AutoRai

29-8-2003

Peugeot op de I.A.A. Frankfurt 2003

Op een opvallende en bijzonder uitnodigende stand presenteert Peugeot in Frankfurt haar complete modellengamma voor het internationale publiek. Het veelzijdige en complete gamma wordt getoond aan de hand van 33 verschillende auto's.

Peugeot presenteert in Frankfurt de 407 Elixir concept-car en laat daarmee alvast iets zien van wat we in de toekomst mogen verwachten. Daarnaast toont Peugeot de onlangs geïntroduceerde 206 RC, de fraaie 307 CC, de vernieuwde 406 Coupé en de innovatieve 607 2.2 HDi met zesversnellingsbak.

Op de stand tevens het resultaat van het project "Peugeot 4002", ontworpen door Stefan Schulze ter gelegenheid van de tweede Peugeot Design-wedstrijd die tijdens de laatste Mondial van Parijs werd gestart.

De Hoggar concept-car werd voor het eerst in Genève getoond en kan hier zijn aantrekkingskracht op het Duitse publiek testen.

De Peugeot-stand bestaat uit 6 "eilanden" rondom een grote, centrale ruimte, rijkelijk voorzien van groen en exotische elementen en met veel water er omheen.

Voor de Peugeot 4002 concept-car is er een "eiland", waarin deze bijzondere auto volledig tot zijn recht komt. Tevens is er een eiland" waarin een overzicht wordt gegeven van de motortechniek die we nu of in de nabije toekomst in de diverse Peugeot-modellen kunnen aantreffen.

407 Elixir
De 407 Elixir is een conceptcar met een innoverende styling en techniek die duidelijk toont wat de belangrijkste thema's zijn voor de Peugeots van de toekomst. Een styling met de zo typerende Peugeot-kenmerken, elegant en dynamisch tegelijk. Met een royale overhang voor en achter is de 407 Elixir niet alleen verrassend groot, het ontwerp is bovendien bijzonder evenwichtig en heeft een sterk eigen karakter.

Dankzij de geraffineerde combinatie van vloeiende en hoekige lijnen vormt de carrosserie een bijzonder geslaagd en evenwichtig geheel. De schuin geplaatste voorruit gaat over in een glazen dak en vormt een kenmerkend stylingelement van het front met de grote, met chroom omrande luchtinlaat en de strakke koplampunits. Brede flanken en 21 inch grote wielen met een iets negatief camber zorgen ervoor dat de auto "stevig" op de weg staat. De achterzijde is al even kenmerkend met de dubbele uitlaat, de achterlichten met lichtgevende diodes en de verticale achterklep met een achterruit die afzonderlijk te openen is. De ruit loopt ver door tot aan de rechtopstaande achterstijlen.

De 407 Elixir biedt ruimte aan 4 personen met alle comfort. Bij het openen van een portier valt direct op dat een achterschot of hoedenplank ontbreekt en dat er 4 identieke en volledig verstelbare stoelen zijn. De 407 Elixir is harmonieus en gastvrij met bijvoorbeeld automatische airconditioning met gescheiden regeling, een navigatiesysteem met een 7 inch groot kleurenscherm. Het lichte interieur is met mooie materialen, zoals leer, afgewerkt. Aluminium decorstrips op het dashboard en de portierpanelen zorgen voor een harmonieus geheel in het interieur.

Op het gebied van de passieve veiligheid beschikt de 407 Elixir onder meer over veiligheidsgordels met gordelspanners en controlelampjes voor een vergeten veiligheidsgordel op alle 4 de zitplaatsen. Er zijn in totaal 9 airbags, waaronder een in de stuurkolom ingebouwde knieairbag voor de bestuurder.

Verder is er voor de 407 Elixir een gloednieuwe 6-cilinder HDi-dieselmotor met een inhoud van 2.700 cm3 ontwikkeld. Deze motor is uitgerust met een roetfilter van de laatste generatie, dat wil zeggen een roetfilter, dat automatisch geregenereerd wordt en onderhoudsvrij is. Het maximum vermogen van deze DT17-motor is 148 kW (meer dan 200 pk) en het maximum koppel bedraagt maar liefst 440 Nm.

Voor de aandrijving is gekozen voor een sequentiële automatische transmissie waarbij de bestuurder de keuze heeft tussen volledig automatisch schakelen en handmatig sequentieel schakelen.

Dubbele triangels vóór en een multilink achterwielophanging zorgen in combinatie met ESP voor een onberispelijk weggedrag. De technologie van de 407 Elixir zorgt voor een optimale veiligheid en een ongekend groot comfort, geheel en al in overeenstemming met de slogan "Je voelt je lekkerder in een Peugeot".

De belangrijkste afmetingen van de 407 Elixir zijn (in m): Lengte: 4,734
Breedte: 1,920
Hoogte: 1,400
Wielbasis: 2,725
Spoorbreedte voor: 1,646
Spoorbreedte achter: 1,684
Overhang V/A: 1,061 / 0,948

Peugeot 4002: als de toekomst een verleden heeft Bij de tweede Peugeot Design-wedstrijd, die tijdens de laatste Mondial van Parijs werd gestart, werd de amateur-ontwerpers gevraagd het erfgoed van het merk goed te bestuderen en op basis daarvan een "retrofuturistische" Peugeot te ontwerpen. Uit de 2.800 projecten die op de site www.peugeot-concours-design.com werden ingediend, werd de Peugeot 4002, een project van de 32-jarige grafisch ontwerper Stefan Schulze uit Duitsland, gekozen tot winnaar. Op de laatste tentoonstelling in Genève ontving hij uit handen van Frédéric Saint-Geours, algemeen directeur van Peugeot, de trofee "La Griffe", een cheque van 5.000 euro en de belofte dat zijn ontwerp op ware grootte op de IAA in Frankfurt in 2003 gepresenteerd zou worden.

Stefan Schulze voldeed met zijn Peugeot 4002 op drie beoordelingspunten aan de doelstelling. Ten eerste is de verwantschap met het merk Peugeot direct duidelijk. Kijk maar naar de zo kenmerkende koplampen en het dynamische karakter van het ontwerp. Een van de opvallendste stylingkenmerken is echter de grote grille met daarachter twee verstralers, net als bij de Peugeot 402 van 1936 die gold als inspiratiebron voor de jonge Duitse grafisch ontwerper. Verder zorgen de symmetrische vorm aan voor- en achterzijde en het futuristische interieur voor een bijzonder origineel ontwerp Veder heeft het ontwerp elegante lijnen met vloeiende overgangen voor een auto met een ijzersterk temperament, stevig op zijn grote 21 inch wielen. De afmetingen zijn 4,325 m. x 2,028 m. x 1,214 m. De wielbasis bedraagt 2,706 m.

Bij de Peugeot 4002 heeft Stefan Schulze veel gebruik gemaakt van chroom. Voor de grille, de boog die de voor- en achterzijde van de auto met elkaar "verbindt" en de luchtspleten aan de zijkant werd gebruikt gemaakt van het zogenaamde scoperen. Bij deze techniek werd een laagje aluminium in een mal gegoten. Het desbetreffende onderdeel wordt daarna verstevigd met met glasvezel versterkte polyester. De aluminium delen worden vervolgens gepolijst en dan op de auto gemonteerd. De uitlaatpijpen, de spiegels, de luchtinlaten en de 21 inch wielen versterken het exclusieve karakter van deze Peugeot 4002.

Ten slotte volgde het plaatsen van de bijzondere motorkap. Deze is in het midden van de auto geplaatst, vóór de achterwielen. Een carbon plaat bedekt de middenmotor maar laat de speciale inlaatpijpen wel zien, waarmee de retro-look van het ontwerp van Stefan Schulze nog eens wordt benadrukt. De Peugeot 4002 is in een subtiele combinatie van dekkend beige en metallic bruin gespoten.

Peugeot 607 2.2 HDi met 6-versnellingsbak
In de nazomer van 2000 introduceert Automobiles Peugeot haar nieuwe vlaggenschip de 607. Peugeot is met de 607 de eerste autofabrikant, die een milieuvriendelijk roetfilter op de dieselversies levert. Inmiddels heeft Peugeot de filters ook bij een aantal versies van de 307 en de 406 aan de standaarduitrusting toegevoegd.

Vanaf het moment van lancering beschikt de 607 over de allerlaatste en meest geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Zo had elke 607 al twee frontairbags, twee zij-airbags en twee grote window-airbags. Sinds deze zomer heeft de grote Peugeot eveneens twee extra airbags voor de achterpassagiers. Deze airbags beschermen in geval van een ongeval de borstkast van de achterpassagiers en brengen het aantal standaard aanwezige airbags in de 607 op 8 stuks in totaal.

Ook zal de 136 pk sterke 607 2.2 HDi zonder meerprijs uitgerust worden met een zesversnellingsbak. Met deze zesde versnelling kan bij een constante snelheid van 130 km/ u het verbruik van de 4,87 meter lange diesel met maximaal 5% teruggebracht worden. Daarnaast wordt door de toepassing van de 6-bak het motorgeluid in het interieur verder beperkt.

Elke 607 heeft standaard een elektrisch gemotoriseerde kofferbak. Met een simpele druk op de knop wordt de kofferklep van de auto geopend of gesloten. Desgewenst kan het proces op simpele wijze onderbroken worden. De basisuitvoering van de 607-serie beschikt over automatisch inklapbare spiegels, de Executive-versie voegt daar automatisch dimmende spiegels aan toe. Exclusief voor de zescilindermodellen is de Artique-velg.

Ook op het gebied van telematicatoepassingen evolueert de 607 verder. Elk model is nu optioneel uit te rusten met een bluetooth-telefoonkit. Deze optie maakt het handsfree gebruiken van een bluetooth-telefoon in de auto mogelijk .

De nieuwe Peugeot 607 2.2 HDi 6-bak is leverbaar vanaf EUR 40.200,-. De 607 2.0 16V is er voor 33.500,-.

Motoren en milieu
De PSA Peugeot Citroën groep zet zich serieus in voor een schoon en gezond milieu. In dat kader heeft Peugeot de verplichting op zich genomen om alle beschikbare technologische ontwikkelingen toe te passen die bijdragen aan een beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen en een vermindering van het brandstofverbruik van haar auto's. Reeds lang geleden was Peugeot een van de eerste fabrikanten die op grote schaal een dieselmotor leverden in de Peugeot 403 vanaf 1959. Vanaf toen tot aan de introductie van de eerste HDi-motor in de Peugeot 406 in 1998 is het percentage diesels in Frankrijk van een kleine 2 procent gestegen tot meer dan 40 procent van het totaal. Nog opmerkelijker is dat na de introductie van de jongste generatie diesels het aandeel van de dieselmotor zowel in Nederland als in Frankrijk is gestegen!

Het bepreken van de uitstoot van CO2 vormde het hoofddoel en sinds een aantal jaren heeft Peugeot daarbij duidelijk ingezet op de dieselmotor: immers, bij gelijke prestaties wordt er minder brandstof verbruikt en dus is ook de uitstoot van CO2 geringer dan bij een benzinemotor. Dankzij de toepassing van de modernste technieken wordt bovendien de uitstoot van andere schadelijke stoffen gereduceerd. De enorme vooruitgang die bij dit type motor is geboekt, vormt het beste bewijs voor het feit dat men destijds de juiste keuze heeft gemaakt. De motor is bijzonder populair in heel Europa en de verwachtingen voor de toekomst zijn erg positief (momenteel 43 procent van de Europese markt tegen 20 procent in 1993).

In 2002 was PSA Peugeot Citroën de grootste fabrikant van HDi "Common Rail"-diesels in de wereld met een productie van 1,4 miljoen eenheden. De nieuwste generatie HDi-motoren van PSA Peugeot Citroën zorgt voor een beperking van de uitstoot van CO2 met 30 procent ten opzichte van een benzinemotor.

Op de IAA in Frankfurt zal Peugeot drie nieuwe motoren tonen, waarvan twee nieuwe HDi-motoren die het resultaat vormen van de samenwerking tussen Ford en PSA Peugeot Citroën. Het betreft de DW10 BTED4-motor, de laatste ontwikkeling van de 2.0 HDi die in oktober 1998 op de markt verscheen. Deze 4-cilinder, 16-kleppenmotor heeft twee bovenliggende nokkenassen, een turbocompressor met variabele geometrie en een roetfilter. De motor levert een vermogen van 100 kW (ongeveer 138 pk), voldoet aan de Euro IV-norm en zal binnenkort leverbaar worden in de 307. Verder is er een volledig nieuwe 1.6 l HDi-motor (DV6 TED4) met een roetfilter. Deze 16-kleppenmotor heeft twee bovenliggende nokkenassen, een turbocompressor met variabele geometrie en levert een vermogen van 80 kW (ongeveer 110 pk). De motor voldoet aan de Euro IV-norm. Deze motor zal worden toegepast in de 206 en de 307.

Ander nieuws van Peugeot op het gebied van motoren is een nieuwe benzinemotor, de ET3, en een bi-fuelmotor, een motor die op benzine en op aardgas loopt op basis van de TU3 JP. De nieuwe ET3-benzinemotor, een echte wereldprimeur, is een 4-cilinder met een cilinderinhoud van
1.360 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. Deze motor levert een vermogen van 65 kW (ongeveer 90 pk). Bijzonder is dat deze motor is voorzien van een inlaatnokkenas met variabele kleptiming (VVT).

De benzine-/aardgasmotor die in de Peugeot Partner leverbaar is, is gebaseerd op de TU3 JP-motor met een cilinderinhoud van 1.360 cm3. Deze motor levert een maximum vermogen van 55 kW (ongeveer 75 pk) op benzine en 48 kW (ongeveer 65 pk) op aardgas. De Partner op aardgas is niet alleen schoon maar tegelijk ook erg economisch in het gebruik. Op aardgas wordt de uitstoot van CO2 met meer dan 20 procent beperkt, oftewel 146 g/km tegen 185 g/km op benzine.

Vier jaar roetfilter
Speciale aandacht is er voor het heugelijke feit dat PSA Peugeot Citroën inmiddels het 500 000e roetfilter heeft geproduceerd. Dit filter werd voor het eerst in januari 2000 toegepast op de 607 en sindsdien ook op de 406, 307 en 807. Ook andere modellen van Peugeot zullen in de toekomst met een dergelijk filter worden uitgerust. Deze techniek is uniek in de wereld en blijft niet beperkt tot een selecte groep auto's; ze zal op grote schaal worden toegepast op de verschillende modellen. Bovendien ontwikkelt de techniek zich verder en gaat het roetfilter steeds langer mee. Bij de introductie op de 607 moest het filter elke 80.000 km vervangen worden. Inmiddels is dit al verlengd tot eens per 120.000 km, vooral dankzij belangrijke verbeteringen van het gebruikte additief (cerine). In 2004 zal PSA Peugeot Citroën een onderhoudsvrij roetfilter introduceren, zoals ook al op het prototype 407 Elixir op de stand gemonteerd is.