Gemeente Amsterdam

Jaarverslag Commissie voor Politieklachten 2002 28 augustus 2003 - Johanneke Helmers
Meer klachten, maar minder klachten gegrond. Dit blijkt uit het jaarverslag over 2002 dat de Commissie voor de Politieklachten Amsterdam-Amstelland heeft uitgebracht. De Commissie adviseert sinds 1986 burgemeester/ korpsbeheerder over de afdoening van klachten.

In 2002 zijn 633 klachten ingediend over 1146 gedragingen van politieambtenaren van de regio. In het vorige jaarverslag bedroeg het aantal ingediende klachten 583. Dit betekent een stijging van 8,5%. Het aantal klachtonderdelen dat de korpsbeheerder na advies van de Commissie gegrond verklaarde is flink gedaald van 30,4% naar 23%.

Doordat een groot aantal klachten is ingediend over geweldgebruik door de Mobiele Eenheid tijdens enkele voetbalwedstrijden, steeg het aantal ingediende klachten over geweld aanzienlijk.

Daling

De Commissie constateert over het verslagjaar enkele opvallende verschuivingen in het aantal klachtonderdelen per dienst of wijkteam. De sterkste daling van het aantal klachtonderdelen werd gesignaleerd bij de Dienst Materiele Ondersteuning, wijkteam IJtunnel, Wijkteam Ouder-Amstel en wijkteam Houtmankade.

Stijging

Enkele opvallende stijgingen: de Dienst Executieve Ondersteuning (waaronder de ME), het Ondersteuningsteam Binnenstad, wijkteam Beursstraat en wijkteam Diemen.

Van alle in het jaarverslag afgehandelde klachten werd 47% tot tevredenheid van klager opgelost via een bemiddelingsgesprek. Dat is even veel als vorig jaar. De totale duur van de klachtbehandeling is onder andere als gevolg van de grote werkdruk van de Commissie licht gestegen.

© Gemeente Amsterdam