Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 26 augustus 2003

Honderdste nieuwe dubbeldekker voor NS

NS heeft vandaag de honderdste van een bestelling van in totaal 378 Intercity-dubbeldeksrijtuigen officieel in ontvangst genomen van fabrikant Bombardier Transportation. Met deze nieuwe treinen verbetert NS de vervoerscapaciteit en het comfort voor de treinreizigers aanzienlijk. Belangrijkste kwaliteitskenmerken van de nieuwste treinen zijn airconditioning, aanpassing van het zitcomfort aan de wensen van de reizigers en een geavanceerd diagnosesysteem, waarmee de machinist eventuele storingen gemakkelijk en snel kan lokaliseren. De overige 278 nieuwe dubbeldekkers worden in de komende twee jaar geleverd.

Om te voldoen aan de vraag naar méér capaciteit voor de reizigers bestelde NS in 2000 en 2001 in totaal 378 Intercity-dubbeldekkers, te leveren tussen 2002 en 2005. Er werd voortgeborduurd op een succesvol bestaand ontwerp, waarvan NS medio jaren negentig 290 stuks op de baan bracht. Met 128 van de nieuwe rijtuigen worden de bestaande treinstellen verlengd, waardoor zij technisch op hetzelfde niveau gebracht worden als de treinstellen die uitsluitend worden samengesteld uit de overige 250 nieuwgebouwde rijtuigen. Dit betreft vooral het nieuwe diagnosesysteem, waarmee de machinist vanuit zijn cabine in een oogopslag de plaats van een storing kan lokaliseren. Daarnaast gaat het om de voorbereiding van alle bestaande en nieuwe treinstellen op de mogelijke invoering van de nieuwe bovenleidingspanning van 25.000 Volt wisselstroom op het Nederlandse spoorwegnet.

Voor de nieuwste dubbeldekkers is een nieuw type stoel ontworpen, dat inmiddels het predikaat 'Nederlandse Designcollectie 2003' toegekend heeft gekregen. Verder wordt een deel van de stoelen niet meer tegenover, maar achter elkaar geplaatst. De plastic bekleding in de tweede klas is vervangen door velours. NS heeft deze aanpassingen doorgevoerd omdat reizigers hier hun voorkeur voor hebben uitgesproken.

De eerste honderd nieuwe dubbeldekkers zorgen sinds het begin van 2003 voor een groeiend aanbod aan plaatsen in de Intercity's op de routes Amsterdam - Rotterdam - Vlissingen en Den Helder - Amsterdam - Utrecht - Nijmegen v.v. Vanaf september 2003 krijgen reizigers in Intercity's op de route Haarlem - Amsterdam - Eindhoven - Maastricht v.v. meer ruimte door de inzet van deze nieuwe treinen.

De nieuwe dubbeldekkers maken deel uit van een omvangrijk investerings-programma van NS in nieuwe en te moderniseren treinen ter waarde van bijna 2 miljard euro. Wanneer in 2005 alle nieuwe treinen geleverd zijn, beschikt NS over maar liefst 668 van deze moderne Intercity-dubbeldekkers met airconditioning. Dan zal ruim een kwart van de door NS aan het publiek aangeboden plaatsen zich bevinden in deze treinen die volledig zijn toegesneden op de treinreiziger van de 21e eeuw.

|Noot aan| |Meer informatie voor redacties: NS-persvoorlichting       |
|de      | |030-2357070                                               |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --