---
Wetsvoorstellen Werk en Bijstand en Basisvoorziening
Kinderopvang botsen (28/08/03)
Tijdens de kamerbehandeling van het wetsvoorstel Wet Werk en Bijstand
(WWB) is aan de orde geweest of gemeenten een arbeids- en
sollicitatieverplichting voor alleenstaande ouders met (jonge)
kinderen pas mogen opleggen als er ook sprake is van kinderopvang. Wij
wijzen er op dat onder de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (Wbk) het
vinden van een kindplaats nadrukkelijk de verantwoordelijkheid van de
individuele ouder wordt.
In de Wbk, die naar verwachting per 1 januari 2005 in werking treedt,
wordt niet meer het aanbod van, maar de vraag naar opvangplaatsen
gefinancierd. Als de wetgever regelt dat na de inwerkingtreding van de
Wbk de gemeenten nog steeds zelf een aanbod van kinderopvangplaatsen
creëren, wordt één van de fundamenten van die wet aangetast. Bovendien
zal dan moeten worden aangegeven welke middelen gemeenten voor de
nieuwe taak onder de Wbk kunnen inzetten. De VNG zal in dit geval bij
de inwerkingtreding van de Wbk een extra claim indienen voor deze
aanvullende aanbodfinanciering voor gemeentelijke doelgroepen.
Op grond van gegevens uit de evaluatie van de KOA-regeling gaat het in
de KOA-regeling om 6500 volledige kindplaatsen. De doelgroep
alleenstaande ouders voor wie het aanbod van een kinderopvangplaats
als voorwaarde voor het krijgen van arbeidsverplichtingen geldt, is
potentieel echter veel groter. Het rapport van de Algemene Rekenkamer
van juni 2003 over 'Alleenstaande ouders in de bijstand' stelt dat in
2001 het aantal alleenstaande ouders ongeveer een kwart bedraagt van
het totaal aantal bijstandsgerechtigden. CBS-gegevens over het vierde
kwartaal van 2002 laten zien dat 30240 van hen kinderen jonger dan
vijf jaar hebben.
Gemeenten moeten onder de WWB bij de reïntegratie van mensen maatwerk
kunnen leveren en voorzieningen treffen die passen bij de klant. Wij
brengen onder uw aandacht dat wij het voorgestelde recht op
kinderopvang niet vinden passen bij de vrijheid die gemeenten krijgen
onder de WWB. Een recht op kinderopvang als een voorwaarde voor het
kunnen opleggen van een arbeidsverplichting, betekent dat de gemeente
kinderopvangplaatsen 'in voorraad' moet hebben. Dit is een schot in
het ontschotte werkfonds. Wij achten dit hoogst ongewenst en in strijd
met de strekking van het wetsvoorstel WWB.
Den Haag, 28 augustus 2003
Vereniging Nederlandse Gemeenten