Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

De scheepvaart lekt te veel koelgassen. Grote hoeveelheden koelgassen lekken weg uit de koel- en vriesinstallaties. Koelgassen tasten de ozonlaag aan en hebben een nadelig effect op het klimaat. Naar verhouding lekken de koel- en vriesinstallaties op zee 10 keer zo veel koelgassen dan de koelinstallaties op het land. Dit blijkt uit een onderzoek van de VROM-Inspectie.

Koelinstallaties op trawlers verliezen jaarlijks gemiddeld de helft van de koelgassen. Bij kotters is dit zelfs 80%. Dit is veel meer dan het gemiddelde lekpercentage van 4,5 % van koelinstallaties op het land. In vergelijking met koelinstallaties op land, draagt de scheepvaart dan ook onevenredig veel bij aan de uitstoot van koelmiddelen. De koelinstallaties op schepen bevatten slechts 5% van de totale hoeveelheid koelmiddelen in Nederland, maar zijn wel verantwoordelijk voor 35% van de totale lekverliezen. De laatste jaren zijn de verliezen op het land sterk teruggedrongen, maar bij de scheepvaart heeft nog geen reductie plaatsgevonden. De lekpercentages bij de scheepvaart zijn in vergelijking met een onderzoek van de VROM-inspectie uit 2000 niet afgenomen. De scheepvaart moet meer doen om het lekken van de koelinstallaties te voorkomen. Dit kan door preventieve controles, het beter onderhouden van koelinstallaties en het vervangen van oude koelinstallaties. De VROM-Inspectie zal er op toezien dat de rederijen maatregelen nemen om het lekken te voorkomen. Tegen reders met te hoge lekkages bij hun schepen heeft de VROM-Inspectie proces verbaal opgemaakt.