Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Proefvaart met Kempenaar geslaagd: 600-ton-schepen gaan op Coevorden varen

In de nieuwe haven van het Europark Coevorden-Emlichheim varen binnenkort wekelijks 600-ton-schepen van het type Kempenaar af en aan. Vooralsnog gaan de schepen containers met grondstoffen voor de kunststofindustrie op en neer Rotterdam vervoeren. De Kempenaar is 60 meter lang, 6.60 meter breed en kan 600 ton, ofwel 24 teu, ofwel 12 containers van 40 voet vervoeren. Nooit eerder zijn schepen van dit formaat in Coevorden geweest.

Voor de benodigde vaarvergunning is vandaag aan een belangrijke voorwaarde voldaan, namelijk de geslaagde proefvaart van een beladen Kempenaar tussen Rotterdam en Coevorden. Het schip, de ´Kim Elyse´, is vandaag rond het middaguur, na een goed verlopen vaart van 19 uur, de Coevorder haven binnengevaren. Schipper Leon de Wit heeft alleen in de laatste 30 kilometer vanaf Almelo - voor dit stuk is de vaarvergunning nodig - extra manoeuvres moeten maken om het 60 meter lange schip door de smalle doorgangen bij bruggen, sluizen en bochten te loodsen. De Kim Elyse is er vlot doorgekomen. Zelfs de gevreesde ´knik´ bij Loozen, tussen Hardenberg en Gramsbergen, leverde relatief weinig problemen op.

De Kim Elyse had tien containers aan boord voor het kunsstof-distributiecentrum van Nijhof Wassink, gevestigd op het Coevorder haventerrein. Nijhof Wassink wil in september beginnen met een vaste transportpendel op en neer de Rotterdamse haven. Verlader Ridderhaven b.v. uit Ridderkerk gaat het vervoer verzorgen, vooralsnog met twee Kempenaars per week . Ook tussen Amsterdam en Coevorden gaan binnenkort schepen varen, met betonpalen. Deze liggen al in de Coevorder haven op stapel. Hiervoor worden hoogstwaarschijnlijk schepen van 400 ton van het type spits ingezet.

Voor het Europark, het bedrijvenpark van Coevorden en Emlichheim op de Duits-Nederlandse grens, is de vaart met de Kempenaars een belangrijke ontwikkeling. Door z`n laadvermogen is dit type schip een aantrekkelijk transportalternatief voor veel bedrijven. In het algemeen geldt: hoe groter het schip, hoe voordeliger de transportkosten ten opzichte van vrachtwagen en trein. Hierbij komen nog de voordelen voor het milieu en het wegverkeer; om deze reden promoot de overheid het vervoer over water.

De Europark-haven, berekend op 1000-ton-schepen, krijgt volgend jaar opnieuw een impuls én een landelijke primeur wanneer de railterminal van het park, waar treinen worden geladen en gelost, totaan de havenkade wordt uitgebreid. Goederen en containers kunnen dan met één handling van schip op trein en andersom worden overgeslagen. (Momenteel rijden er treinen vanaf de Europark-terminal naar 23 verschillende steden in Europa; vier keer per week rijdt er een treinshuttle op en neer Rotterdam.)

De bereikbaarheid van de Coevorder haven is over twee jaar verder verbeterd wanneer de knelpunten in de vaarweg naar Almelo, waaronder de knik bij Loozen, zijn opgelost. De provincie Overijssel en de betrokken gemeenten hebben hiervoor 12 miljoen euro uitgetrokken. Als het werk klaar is, is de capaciteit van het kanaal voor bulkvervoer verdubbeld en voor containervervoer verdrievoudigd. Coevorden en Overijssel bepleiten dat de vaarweg vervolgens ook geschikt wordt gemaakt voor 1000-ton-schepen. Hierover is overleg gaande met het Rijk.

N.B. aan de redactie:
De Kim Elyse ligt tot vrijdag 29 augustus, 7.00 uur in de Coevorder haven voor anker. Voor nadere informatie: H. Oortmann, Europark Coevorden-Emlichheim, tel. 06 53930162. Informatie Ridderhaven b.v.: directeur H van de Lande, tel. 0180-485660.

Europark Coevorden-Emlichheim
Postbus 89 , 7740 AA Coevorden info@eu-park.com / www.eu-park.com 28 augustus 2003 tel. 0049 (0) 5947 990190

---- --