Gemeente Den Helder

27-08-2003 IN ALLE HELDERHEID: EERSTE HELDERSE BURGERJAARVERSLAG

"De essentie van het openbaar bestuur is niet dat je verantwoordelijkheid draagt, maar dat je verantwoording aflegt. Dat is de ziel van het werk in de publieke dienst"(Minister Klaas de Vries tijdens zijn rede voor het Nederlands Genootschap voor burgemeesters te Groningen (2000))

Vanuit dat besef heeft burgemeester Staatsen het eerste burgerjaarverslag opgesteld: het burgerjaarverslag Den Helder 2002. Onder de titel In alle helderheid komen zaken als de kwaliteit van de dienstverlening en burgerparticipatie aan de orde. Zo wordt de verhouding tussen het gemeentebestuur en de burger duidelijk en komen eventuele verbeterpunten boven water.

2002: jaar van verandering
Niet alleen in de gemeentelijke organisatie stond in 2002 de verandering centraal, ook de raad en het college hadden vorig jaar met nogal wat wijzigingen te maken. Vorig jaar is Nederland namelijk 'duaal' gegaan. Dat betekende een verandering in taken en bevoegdheden van het college en de raad. Een van de nieuwe activiteiten van de burgemeester is dat hij jaarlijks een burgerjaarverslag opstelt. Omdat het gaat om een nieuw fenomeen is het nog even zoeken naar de juiste vorm en inhoud. Het lezen en het praten erover zal eraan bijdragen dat het verslag steeds beter wordt. De burgemeester staat dan ook open voor suggesties en is benieuwd naar uw reactie.

U kunt een burgerjaarverslag opvragen bij bureau Communicatie, telefoon 671363 of ophalen bij het Centraal Informatiepunt in de hal van het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20. Het ligt onder meer ter inzage bij alle filialen van de openbare bibliotheek. Hieronder leest u meer over de dienstverlening van de gemeente en de burgerparticipatie in 2002.

Uit: burgerjaarverslag 2002
GEMEENTE IN VERANDERING: burgers aan het woord
Het eerste burgerjaarverslag van Den Helder is een verslag over een gemeente in verandering. Het jaar 2002 was vooral gericht op het vaststellen van nieuwe middelen om u als burger meer bij het besturen van de stad te betrekken, zoals de referendumverordening en het burgerinitiatief. De burgemeester moet toezien op de kwaliteit van de burgerparticipatie: hoe betrekt de gemeente burgers bij het ontwikkelen van beleid en de besluitvorming daarover? Van de nieuwe middelen (referendum en burgerinitiatief) heeft u echter nauwelijks gebruik gemaakt. Het waarom is ons niet bekend. Binnenkort zullen wij u in ieder geval nogmaals informeren over de mogelijkheden die u heeft om u bij de gemeente te laten horen. Want dat moet u zeker doen; de gemeente, dat zijn we tenslotte allemaal!

Actieve gemeente
Maar uiteraard leunen we niet achterover tot u zich bij ons meldt. De gemeente doet er actief veel aan u bij het beleid te betrekken. Zo bevatten al vele concept-beleidsnotities standaard een communicatieparagraaf. Op die manier staat al in een vroeg stadium vast hoe de communicatie met de burgers moet verlopen. Daarnaast moet die communicatie dan wel verlopen zoals is afgesproken. Daarop gaan we de komende tijd dan ook nog beter letten.
Burgers aan het woord is voor de gemeente een van dé items voor de komende jaren!

Uit: burgerjaarverslag 2002
Communicatie: schakel tussen gemeente en burger Welke algemene middelen gebruikt de gemeente om u bij de ontwikkeling van beleid te betrekken en u te informeren over lopende zaken? Ook daarvan geeft het burgerjaarverslag 2002 een overzicht. Een kleine opsomming:

- het Internet

- de krant, radio en tv

- de gemeentelijke voorlichtingspagina

- folders en brochures

- de gemeentegids

Goede informatievoorziening is van wezenlijk belang. Het gaat dan niet alleen om de bovengenoemde papieren informatie, maar ook om de manier waarop de gemeente met zijn klanten, met de burgers omgaat. Oftewel: helpen we u wel netjes en op tijd?

Kwaliteit van de dienstverlening:
Gelet op het eindcijfer dat we kregen naar aanleiding van diverse onderzoeken over de dienstverlening een 7,7 - doen we het zo slecht nog niet. De klant wordt dan ook steeds meer koning. Afzonderlijke cijfers geven echter een genuanceerder beeld. Van de producten die de gemeente levert scoort alleen het onderdeel bouwvergunningen hoger dan het landelijke gemiddelde. We verwachten echter dat de gemeente na de reorganisatie nog beter kan inspelen op de wensen van de burger als klant.
In het contact met die klanten gingen burgemeester en wethouders in 2002 meer het stadhuis uit om de mensen op te zoeken. De burgers hebben dat als zeer positief ervaren. Het college gaat dan ook door met dit initiatief. Er moet bovendien meer wijkgericht worden gewerkt.

Uit: burgerjaarverslag 2002
Waar gehakt wordt, vallen spaandersNatuurlijk wil de gemeente dat u zo weinig mogelijk te klagen heeft. Maar waar gehakt wordt, vallen spaanders, ook bij ons. En dan heeft u het recht om te klagen en/of bezwaar in te dienen. De gemeente probeert klachten positief te benaderen. Want, klachten en bezwaarschriften zijn in wezen gratis adviezen! We kunnen daarvan leren en voorkomen dat we die fouten opnieuw maken.
U heeft als burger diverse mogelijkheden om u tegen gemeentelijke besluiten en handelingen te weren. Als u bijvoorbeeld klachten heeft over de dienstverlening kunt u terecht bij de klachtenman en (later) eventueel bij de klachtencommissie. Via deze weg kunnen verdere procedures worden voorkomen. De klachtenfunctie levert daarnaast een bijdrage aan een betere relatie tussen het gemeentebestuur en de bevolking.

Ombudsman
Sinds 2002 kunnen burgers in beroep gaan bij een instantie die buiten de gemeente staat wanneer zij het niet eens zijn met de afdoening van een klacht door de gemeente. En sinds januari vorig jaar is de gemeente ook aangesloten bij de Nationale Ombudsman. Ook die kan iets voor iemand betekenen wanneer hij/zij een probleem met de overheid heeft.
Heeft u klachten over de gemeentelijke dienstverlening en wilt u lezen wat u daarmee kunt doen? Lees dan de folder: Stap naar de klachtenman, die in 2002 is aangepast. Hij is verkrijgbaar bij het Centraal Informatiepunt in de hal van het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20.

Naast talloze e-mails die er in 2002 dagelijks bij de gemeente binnenkwamen via info@denhelder.nl zijn er vorig jaar in totaal 21.591 brieven geregistreerd, waarvan 1781 als klachtgevoelig (8,24). Van de overgebleven 157 brieven zijn er 108 waarvan de afdoeningtermijn van zes weken is verstreken en waarvan ook geen tussenbericht is verzonden (6,06). De andere 49 brieven zijn eind 2002 ingeboekt. Daarvan verloopt de afdoeningtermijn in 2003.

Uit: burgerjaarverslag 2002
De raad: volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur We hadden het al even over duaal: de gemeenteraad, het college en de burgemeester hebben sinds de Wet Dualisering Gemeentebestuur andere taken en verantwoordelijkheden gekregen. De bedoeling van al die veranderingen is dat de gemeentelijke politiek en de besluitvorming interessanter voor u wordt.
De raad, als volksvertegenwoordigend orgaan, stelt de kaders (ook financieel) voor burgemeester en wethouders en controleert of binnen deze kaders met de beschikbare middelen de gewenste doelen zijn bereikt. Het college voert de wettelijke regels of de regels die de raad heeft gesteld uit en vormt daarmee het dagelijkse bestuur van de stad.
Wethouders zijn sinds de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2002 geen lid meer van de gemeenteraad. Zij mogen dan ook niet meer aan de besluitvorming van de raad deelnemen. Ze mogen alleen op uitnodiging van de raad een bepaald onderwerp toelichten. Behalve de burgemeester: die is grondwettelijk voorzitter van de raad.

Worsteling?
Het afgelopen jaar heeft zowel de gemeenteraad als het college geworsteld met het nieuwe systeem. Zo ook de burgemeester. Hij ervaart de combinatie voorzitter raad/ voorzitter college als een 'tijdelijk ongemak', zoals hij het zelf uitlegt. Hij moet in een raadsvergadering steeds duidelijk aangeven welke pet hij op heeft en moet ook de voorwaarden scheppen voor een juiste en democratisch verantwoorde besluitvorming.
De verwachting is dat de raad door de nieuwe rolverdeling minder voorstellen van burgemeester en wethouders zal ontvangen. De raad moet echter wel op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de stad en de besluiten die het college neemt. Het college realiseert zich dat de informatieverstrekking aan de raad nog beter kan. Immers, de raadsleden zijn niet alleen door de contacten die zij als volksvertegenwoordigers in de gemeenschap onderhouden in staat die kader stellende en controlerende taak uit te oefenen. Daarvoor hebben zij ook informatie en verantwoording van het college nodig.

(te) veel discussie
Het dualisme is een leerproces dat in de toekomst een vaste vorm moet krijgen. Zo'n ingrijpende verandering kan niet direct resultaat opleveren. In 2002 is al gebleken dat het een hele opgave is om in de nieuwe rol te werken. Het samenspel tussen de raad en het college, bijvoorbeeld, kan beter. En ook de lange termijnplanning voor de raad en de commissies vraagt nog de nodige aandacht. Ook de raad zelf worstelt met de nieuwe rol. Het stellen van kaders bleek het afgelopen jaar een lastige taak. En in de vergadering van de gemeenteraad werden regelmatig discussies overgedaan die al in commissieverband waren gehouden. Dat maakt het bijwonen van zon bijeenkomst er niet leuker op. In de commissievergaderingen moeten de discussies technisch en informatief zijn, zodat de raad het politieke en normatieve debat kan voren. Dat vergt van alle betrokkenen een cultuurverandering.

Vragen(half)uur
Om snel te kunnen inspelen op zaken die aan de orde zijn heeft de raad het vragenhalfuur ingesteld. Dit is een agenda-onderdeel waarvan in 2002 in acht vergaderingen gebruik is gemaakt. De raadsleden stelden daarin 62 vragen aan het college. Het is regelmatig voorgekomen dat het vragenhalfuur uitliep tot een vragenuur. De raadsleden, zo is al eens in de raad naar voren gebracht, zouden nog meer moeten proberen alleen onderwerpen aan te kaarten die heel actueel, urgent of politiek relevant zijn. Dat is ook het doel van het vragenhalfuur. Vragen die dat niet zijn kunnen zij ook schriftelijk indienen of in commissieverband bespreken.

Insprekers
De commissie- en raadsvergaderingen vinden in principe een keer per maand plaats. De vergaderingen van de commissies beginnen om 20.00 uur, die van de raad om 19.30 uur. Het uitgangspunt daarbij is dat de vergadering tot uiterlijk 23.00 uur duren. Zijn om 23.00 uur niet alle agendapunten besproken, dan wordt een nieuwe datum gepland voor een extra vergadering. Daarin komen de resterende punten aan de orde. Na de opening van de vergadering van de commissie of de raad kunnen burgers het woord voeren. In 2002 hebben 7 personen bij een raadsvergadering ingesproken, en wel over de volgende onderwerpen:
- Knelpunten in toegankelijkheid (over de fysieke toegankelijkheid van diverse plaatsen in Den Helder maar ook over die van het openbaar vervoer, van diensten, voorzieningen en informatie)
- Bouw van een tweede bedrijfswoning

- Uitbreiding van het aantal vergunningen voor speelautomatenhallen
- Gebruik van het voormalige belastingkantoor aan de Drs. F. Bijlweg voor een Multicultureel Ontmoetingscentrum

- Opvang van Antillianen aan de Krammerstraat en eventuele verplaatsing daarvan

- Verkoop van de watertoren

- Dak- en thuislozenopvang in het Wapen van Den Helder (In 2002 is niet bijgehouden hoeveel keer er in commissievergaderingen is ingesproken).
De Lokale Omroep Stichting zendt iedere raadsvergadering op de radio uit. Hoeveel luisteraars dit trekt en hoeveel daarvan ook werkelijk een hele vergadering uitluisteren, is niet bekend.

In 2002 heeft de gemeenteraad 14 keer vergaderd. 8 Keer werd een vergadering aan het eind van de avond geschorst en moest op de reservedatum of op een nieuw te bepalen datum verder worden vergaderd. In totaal werden dus 22 dagen gebruikt voor de genoemde 14 vergaderingen. De bijeenkomsten duurden in totaal 76 uur en 48 minuten. Gemiddeld duurde een vergadering, die dus over meerdere dagen verspreid kon worden, zon 5 uur.

Uit: burgerjaarverslag 2002
Wist u dat in Den Helder in 2002...?

... 722 babys zijn geboren?
... 314 huwelijken zijn voltrokken?
... 396 mensen uit Den Helder naar het buitenland zijn geëmigreerd? ... 2012 mensen anderszins uit Den Helder zijn vertrokken? ... 689 inwoners zijn overleden?
... 3008 rijbewijzen zijn afgegeven?
... op 1 januari de grens van 60.000 inwoners werd overschreden? ... al is begonnen met de voorbereidingen op de kunstmanifestatie Kaap Helder?
... het Spinach for Popeye Congres heeft plaatsgevonden? ... dit congres in het kader van Europese samenwerking op het gebied van jeugd- en jongerenwerk is gehouden?
... in het kader van het project Zomer in de Kop een nieuw parkeerterrein op de hoek Zanddijk/Middenvliet is aangelegd? ... de verlichting op de Postbrug weliswaar nieuw is, maar toch een nostalgisch karakter heeft?
... de basisscholen Jac. P. Thijsseschool en Tuindorp zijn gefuseerd? ... veel aandacht is besteed aan sport en sportstimulering? ... diverse speeltoestellen zijn vernieuwd of geheel nieuwe speeltuinen zijn aangelegd?
... de hoeveelheid onjuist aangeboden afval 851 ton bedroeg en dat dit allemaal is opgeruimd na meldingen via de klantenservice? ... 160 nieuwkomers moesten meedoen aan een inburgeringstraject? ... circa 105 nieuwkomers het volledige traject hebben afgelegd? ... 220 jongeren een alternatieve straf van bureau Halt hebben gekregen?
... plusminus 250 vergunningen zijn verleend voor het houden van evenementen?