Vereniging Nederlandse Gemeenten


---

Wetsvoorstellen Werk en Bijstand en Basisvoorziening Kinderopvang botsen (28/08/03)

Tijdens de kamerbehandeling van het wetsvoorstel Wet Werk en Bijstand (WWB) is aan de orde geweest of gemeenten een arbeids- en sollicitatieverplichting voor alleenstaande ouders met (jonge) kinderen pas mogen opleggen als er ook sprake is van kinderopvang. Wij wijzen er op dat onder de Wet Basisvoorziening Kinderopvang (Wbk) het vinden van een kindplaats nadrukkelijk de verantwoordelijkheid van de individuele ouder wordt.

In de Wbk, die naar verwachting per 1 januari 2005 in werking treedt, wordt niet meer het aanbod van, maar de vraag naar opvangplaatsen gefinancierd. Als de wetgever regelt dat na de inwerkingtreding van de Wbk de gemeenten nog steeds zelf een aanbod van kinderopvangplaatsen creëren, wordt één van de fundamenten van die wet aangetast. Bovendien zal dan moeten worden aangegeven welke middelen gemeenten voor de nieuwe taak onder de Wbk kunnen inzetten. De VNG zal in dit geval bij de inwerkingtreding van de Wbk een extra claim indienen voor deze aanvullende aanbodfinanciering voor gemeentelijke doelgroepen.

Op grond van gegevens uit de evaluatie van de KOA-regeling gaat het in de KOA-regeling om 6500 volledige kindplaatsen. De doelgroep alleenstaande ouders voor wie het aanbod van een kinderopvangplaats als voorwaarde voor het krijgen van arbeidsverplichtingen geldt, is potentieel echter veel groter. Het rapport van de Algemene Rekenkamer van juni 2003 over 'Alleenstaande ouders in de bijstand' stelt dat in 2001 het aantal alleenstaande ouders ongeveer een kwart bedraagt van het totaal aantal bijstandsgerechtigden. CBS-gegevens over het vierde kwartaal van 2002 laten zien dat 30240 van hen kinderen jonger dan vijf jaar hebben.

Gemeenten moeten onder de WWB bij de reïntegratie van mensen maatwerk kunnen leveren en voorzieningen treffen die passen bij de klant. Wij brengen onder uw aandacht dat wij het voorgestelde recht op kinderopvang niet vinden passen bij de vrijheid die gemeenten krijgen onder de WWB. Een recht op kinderopvang als een voorwaarde voor het kunnen opleggen van een arbeidsverplichting, betekent dat de gemeente kinderopvangplaatsen 'in voorraad' moet hebben. Dit is een schot in het ontschotte werkfonds. Wij achten dit hoogst ongewenst en in strijd met de strekking van het wetsvoorstel WWB.

Den Haag, 28 augustus 2003