28 augustus, 2003
'Athlon terug op oude niveau'
Athlon stelt winstverwachting positief bij Hoofdpunten resultaten 1e halfjaar 2003 (t.o.v. 1e halfjaar 2002) 1 Bedrijfsresultaat sterk verbeterd (+46%) 2 Belangrijk eenmalig belastingvoordeel 3 Voortgaande groei van de leaseportefeuille (+3% t.o.v. 31-12-2002) 4 Verhuurverliezen geheel geëlimineerd 5 Lager werkaanbod dan verwacht in autoschadeherstel 6 Securitisatieprogramma afgerond 7 Verdere verbetering solvabiliteit van 11,3% ultimo 2002 tot 13,9% Bericht van de voorzitter Henk Bierstee: "De behaalde resultaten bewijzen dat de strategie vruchten afwerpt. Er staat nu een sterke onderneming met twee kernactiviteiten: autoleasing en schadeherstel. De samenvoeging van de leasebedrijven ligt in Nederland op schema en is in Duitsland afgerond. In alle landen waarin we actief zijn (Benelux, Duitsland en Frankrijk) gaan we vanaf oktober lease aanbieden onder één naam: Athlon Car Lease. De schadeherstelketen blijft opereren onder de naam CARe. Mede door het geslaagde securitisatieprogramma is de herfinanciering van de balans afgerond. Dat vertaalt zich positief in de investment grade ratings van Moody's en Standard & Poor's. Nu we hebben afgerekend met de verhuurperikelen zijn de vooruitzichten ronduit goed te noemen. Dat wettigt een verdere bijstelling naar boven van de winstverwachting. Indien de huidige economische situatie niet verder verslechtert zal het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belasting en voor afschrijving goodwill tenminste EUR 27,5 mln bedragen en dit is nog zonder het in het 2e kwartaal gerealiseerde belastingvoordeel van EUR 11,5 mln.' Kerncijfers (in EUR mln) halfjaar % halfjaar 2e % 2e 2003 2002 kwartaal kwartaal 2003 2002 Netto-omzet 464 -12 529 231 - 13 265 Bedrijfsresultaat 20,5 +46 14,0 9,8 +48 6,6 Resultaat deelnemingen 1,2 9 1,1 0,6 +20 0,5 Resultaat voor afschrijving 21,7 +44 15,1 10,4 +46 7,1 goodwill en belastingen Afschrijving goodwill (0,4) (0,1) (0,2) (0,0) Resultaat uit gewone 21,3 +42 15,0 10,2 +44 7,1 bedrijfsuitoefening voor belastingen Belastingen 4,7 (1,2) 7,5 1,5 Resultaat uit gewone 26,0 +88 13,8 17,7 +106 8,6 bedrijfsuitoefening na belasting Buitengewone resultaten - - (13,5) - - - Nettowinst 26,0 0,3 17,7 +106 8,6 30-6-2003 30-6-02 Balanstotaal 1.399 1.407 Aansprakelijk vermogen 200 147 Solvabiliteit 30% 30% schadeherstel/holding (normatief) Autolease-activiteiten 13,1% 9,1% Totaal Groep 13,9% 10,0% Omzet De geconsolideerde netto-omzet daalde in het eerste halfjaar van 2003 ten opzichte van het eerste halfjaar 2002 met 12% tot EUR 464 mln. Na eliminatie van de omzetten van de afgestoten Franse en Duitse verhuuractiviteiten daalde de omzet met 4%. De omzetdaling in Nederland wordt zowel voor het 2e kwartaal als het halfjaar verklaard door de verhoogde omzet in 2002 die ontstond door de verkoop van huurauto's bij de omschakeling naar captive verhuur. De omzetdaling in België (' 8 mln) is vrijwel geheel het gevolg van wijziging van de omzetdefinitie. De geografische omzetverdeling staat vermeld in onderstaande tabel. Geografische omzetverdeling halfjaar % halfjaar 2e % 2e 2003 2002 kwartaal kwartaal (in EUR mln) 2003 2002 Nederland 266 -4 278 130 -13 150 België en Luxemburg 83 - 9 91 42 -5 44 Frankrijk 46 - 37 73 24 -35 37 Duitsland 77 - 17 93 39 5 37 Totaal omzet 472 -12 535 235 -12 268 Omzet tussen segmenten 8 + 33 6 4 +33 3 Totaal netto omzet 464 - 12 529 231 -13 265 Winst Het resultaat in het eerste halfjaar 2003 uit gewone bedrijfsuitoefening voor belasting en afschrijving van goodwill nam toe met 44% van EUR 15,1 mln tot ' 21,7 mln. Van deze stijging komen 13 procentpunten voor rekening van de voorgezette activiteiten en zijn 31 procentpunten toe te schrijven aan de verkoop respectievelijk beëindiging van de verliesgevende verhuuractiviteiten in Frankrijk en Duitsland. In het eerste halfjaar was per saldo sprake van een belastingbate van EUR 4,7 mln (2002: last van EUR 1,2 mln). Zowel in 2003 als in 2002 was sprake van incidentele belastingvoordelen ten bedrage van resp. EUR 11,5 mln en EUR 3,5 mln. Deze ontstonden als gevolg van de mogelijkheid om in het verleden geleden verliezen bij het Duitse verhuurbedrijf fiscaal te verrekenen. Na eliminatie van deze voordelen bedroeg de belastinglast in 2003 EUR 6,8 mln en in 2002 EUR 4,7 mln. Dit komt overeen met resp. 31,3% en 30,9% van het resultaat voor afschrijving goodwill en belasting. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen en voor afschrijving goodwill nam toe met 90% van EUR 13,9 mln naar EUR 26,4 mln. Na eliminatie van de incidentele belastingvoordelen zijn deze resultaten EUR 10,4 respectievelijk EUR 14,9 mln, een toename van 43%. In het eerste halfjaar van 2002 was nog sprake van een buitengewone last van ' 13,5 mln. Deze was een gevolg van de genomen herstructureringsmaatregelen. In het eerste halfjaar van 2003 zijn er geen bijzondere posten opgenomen. De nettowinst kwam uit op EUR 26,0 mln tegenover een winst van EUR 0,3 mln in het eerste halfjaar van 2002. Autoleasing De lease-omzet in het eerste halfjaar van 2003 daalde, vergeleken met dezelfde periode in 2002 en gecorrigeerd voor de omzet van de afgestoten en gestaakte verhuuractiviteiten in Duitsland en Frankrijk, van EUR 15 mln tot EUR 409 mln. De daling wordt veroorzaakt doordat in verband met de sterke afbouw van het aantal verhuurauto's van de Nederlandse verhuurmaatschappij in 2002, de omzet door verkoop van deze auto's positief beïnvloed is. De splitsing van de lease-omzet in gefactureerde lease- en verhuurtermijnen en opbrengst uit de verkoop van leaseauto's is als volgt. Verdeling lease-omzet halfjaar halfjaar 2e kwartaal 2e kwartaal 2003 2002 2003 2002 (in EUR mln) Omzet Lease-verhuurtermijnen 284 278 143 142 Omzet verkoop auto's 124 146 62 82 Totaal omzet 408 424 205 224 Het resultaat voor belasting en afschrijving goodwill steeg van EUR 11,0 mln naar EUR 20,2 mln. Deze stijging was voor EUR 1,4 mln het gevolg van verbeterde resultaten bij de lease-activiteiten en voor EUR 3,7 mln door verbeterde resultaten van de aan de lease-activiteiten gekoppelde autoverhuur in Nederland. Daarnaast was sprake van een toename van EUR 4,1 mln als gevolg van de afbouw van de verhuuractiviteiten in Frankrijk en Duitsland. Ondanks dat in zijn algemeenheid het aantal faillissementen is toegenomen, daalden de debiteurenverliezen bij Athlon-ondernemingen t.o.v. het eerste halfjaar van 2002 met EUR 0,5 mln tot EUR 1,5 mln. De verkoop van nieuwe personenauto's nam in het eerste halfjaar van 2003 in vrijwel alle landen in West Europa nog steeds af. In Nederland was sprake van een lichte krimp van de leasemarkt (-0,6%), in België groeide de markt met 3,4%. In Duitsland bleef het aantal geleasde auto's ten opzichte van ultimo 2002 nagenoeg gelijk. Naar schatting steeg de Franse markt licht. De totale leaseportefeuille groeide in het eerste halfjaar bescheiden en is als volgt EUR geografisch EUR samengesteld: Aantal lease-auto's* 30-06-2003 % 31-12-2002 Nederland 59.700 (+1%) 59.100 België/Luxemburg 22.500 (+5%) 21.500 Frankrijk 10.100 (+15%) 8.800 Duitsland 18.800 (+1%) 18.500 Totaal 111.100 (+3%) 107.900 * Incl. aandeel Unilease in Nederland en België, alsmede de captive verhuurvloot Het negatieve economische klimaat en de verscherpte concurrentie dwingen tot kostenverlaging per contract door schaalvergroting en efficiencyverbetering. Het besluit van Athlon om in alle nationale markten met één lease-onderneming onder één naam te gaan werken is in het eerste halfjaar in uitvoering genomen. In Duitsland is de fusie van de twee leasebedrijven afgerond. In Nederland verloopt de fusie voorspoedig en zal de operationele samenvoeging in het tweede halfjaar afgerond worden. Alle leasebedrijven zullen dan onder de naam Athlon Car Lease opereren. Autoschadeherstel De gezamenlijke schadeherstelactiviteiten in Nederland en België behaalden mede door overnames een omzetstijging van 9% tot EUR 49 mln. Dit was echter minder dan verwacht door het afgenomen aanbod in de markt. Het resultaat stond met name in de maanden maart en april van 2003 onder druk door onderbezetting in de werkplaatsen. Hierdoor daalde het resultaat voor belasting en afschrijving goodwill met EUR 0,8 mln tot EUR 2,5 mln. Het personeelsbestand van de schadeketen is mede onder invloed van de marktomstandigheden teruggebracht met 60. CARe Schadeservice in Nederland voegde in het eerste halfjaar twee vestigingen aan de keten toe. In België vond in het eerste halfjaar geen acquisitie plaats. De reeds in de tweede helft van 2002 ingezette teruggang van het schade-aanbod in Nederland zette met name in het eerste kwartaal van 2003 door. De lichte daling van de leasemarkt is daarvan een belangrijke oorzaak. Het stabiele, droge weer in die periode versterkte dit effect. De Belgische markt vertoonde in het eerste halfjaar hetzelfde beeld. Balans en solvabiliteit Het balanstotaal kwam per 30 juni 2003 uit op EUR 1.399 mln, een stijging van ' 10 mln ten opzichte van 31 december 2002. De toename wordt als volgt verklaard. Door securitisatie nam het saldo liquide middelen toe met EUR 25 mln. Deze staan niet ter vrije beschikking, maar zijn geblokkeerd ten behoeve van investeerders in dit programma. Daarnaast namen de vorderingen op klanten af met EUR 15 mln. Het eigen vermogen nam toe met EUR 15,1 mln tot EUR 170,2 mln. Verloop eigen vermogen (in EUR mln) Stand per 1 januari 2003 155,1 Resultaat 1e halfjaar 2003 26,0 Betaald dividend 2002 op gewone aandelen (7,8) Inkoop 120.000 gewone aandelen (1,0) Reservering dividend 2003 cumulatief preferente (1,3) aandelen Reservering dividend 2003 converteerbare preferente(0,8) aandelen Stand per 30 juni 2003 170,2 Doordat Athlon 30% van het eigen vermogen als norm hanteert voor de schadeherstel- en holdingactiviteiten, wordt vanuit die norm de solvabiliteitsratio voor de lease-activiteiten berekend. Deze ratio is de afgelopen jaren boven de bancaire norm van 8% gebleven. Uit onderstaande tabel blijkt dat per 30 juni 2003 de solvabiliteitsratio voor de lease-activiteiten op basis van het aansprakelijk vermogen na aftrek van geactiveerde goodwill 13,0% was. Ultimo 2002 was dit 10,2%. Deze verbetering komt voornamelijk door toevoeging van het gerealiseerde resultaat over het eerste halfjaar, onder aftrek van een eventueel uit te keren dividend en de verhoging van het opgenomen bedrag van de achtergestelde lening met EUR 18,5 mln. De faciliteit van de achtergestelde lening ad EUR 36,25 mln was verkregen in oktober 2002 als onderdeel van de afgesloten syndicaatslening. Een deel hiervan (' 25 mln) kon pas opgenomen worden na afronding van de securitisatie. Besloten is om van deze faciliteit EUR 18,5 mln op te nemen. In verband met het ten dele afdekken van uitgegeven aandelenopties aan medewerkers heeft de vennootschap in juni 120.000 aandelen aangekocht. Solvabiliteit juni 2003 (in EUR mln) Totaal Groep Autolease-activitSchadeherstel activiteiten Balanstotaal 1.399 1.323 76 Af: Liquide middelen 25 25 securitisatie Af: goodwill 4 - 4 1.370 1.298 72 Aansprakelijk vermogen 200 174 26 Af: goodwill 4 - 4 Af: verwachte winstverdeling *) 5 5 - 191 169 22 Aansprakelijk vermogen/ 13,9 13,0 30 totaal vermogen (%) *) betreft gereserveerd dividend over het eerste halfjaar 2003, indien het over 2002 gevolgde dividendbeleid ook over 2003 wordt voortgezet. 2e kwartaal 2003 ten opzichte van 1e kwartaal 2003 Het bedrijfsresultaat was in het 2e kwartaal EUR 0,9 mln lager. Dit wordt grotendeels verklaard door lasten (' 0,6 mln) gemaakt ten behoeve van de juridische herstructurering in Duitsland en door een daling van het bedrijfsresultaat (' 0,5 mln) bij de schadeherstelactivititeiten ten gevolge van een lagere omzet en dientengevolge onderbezetting in de werkplaatsen. Bij de lease-activiteiten nam het bedrijfsresultaat toe met EUR 9,4 mln tot ' 9,6 mln. Tegenover verbeterde resultaten in de Benelux en Frankrijk, stond een teruggang in Duitsland. Dit laatste was het gevolg van een getroffen voorziening op restwaarde. Hierdoor nam de belastingdruk (exclusief éénmalig belastingvoordeel) in het tweede kwartaal sterk toe. Ten gevolge van deze ontwikkelingen daalde het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen, exclusief eenmalig belastingvoordeel, met EUR 2,1 mln tot EUR 6,2 mln. 2e kwartaal 2003 ten opzichte van 2e kwartaal 2002 De ontwikkeling in het 2e kwartaal 2003 in vergelijking tot het 2e kwartaal 2002 liggen in lijn met de ontwikkelingen in het 1e halfjaar 2003 ten opzichte van het 1e halfjaar 2002, zoals in dit bericht uiteengezet. Vooruitzichten 2003 De in 2002 genomen herstructureringsmaatregelen werpen hun vruchten af. De economische ontwikkelingen in Europa dwingen echter het lopende boekjaar tot voorzichtigheid. Indien echter de huidige economische situatie niet verder verslechtert verwacht de Raad van Bestuur voor geheel 2003 een resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belasting (exclusief eenmalige belastingvoordelen) en voor afschrijving goodwill van EUR 27,5 mln (1e halfjaar 2003: EUR 14,9 mln). Dit komt overeen met een winst per gewoon aandeel van EUR 1,50. In mei jl. was door de Raad van Bestuur een verwachting uitgesproken van tenminste EUR 26 mln. In 2002 werd met de huidige activiteiten exclusief bijzondere belastingvoordelen een resultaat behaald van EUR 21 mln. De nettowinst (inclusief eenmalige belastingvoordelen) voor geheel 2003 stijgt naar EUR 39,0 mln (geheel 2002: EUR 10,8 mln). Voor de bijlagen zie het persbericht (http://www.athlon.nl/). De cijfers in dit persbericht en de bijlagen zijn niet gecontroleerd door de externe accountant 'ATHLON TERUG OP OUDE NIVEAU' "Vorig jaar heb ik al aangekondigd", zegt bestuursvoorzitter Henk Bierstee, "dat een vergelijking tussen 2003 en 2002 een moeilijke is. Dat komt omdat 2002 in vele opzichten een bijzonder jaar was. Het was het jaar van belangrijke strategische wijzigingen, zoals de overdracht van dealerbedrijven en het afstoten en afbouwen van verhuuractiviteiten. Dat maakt een vergelijking moeilijk." "Duidelijk is wel dat onze keuzes nu hun vruchten afwerpen. Dus moeten we beleggers eigenlijk vragen: kijk wat Athlon nu is. We zien een enorm herstel van het resultaat voor afschrijving goodwill en belastingen met 44%. En het percentageverschil in nettowinst tussen EUR 26,0 mln en EUR 0,3 mln hebben we maar niet eens vermeld in het persbericht. Voornamelijk omdat dat de verkeerde suggestie geeft van een explosief groeiend bedrijf. Dat is Athlon niet. Athlon is een bedrijf dat een succesvolle heroriëntatie op de kernactiviteiten heeft gedaan en nu weer terug bij 'normaal' is. Kortom een gezond Athlon waarvan beleggers een gerede groei mogen verwachten." FUSIE INTERLEASING NEDERLAND EN HILTERMANN LEASE SERVICE: VERDER ONDER NIEUWE NAAM ATHLON CAR LEASE NEDERLAND Medio maart 2003 maakte Athlon de fusie van zijn Nederlandse autoleasemaatschappijen in Nederland bekend. Beide bedrijven gaan samen verder onder de naam Athlon Car Lease Nederland. Door de samenvoeging van Interleasing Nederland en Hiltermann Lease Service ontstaat een leaseaanbieder met 50.000 contracten. Hiermee versterkt de onderneming haar qua omvang derde plaats op de Nederlandse markt. De reden voor de fusie ligt in de strategische heroriëntatie van Athlon om per land met één leasemaatschappij actief te zijn. Aan het hoofd van de nieuwe organisatie komen Paul Wortelboer, algemeen directeur Interleasing, en Hans Blink, algemeen directeur Hiltermann Lease Service. Eerstgenoemde zal zich richten op Finance, Operations, Occasions en IT. Blink draagt de zorg voor Sales, Marketing en P&O. De jaarlijks te bereiken besparingen zullen naar verwachting circa EUR 3,5 miljoen bedragen. De totale kosten van de fusie van circa EUR 5 miljoen komen ten laste van de al in het eerste halfjaar van 2002 getroffen en gepubliceerde voorziening van EUR 15 miljoen. De kosten hangen samen met afvloeiing van personeel, doorlopende huur van huisvesting en aanpassing van ICT-systemen. De reacties op de fusie zijn over het algemeen erg positief. 'Iedereen heeft groot begrip voor de ontstane situatie. Die is gemakkelijker uit te leggen dan de oude met twee leasemaatschappijen. Klanten vinden optimale dienstverlening het belangrijkst en voor regionale klanten blijven we heel dichtbij, omdat we verschillende vestigingen in het land hebben. Bovendien kunnen we onze grotere klanten nog beter bedienen.' Inmiddels zit het fusietraject qua doorlooptijd, kosten en opbouw van de organisatie uitstekend op schema. 'We combineren het beste van twee werelden om versterkt naar buiten te treden. Met de nieuwe combinatie kunnen we betere producten bieden, een uitstekende dienstverlening tegen goede prijzen.' NIEUWE NAAM VOOR LEASE-ACTIVITEITEN Om reden van efficiency en kostenbeheersing is besloten om in alle landen waarin Athlon actief is de verschillende lease-operaties te fuseren tot één sterk leasebedrijf per land. Alle leasemaatschappijen die nu nog een eigen naam hebben, zullen internationaal onder dezelfde naam gaan opereren: Athlon Car Lease. Deze naam is gekozen omdat het een internationale naam moest zijn die wereldwijd bruikbaar is. Het vergroot ook de herkenbaarheid van Athlon als beursfonds: als de werkmaatschappijen dezelfde naam dragen, zullen bijvoorbeeld beleggers zich eerder in de onderneming herkennen. De nieuwe naamgeving met bijbehorende huisstijl wordt vanaf oktober 2003 doorgevoerd. ATHLON TREKT NIEUWE BELEGGERS MET INTERLEASING FINANCE Voor de financiering van haar wagenpark betaalt Athlon een fors bedrag aan rente. Voor Interleasing Nederland heeft Athlon samen met bankier ING een manier bedacht om die rente te verlagen. Tegelijk wordt de afhankelijkheid van de banken als geldverschaffers verkleind en wordt het gemakkelijker om geld te lenen voor nieuwe investeringen. De bedachte manier heet 'securitisatie'. Jan Slootweg, Chief Financial Officer van Athlon: 'We hebben een nieuwe vennootschap opgericht onder de naam Interleasing Finance. Deze nieuwe vennootschap neemt alle leasecontracten van Interleasing Nederland over. Alle operationele zaken, de service, het onderhoud, de verzekering enzovoort, blijven bij Interleasing Nederland. Omdat Athlon zelf aandeelhouder is van Interleasing Finance, blijft ook de winst die de nieuwe vennootschap met de financiering maakt binnen de groep.' Minder afhankelijk De leasecontracten vertegenwoordigen een waarde waarvoor Interleasing Finance circa EUR 310 miljoen betaalt aan Interleasing Nederland. Slootweg: 'Met dat geld kunnen we de relatief dure geldleningen die we nu hebben lopen deels aflossen.' Op de vraag waar Interleasing Finance die EUR 310 miljoen dan vandaan haalt, antwoordt hij: 'Dat wordt eveneens geleend, maar dan goedkoper. Omdat de contracten nu losgekoppeld zijn van de operationele zaken, lopen de instanties die in de nieuwe vennootschap beleggen minder risico. Daarom brengen ze een lagere rente in rekening.' 'Bovendien is het nu gemakkelijker geworden om geld te lenen van andere geldverschaffers dan de banken', vervolgt Slootweg. 'We denken bijvoorbeeld aan vermogensbeheerders, pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen. We zijn daardoor minder afhankelijk van bankfinancieringen. Dat heeft eveneens een drukkend effect op de rente die we moeten betalen. Daar komt bij dat het daardoor voor ons gemakkelijker wordt om geld te vinden voor de financiering van verdere groei.' AUTOP DEUTSCHLAND EN AV LEASING SAMEN VERDER ALS ATHLON CAR LEASE DEUTSCHLAND In lijn met hun motto 1+1=1+ resulteert de fusie van Autop Deutschland en AV Leasing in de ideale combinatie van hightech en persoonlijke aandacht. Roland Meyer, hoofd afdeling Customer Service bij Autop Deutschland, licht de samenvoeging van AV Leasing en Autop Deutschland toe. Tot het project behoorde ook een herziening van alle processen: beslissingen over welke activiteiten in Amberg en Meerbusch moesten blijven, de overdracht van alle contracten van de AV Leasing-software (ADP) naar het Autop Deutschland-systeem (HEIDI) en de nieuwe benaming voor AV Leasing. 4.500 contracten invoeren De overdracht van contractgegevens kon helaas niet automatisch plaatsvinden, aangezien de datavelden in het leasesysteem ADP anders gedefinieerd zijn dan in HEIDI. Het betekende dat 4.500 contracten handmatig moesten worden ingevoerd tot in elk detail, inclusief bijvoorbeeld de voorwaarden, de gegevens van de auto, de kostenberekening, de factuurgegevens en de restwaarde. Vanaf 1 april tot en met 30 juli werkte het merendeel van de medewerkers over op zaterdagen en in de avonduren. Deze enorme ondersteuning van het personeel in Amberg en Meerbusch was de sleutel tot deze succesvolle integratie. STANDARD & POOR'S PUBLICEERT NIEUW RAPPORT OVER ATHLON Ratinginstituut Standard & Poor's heeft in een recent rapport de BBB-rating, die zij eerder aan Athlon toekende wederom bevestigd. Aldus de analisten van Standard & Poor's in het rapport dat op 27 juni j.l. verscheen: 'de kredietbeoordeling van Athlon weerspiegelt de deskundigheid van de onderneming in operationele lease, en haar goede track record.' Voor het volledige rapport verwijzen wij naar de website van Athlon. AUTOP FRANCE: SPECIALIST IN LANGETERMIJNLEASE Autop France is de Franse werkmaatschappij van Athlon. Met 90 medewerkers beheert het bedrijf 9.500 auto's. Pierre Gillet staat aan het hoofd van Autop France, dat het afgelopen jaar zijn kortetermijn-verhuuractiviteiten verkocht en de winstgevendheid sterk verbeterde. De jaaromzet over 2002 bedraagt EUR 63 miljoen, inclusief benzine en de verkoop van auto's. Zonder benzine en autoverkoop is de omzet EUR 43,5 miljoen. Bijzonder ook voor deze leasemaatschappij is de onafhankelijkheid van autoproducenten en banken. Multifleet, de joint venture met Bail Banque Populaire, verzorgt het gezamenlijke management van de afdeling operations. Marktsituatie De Franse leasemarkt kent vier grote spelers, die samen 50 procent van de markt bedienen. Autop France is de nummer 7 op de Franse markt en is met drie andere bedrijven een middelgrote speler. Daarnaast opereren er nog honderden kleine leasebedrijven. Gillet: 'Tot twee jaar terug was de leasemarkt dynamisch. Groeipercentages van twee cijfers werden behaald. De markt raakt echter verzadigd en in grote steden als Lyon en Parijs is de verzadigingsfase al bereikt. In middelgrote steden liggen echter nog wel goede kansen. Het afgelopen jaar groeide de markt nog met 7 procent; dit jaar zal dat 5 à 6 procent zijn. Autop France groeit dit jaar met 11 procent sneller dan het marktgemiddelde.' @thlon @ctual is de digitale nieuwsbrief van Athlon en verschijnt twee keer per jaar. Redactie Secretariaat Athlon Reacties Vragen of reacties kunt u sturen naar info@athlon.nl of Athlon T.a.v. redactieraad nieuwsbrief Postbus 196 2130 AD HOOFDDORP Wijziging telefoonnummer Het telefoonnummer van Athlon is met ingang van 1 augustus 2003 gewijzigd. Het nieuwe telefoonnummer is (+31) (0)23 5675700.Copyright © 2003, Athlon Groep NV