STAP (ST.. ALCOHOLPREVENTIE)

Barpersoneel doet of hun neus bloedt en schenkt rustig door

'Het barpersoneel doet of hun neus bloedt en schenkt rustig door'

Mystery guests van STAP observeren schenkgedrag in uitgaansgelegenheden dat nauwelijks grenzen kent.

In het voorjaar van 2003 werd in opdracht van STAP (Stichting Alcoholpreventie) de werkwijze van personeel en het gedrag van bezoekers van elf uitgaansgelegenheden uitgebreid geobserveerd. Vier studenten bezochten elf populaire discotheken en jongerencafés in de grote stad en op het platteland.
De belangrijkste conclusie is dat zowel bestaande wetgeving over het schenken van alcohol als de afspraken met betrekking tot zelfregulering niet of nauwelijks werden nageleefd. Daarbij was een grote hoeveelheid reclame van alcoholhoudende drank aanwezig in de vorm van prijskortingen, reclamemateriaal en promotieteams, ook in gelegenheden met veel minderjarigen. Reclame voor alcoholvrije dranken was nagenoeg afwezig.

'Het barpersoneel doet of hun neus bloedt en schenkt rustig door' De observatoren constateerden dat in de elf bezochte horecagelegenheden, met vooral jonge bezoekers, vrijwel geen grenzen werden gesteld aan de verkoop van alcoholhoudende drank. Bij de bar werd in geen enkele gelegenheid aan jongeren gevraagd een leeftijdsdocument te tonen. Ook daar waar een toegangsleeftijd van 18 of 21 jaar stond vermeld, werd bij de ingang niet naar de leeftijd gevraagd
Aan aangeschoten en dronken bezoekers werd gewoon alcohol verkocht. Bij verschillende gelegenheden dronk het barpersoneel (alcohol) mee met klanten, in strijd met de eigen regels van de horeca voor verantwoord schenken.

Citaat uit het verslag:
'Naarmate de avond vordert raken de mensen steeds uitbundiger. De meiden op de podia doen steeds beter hun best in de smaak te vallen bij de heren. Twee flesjes Eristoff in de hand is geen uitzondering. Er wordt heel wat op los geflirt en gedanst. Ook in de après-ski hut wordt flink gefeest. Onder het genot van een rits Flügel-flesjes of het promodrankje van vandaag wordt er behoorlijk meegelald met de Hollandse meezingers. Idols is er niets bij. De mensen lijken hier behoorlijk beschonken, maar het barpersoneel doet of hun neus bloedt en schenkt rustig door.' (Team 'Oost', gelegenheid k)

De bevindingen op een rijtje
De observatoren constateerden dat op verschillende punten de wetgeving en zelfregulering voor verkoop en promotie van alcoholhoudende drank werd genegeerd. Het betreft:

- schenken aan personen in kennelijke staat van dronkenschap (Wetboek van Strafrecht);

- meedrinken van personeel (Regels voor verantwoord alcohol verstrekken in de horeca);

- prijskortingen specifiek voor alcoholhoudende drank en niet voor alcoholvrije drank (Regels voor verantwoord alcohol verstrekken in de horeca);

- (te) grote hoeveelheid alcoholreclame (Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank);

- alcohol promotieteams in gelegenheden waar op dat moment naar schatting meer dan 25% minderjarigen aanwezig waren (Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank en Richtlijn voor Horecapromoties).

De observaties van STAP zijn indicatief van karakter. In het verslag worden geen namen en locaties van de bezochte gelegenheden genoemd.
Het rapport 'Grenzeloos Gezellig' is te downloaden/bestellen via www.alcoholpreventie.nl of bij STAP

Utrecht, 26 augustus 2003
Ir. W.E. van Dalen,
directeur STAP

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid
en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting. STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88, 3533 JP Utrecht
Postbus 8181, 3503 RD Utrecht
T: 030-6565041 / 06-53295544
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl

26 aug 03 15:28