Provincie Flevoland



Flevocartografie als vormgevingstroming

Provincie steunt Urker projecten alcohol en drugs

FNV noodzakelijk bij sociaal-economisch overleg

Maatwerk voor economische ontwikkeling gemeenten

Vervanging brug Vollenhover-weg nabij Marknesse

Provincie knapt fietspaden op

Forens blijft eigen vervoermiddel trouw

Nieuwe ruiter- en menroutes en betere samenwerking

Investeringssubsidie is een duwtje in de rug

Belangstelling voor TMI-regeling neemt toe

Campagne over gevaren van landbouwverkeer

Provincie scherpt beleid verkeersveiligheid aan

Het grote aantal verkeersslachtoffers dat in Flevoland in 2003 tot nu toe is te betreuren baart de provincie Flevoland zorgen. Naar aanleiding van de ongevalcijfers van 2002 en het relatief hoge aantal verkeersdoden in 2003 heeft de provincie onderzocht of het bestaande beleid nog aansluit bij de verkeersveiligheidsproblemen in Flevoland. De aanleg van rotondes, het ruwer maken van de zijkanten van wegen en het verstevigen van de bermen blijken effectieve maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten en blijven daarom belangrijke speerpunten van provinciaal beleid. Over andere maatregelen wil de provincie op korte termijn nog meer gegevens verzamelen, zodat duidelijk wordt of zij een concrete bijdrage leveren aan de veiligheid op de weg.

In het onderzoek zijn drie elementen betrokken die kunnen worden ingezet om de verkeersveiligheid te verbeteren: infrastructuur, gedragsbeïnvloeding en verkeershandhaving. Gekeken is op welke manier de ongevalcijfers worden gebruikt bij het stellen van prioriteiten en naar de effectiviteit van genomen maatregelen.

De ongeval- en slachtoffergegevens vormen al jaren de basis voor het beleid en het stellen van prioriteiten maar het gebruik van de cijfers om te komen tot een zo optimaal mogelijke mix van maatregelen kan nog worden aangescherpt. Op basis van de ongevalcijfers zijn al vele black spots (gevaarlijke kruispunten en wegvakken) veiliger gemaakt. De effectiviteit van campagnes om het gedrag te beïnvloeden is moeilijker vast te stellen. In de leeftijdsgroep tot 12 jaar vallen bijvoorbeeld niet zo erg veel slachtoffers. Toch wordt relatief veel aandacht besteed aan projecten die zich richten op het basisonderwijs. Verkeerseducatie is niet alleen reageren op ongevalcijfers maar ook investeren in verkeersveilig gedrag aan de basis, als kinderen moeten leren zelfstandig aan het verkeer deel te gaan nemen.

Het college van Gedeputeerde Staten heeft naar aanleiding van het onderzoek besloten om het effect van maatregelen op de
verkeersveiligheid nog nadrukkelijker te laten meewegen bij de reconstructie van kruispunten en wegvakken. Bij kruispunten is de aanleg van rotondes het meest effectief. Bij wegvakken wordt een verruwing van de kantstrook aangebracht om te voorkomen dat automobilisten van de weg raken. Komen ze toch in de berm dan kan bermversteviging ervoor zorgen dat ze nog terug kunnen sturen. Daarnaast voert de provincie in het najaar nog twee onderzoeken uit. Eén onderzoek richt zich op de obstakelafstand (bijvoorbeeld de afstand van bomen ten opzichte van de weg). Het andere onderzoek bekijkt de effectiviteit van kruispuntplateaus die de afgelopen jaren, bijvoorbeeld op de Vogelweg, zijn aangelegd. De uitkomsten van deze onderzoeken kunnen van invloed zijn op de keuze voor bepaalde maatregelen.

De mogelijkheden om te investeren in verkeersveiligheid zijn beperkt binnen het huidige budget. Het college van Gedeputeerde Staten hecht sterk aan verbetering van de verkeersveiligheid en heeft daarom aangegeven te willen zoeken naar mogelijkheden om meer provinciaal geld in te zetten voor verbeteren van de verkeersveiligheid.