreffen. In de lengte groeide het model maar liefst 70 millimeter, de breedte nam met 30 millimeter toe. De interieurruimte van het model is hierdoor merkbaar groter, zowel voor- als achterin. Het uiterlijk van de nieuwe Atos is helemaal van deze tijd. De neus heeft grote heldere koplampen gekregen en past daarmee keurig in de lijn van de Getz en Accent. Het model heeft ten opzichte van zijn voorganger een robuuste, meer volwassen uitstraling gekregen. Onder de motorkap van Hyundais nieuwste aanwinst ligt een
1,1-litermotor. Uiteraard voldoet deze aan de Euro IV-emissienorm. De krachtbron levert een vermogen van 63 pk (47 kW) en een koppel van 91 Nm.

De nieuwe Atos is leverbaar vanaf 8.795 euro. Het instapmodel ActiveVersion overtreft qua uitrusting direct al de meer luxe uitvoeringen van het vorige model Atos. Zo beschikt de Atos ActiveVersion onder meer over centrale portiervergrendeling, een bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, gordelspanners, elektrisch bedienbare ramen voor, hoofdsteunen voor en achter en getint glas. De iets duurdere Atos DynamicVersion (9.495 euro) heeft daarnaast ook nog een passagiersairbag, een dakspoiler, bredere banden en mistlampen voor. Bovendien zijn bij deze uitvoering de buitenspiegels en de deurgrepen in de carrosseriekleur gespoten. De Atos DynamicVersion is eveneens verkrijgbaar met een automatische transmissie. De meerprijs hiervoor is 1.100 euro.

Begeerte, dat is wat de concept car CCS bij iedere bezoeker van de IAA zal opwekken. Deze Hyundai is een coupé en cabriolet in één. Dankzij een vernuftige dakconstructie kan de bestuurder binnen enkele seconden de kap openen en sluiten. Ook met gesloten dak blijft het in de auto prettig licht, doordat het dak voor een groot deel uit glas is vervaardigd. De vermaarde carrosseriebouwer Karmann heeft deze inventieve dakconstructie ontworpen. Als basis voor de CCS diende de zeer populaire Hyundai Coupe 2.7 V6.