Flevocartografie als vormgevingstroming
Provincie steunt Urker projecten alcohol en drugs
FNV noodzakelijk bij sociaal-economisch overleg
Maatwerk voor economische ontwikkeling gemeenten
Vervanging brug Vollenhover-weg nabij Marknesse
Provincie knapt fietspaden op
Forens blijft eigen vervoermiddel trouw
Nieuwe ruiter- en menroutes en betere samenwerking
Investeringssubsidie is een duwtje in de rug
Belangstelling voor TMI-regeling neemt toe
Campagne over gevaren van landbouwverkeer
Provincie scherpt beleid verkeersveiligheid aan
Het grote aantal verkeersslachtoffers dat in Flevoland in 2003 tot nu
toe is te betreuren baart de provincie Flevoland zorgen. Naar
aanleiding van de ongevalcijfers van 2002 en het relatief hoge aantal
verkeersdoden in 2003 heeft de provincie onderzocht of het bestaande
beleid nog aansluit bij de verkeersveiligheidsproblemen in Flevoland.
De aanleg van rotondes, het ruwer maken van de zijkanten van wegen en
het verstevigen van de bermen blijken effectieve maatregelen om de
verkeersveiligheid te vergroten en blijven daarom belangrijke
speerpunten van provinciaal beleid. Over andere maatregelen wil de
provincie op korte termijn nog meer gegevens verzamelen, zodat
duidelijk wordt of zij een concrete bijdrage leveren aan de veiligheid
op de weg.
In het onderzoek zijn drie elementen betrokken die kunnen worden
ingezet om de verkeersveiligheid te verbeteren: infrastructuur,
gedragsbeïnvloeding en verkeershandhaving. Gekeken is op welke manier
de ongevalcijfers worden gebruikt bij het stellen van prioriteiten en
naar de effectiviteit van genomen maatregelen.
De ongeval- en slachtoffergegevens vormen al jaren de basis voor het
beleid en het stellen van prioriteiten maar het gebruik van de cijfers
om te komen tot een zo optimaal mogelijke mix van maatregelen kan nog
worden aangescherpt. Op basis van de ongevalcijfers zijn al vele black
spots (gevaarlijke kruispunten en wegvakken) veiliger gemaakt. De
effectiviteit van campagnes om het gedrag te beïnvloeden is moeilijker
vast te stellen. In de leeftijdsgroep tot 12 jaar vallen bijvoorbeeld
niet zo erg veel slachtoffers. Toch wordt relatief veel aandacht
besteed aan projecten die zich richten op het basisonderwijs.
Verkeerseducatie is niet alleen reageren op ongevalcijfers maar ook
investeren in verkeersveilig gedrag aan de basis, als kinderen moeten
leren zelfstandig aan het verkeer deel te gaan nemen.
Het college van Gedeputeerde Staten heeft naar aanleiding van het
onderzoek besloten om het effect van maatregelen op de
verkeersveiligheid nog nadrukkelijker te laten meewegen bij de
reconstructie van kruispunten en wegvakken. Bij kruispunten is de
aanleg van rotondes het meest effectief. Bij wegvakken wordt een
verruwing van de kantstrook aangebracht om te voorkomen dat
automobilisten van de weg raken. Komen ze toch in de berm dan kan
bermversteviging ervoor zorgen dat ze nog terug kunnen sturen.
Daarnaast voert de provincie in het najaar nog twee onderzoeken uit.
Eén onderzoek richt zich op de obstakelafstand (bijvoorbeeld de
afstand van bomen ten opzichte van de weg). Het andere onderzoek
bekijkt de effectiviteit van kruispuntplateaus die de afgelopen jaren,
bijvoorbeeld op de Vogelweg, zijn aangelegd. De uitkomsten van deze
onderzoeken kunnen van invloed zijn op de keuze voor bepaalde
maatregelen.
De mogelijkheden om te investeren in verkeersveiligheid zijn beperkt
binnen het huidige budget. Het college van Gedeputeerde Staten hecht
sterk aan verbetering van de verkeersveiligheid en heeft daarom
aangegeven te willen zoeken naar mogelijkheden om meer provinciaal
geld in te zetten voor verbeteren van de verkeersveiligheid.
Provincie Flevoland