Politie Twente

28 augustus 2003.

Actie Bromsnor.

Vanmorgen heeft er tussen 07.30 en 09.45 uur een bromfietscontrole plaatsgevonden op de Veloursstraat te Hengelo. In totaal werden 35 bromfietsen gecontroleerd. Vier motorrijders zorgden voor de aanvoer van de bestuurders van bromfietsen uit de omgeving. In de praktijk blijkt dat de jongeren elkaar doorgeven via o.a. GSM dat er een controle plaats vindt. Dat controle nodig is blijkt uit het resultaat. Van de 35 bromfietsen bleken er 22 opgevoerd. De hoogste score was 2 KW, vier maal hoger dan het toegestane vermogen. Tevens werden bekeuring uitgereikt voor o.a. het ontbreken van een voorrem, een gladde band, niet dragen van de helm en het niet hebben van een bromfietscertificaat.

Bestuurders van bromfietsen zijn één van de meest kwetsbare groepen in het verkeer. ( De kans dat een bromfietsbestuurder gewond of gedood wordt in het verkeer is het grootst t.o.v. de andere verkeersdeelnemers) Dit wordt niet alleen veroorzaakt door het materiaal (opvoeren, onderhoud), maar ook de vaak bravoureachtige wijze van rijden van de bestuurders. Door hun rijgedrag veroorzaken zij ook vaak overlast voor hun omgeving (zowel in het verkeer als in woonsituaties)

Doel:
Door gerichte acties de kans op letselongevallen, waarbij bromfietsbestuurders betrokken zijn, te verminderen. Bij o.a. gerichte acties in Enschede blijkt het aantal ongevallen waarbij bromfietsbestuurders betrokken zijn sterk af te nemen.

Controle.
Bij de controles wordt zowel gelet op de technische staat van de bromfiets als het rijgedrag van de bestuurder. Ook het bezit van het bromfietscertificaat en het dragen van de helm wordt gecontroleerd. Voor het meten van het vermogen van de bromfiets of snorfiets wordt gebruik gemaakt van een rollentestbank. Bij een te groot vermogen wordt pv opgemaakt en krijgt de eigenaar de mogelijkheid het vermogen weer terug te brengen naar het wettelijk toegestane vermogen. Indien hij dit niet doet hij risico bij een volgende controle. Bij recidive (3x) bestaat de mogelijkheid de bromfiets in beslag te nemen en een uitspraak van de rechter te vragen, waarbij verbeurdverklaring tot de mogelijkheid behoort. Normaliter sleutelt de politie niet meer aan een bromfiets.

In verband met de grote gelijkenis van brom- en snorfietsen zal ook gecontroleerd worden of de voertuigen voldoen aan hun omschrijving. Bij snorfietsen is sprake van een geringer vermogen (0,2 Kw) en is er een oranje plaat aan de voorzijde van de snorfiets gemonteerd. De bestuurder hoeft in dit geval geen helm te dragen. De bromfiets heeft een groter vermogen en hier is aan de voorzijde een gele plaat gemonteerd. Deze bestuurder dient een helm te dragen. Veel jongeren dragen de helm zonder daarbij de kinband vast te maken. Ook dit is strafbaar (E40,-), omdat op deze wijze het nut van de helm teniet wordt gedaan. Bij een aanrijding vliegt de helm van het hoofd.

Boetes.
De boetes voor overtredingen van de verkeersregels liegen er niet om. Bromfietsen die gladde banden hebben betalen E 23,-, slechte remmen E 46,-, onterecht oranje plaat (brom- in plaats van snorfiets) E 57,-.

Ontwikkeling.
Door de grote aandacht die de bromfietsbestuurders krijgen van de politie en de voorlichting die gegeven wordt neemt het aantal overtredingen af. In 2002 waren bij letselongevallen in Hengelo in 11% van de gevallen bromfietsbestuurders betrokken. Ook zie je dat met name de leeftijdscategorie van 16 tot 18 een kwetsbare groep is. Bij het aantal ongevallen in Hengelo met gewonden (265) is in 23% (62) sprake van een verkeersdeelnemer van 16 tot 18 jaar. De volgende categorie van 18 tot 23 jaar is bij 18% (48) van de ongevallen betrokken. Redenen te meer om aan deze categorie extra aandacht te besteden. De controle s zullen in de toekomst herhaald worden.

Afd. Communicatie Politie Twente H.J.Holslag
053-4555637.

---- --